Bestämt mig!

åkte in med passieren i fredags, och fick med mig en Jensen sadel hem. Hade tittat på den för nån vecka sen, men de skulle ha 5000 för den så jag struntade i den.
När jag nu kom in igen så hade hon prutat ner den om jag ville ha den, så jag tog hem och provade :)

Igår blev det vila, var till stallet vid halv8 på morron och skulle rida men det blåste storm igen :(
Så fixade stallet istället och rensade lite.

Imorse klev jag upp vid 7 och gick ner till stallet för en ridtur då vi skulle på badhuset kl 9.
Tog in Storen och lät honom kissa, han var inte på så bra humör idag... ville inte stå still på gången och var lite grinig.
Ett tag sen nu, så jag brydde mig inte så mkt, man får ha dåliga dagar ibland!

Sadlade på Jensensadeln, såg fin ut. kanske lite vid, men chansade.


När jag satte upp utanför stallet så var det bara att kliva av... Den var för vid och åkte ner på manken direkt.
Så den var bara att glömma!
Sadlade av och lade undan den, lade på Albionsadeln igen, nu med fårskinnspaden under.

Jag gillar padden, och det verkar som Storen gillar den med, blir mjukare under sadeln.
han är ju inte så uppbyggd vid manken, vid "sadelläget", så när man har en sadel som passar i vidd blir det ganska mkt tryck på litet område, är sadeln för vid så finns inget som håller upp sadeln och den åker ner.
Är sadeln för trång så trycks det in helt galet där, så det syns på en gång om det inte är bra.

Iaf, gav mig iväg med Storen och Albionsadeln. Jag gillar verkligen sadeln, och den ligger superbra. :)
Tänkte rida ut en sväng, men det var pojkar ute och åkte skateboard en bit bort och Storen tyckte det var otäckt. Gick en bit och vände sedan ner vid kyrkan istället, finns en lång väg med en liten parkering längst ner där man inte blir störd, så vi gick dit en stund.


Jobbade på med ställningen, han ville gärna gå emot idag och gå hemåt, var sugen att trava uppför vägen ;)
Så vi trälade på i skritt med volter och sidvärts i båda varv tills han släppte och samarbetade. Gjorde bara några gånger till då, och så gick vi hemåt. han lyssnade bra på halvhalt och halten, ryggningen var klockren :)
Som belöning lät jag honom trava vägen upp, och gud så fin han var!
Höll ihop i övergången och travade med långa avslappnade steg, bar sig fint och ett lätt stöd i min hand.
Massor med beröm och jag bara log och red lätt. :D
Han fick långa tyglar och skrittade hem väldigt glad i hågen.
Jag blir så lycklig över så små framsteg, de gör hela min dag!
Märktes dock väldigt väl idag att det är mkt längesen vi jobbade på böjt spår, har ju bara jobbat rakt fram ute, inga vändningar utan har gjort sidvärts fram och tillbaka över vägen.
Så det blev stor skillnad att rida på böjt spår.
Han blev slingrig, bogen föll in och ställningen gick hit och dit. nacken ställd åt ett håll men halsen åt andra hållet.
Med lite tålamod och ledande arbete så löste vi det fint :)
Vi har lång väg tillbaka, det är ett som är säkert iaf... Men det gör inget!

Bestämde mig iaf idag, jag köper Albionsadeln.
 
Trivs väldigt bra i den, och Storen rör sig fint. Den ligger riktigt bra, är supersnygg enligt mig, och det är en lädersadel. Stort plus :)
Kommer dock vilja pruta lite på den, den saknar knästöden (avtagbara) så de måste jag köpa till extra, sen är den lite sprucken i sömmen i sätet så det måste lagas.
Men överlag är det en fin sadel, och den känns väldigt prisvärd.
Är åxå ett välkänt märke, känns bra.

Så nu är thorowgoodsadeln till salu om någon är intresserad :)


Kommentarer
Postat av: Kerstin

Svårt med sadlar...

2011-04-23 @ 21:12:07
URL: http://stallrosen.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0