Galet varmt!

Fyyy vad varmt det äääääär...glääärgh!

Hämtade in Storen vid 13 tiden idag, och han var fuktig på en del ställen redan i hagen :)
Han har ju väldigt mycket vinterpäls kvar så det blir ju jättevarmt. Han släpper som en tok, så hoppas att det är klart snart. Det tar aldrig slut när jag använder ryktstenen, drar och drar och drar, men lika mycket päls lossar det iaf.
Men han har börjat få lite sommarpäls på en del ställen, den ljusa fina färgen kommer fram :)

Lerig i vanlig ordning var han ju, men det var inte blött så det gick lätt bort.
Nu har flugorna och myggen kommit, så han behöver ett smutspansar.
Ska beställa efter örterna jag brukar ge, Itch-free, de är superbra mot insekterna.
Prob Deo är åxå jättebra, de 2 medlen är typ de enda som funkar på Storen.
Han är otroligt utsatt under sommaren, så han har fått haft både flugtäcke, flughuva, ätit örterna och så insmörjd med både hästsalva och Prob.
Nu hoppas jag det blir bättre, det brukar fläkta bra här tydligen då det är så öppet.

Iaf, när han var borstad och klar så sprayade jag med flugmedlet som är kvar sen förra sommaren.
Sadlade, tog på benskydden och hacket.
Skrittade iväg i sakta mak, vid vägen så stod det några hästar i en hage, så där var vi tvungen att stanna och titta lite.
Ett dräktigt sto, en unghäst och en större föling, och vilket race det blev!
Fram och tillbaka, bockar, bakutare och gnäggningar :)
Fick Storen därifrån till slut iaf...

red uppför backen till skogen, hos Ann-catrin var det nybörjar-Parelli-träff så det var några där och tränade.
Det var Anna-Lena från stöde som var tränare.
Ska få vara med där om jag vill. Får se hur jag gör.
Är ju kul med en hel grupp som man kan umgås med åxå. Sen är ju Rosa och Anna-Lena vänner så det är nog ingen fara ;)

Red in i skogen och ut vid husen, fortsatte till höger när jag kom ner på Karlängsvägen.
Skrittade förbi hagarna och sen jobbade vi lite travövergångar. Försökte fokusera på det vi gjorde på träningen, och så mycket lättare det var ute! I paddocken är ju hästen halvdöd, men ute är han mkt mer lyhörd.

Svängde in på vägen till höger, och bestämde mig för att det var dags att börja galoppjobba nu.
bad om en fattning, och han var helt med på noterna :)
Jättefin galopp, lugn och avslappnad! Saktade av efter några språng och gjorde en ny fattning. Lika bra igen, han lyfte liksom upp framdelen i fattningen, så jag tror han fick under bakbenen bra.
Fick ingen vänstergalopp dock, han valde höger. Orkade inte tjafsa om det, utan var nöjd med fina fattningar och trevliga språng iaf :)

Vi svängde in på stigen hemåt, nu var all snö borta. Lite blött och tveksamt underlag på en del ställen, rädd för hål :( men vi kom förbi iaf, sen var det fin väg. vi tarvade och galopperade korta bitar här och där, Storen tyckte det var kul :)

Skrittade hem sen, tillbaka i stallet fick han duscha ute med slangen... Sköööönt tyckte han :)
han har inte gillat duscha förut, men då han han stått i vattenspilta. Nu stod han lös ute och det gick bra tydligen.
Han rullade omsorgsfullt när han kom ut i hagen, sen lade jag ut hö åt hästarna och fyllde vatten i hinkarna.

Tog bort silagebalen igår på dagen, den var möglig upptäckte jag. Går ju fort nu när det är så varmt. Så nu äter de vanligt hö ute åxå, läger ut 2 balar á 10 kg på morron, och så får de samma på em. Det verkar räcka bra, det är inte renätet när de går in iaf.

Nu ska vi grilla, ska bli smaskens...:)
Imorn blir det jobb igen, så det blir nog en tur på kvällen med Storen då.


Nån som har 3 såna här klossar över? Eller vet var man kan köpa såna? De som fanns på Equeen var till wintec, och de var för stora.
Tipsa mig gärna!!

Kommentarer
Postat av: Bonnie

Visst är det härligt att kunna duscha pållarna och sen kasta ut dom i hagen igen utan att det blir kallt!:)

2011-04-25 @ 17:02:08
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/
Postat av: Bonnie

sv: Haha hon är inte så där vit jämt, det är ju min systers häst som min mamma har och rider på nu(syrran har blivit skoliosopererad) men torrschampo för skimlar är helt suveränt!;)

2011-04-25 @ 17:16:34
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/
Postat av: Camilla

Alltså, är det klossar som sitter fast eller är det löstagbara?



Jag skulle ha pratat med Hanngrens och hört om de kan hjälpa dig. Kanske även Grafströms kan fixa, de brukar laga läder och sånt.

2011-04-25 @ 22:28:22
URL: http://parellikusken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0