Mycket bättre dagar :)

Storen fick vila både söndag och måndag då min motivation var på absolut noll.
Tog däremot in och borstade ren honom på måndagen, sen fick han gå ut med täcke på tisdag som tur var...:)

Titt! Kors i taket?? Rappen och Stor SAMTIDIGT vid balen!!


Igår alltså tisdag, så gav vi oss ut på en ridtur på kvällen, hade gjort klar stallet på dagen efter jobbet då jag slutade tidigt. Hade superhjälp av Cornelia som sopade och körde ut skräpet med sin lilla skottkärra :)
Så vid halv7 på kvällen tog jag in Storen och gjorde iordning i lugn och ro.
Frissade även manen med saxen igen, blir så bra!


Halv8 gav vi oss iväg på uteritt i kvällssolen, myyysigt!

Var stor skillnad på honom, han var lugn och avslappnad då det inte blåste nästan nåt alls.
Gick ner vid kyrkan på den nya sandvägen, där travade vi hela biten och det gick bra.
Fortsatte upp vid Karläng, och sen prövade vi en ny väg :)
Har ju äntligen tinat upp så man kan pröva nya roliga vägar!
Gick iaf bakom en lada och över en äng, mellan 2 beteshagar på en traktorväg.
Var lite blött, men det gick. Fick se upp för sprickor i marken, då brukar det kunna kollapsa under en :(
Var en jättemysig väg, och så kul att rida på en nyyyy! Blev lite klättring då den steg ganska ordentligt uppåt i skogen. Flås och frust från Storen, men han traskade nöjd på.
På några ställen stannade han och var tveksam, men han gick när jag bad honom. Han gillar inte lera, eller jo att rulla sig i tydligen, men inte att gå i ;)

När stigen nästan var slut så gick vi helt plötsligt ner oss! Storen bara försvann under mig och jag höll på att åka över halsen men lyckades kravla mig tillbaka.
Han hade lera upp till framknäna och till hasorna och stod alldeles stilla tills jag tvingade upp honom, fick sparka på honom och liksom lyfta honom med tyglarna och hejja på med rösten.
till slut kom vi upp, när jag kollade bakåt så syntes inget! Sååå läskigt!
Värsta kvicksanden liksom, skitotäckt när det inte syntes nåt före eller efter ju....

Iaf, alla skor satt kvar och inget som var trasigt så vi gick vidare, Storen verkade inte bry sig heller.
Skönt!
Vi skrittade hemåt på vägen nerför brantbacken vi brukar klättra uppför, jobbigt att gå nerför åxå. Mkt samlande arbete som tar på krafterna!
I sista backen innan vi går hem genom skogen så frågade jag om han ville möjligtvis ta en liten galopp med mig?
JAAAAAA sa han och for iväg, vad glad han blev :)
Var bara några språng, kanske 6 st innan vi saktade av och gick på lång tygel. 
När vi kom ut från skogen så hoppade jag av och gick hem, han hade jobbat på så bra ändå så.



Vi var ute 1 timma och han kändes pigg och fräsch hela tiden.
Tillbaka i stallet så skötte jag av honom och sen fick han gå in i sin box då kl var halv9 på kvällen.
Jonas kom ner så vi tog in de andra två, hjälpte Jonas lägga ett omslag på Rappens trasiga has åxå.
Sen var det gonatt!


Idag onsdag så hann jag rida på fm då jag började jobbet 11.
Cornelias dagis hade maskerad idag så skulle lämna henne till 9 istället för kvart i 11, så det var perfekt!
Skyndade mig hem och bytte om, och ner till stallet och tog in lermonstret som hade täcke som tur var :)
Men han hade iaf blötlera på halsen och benen, och på låren...suck!
Fick honom hjälpligt ren, men problemet är att när blötleran sen torkar, så ser det ut som man inte borstat alls!

Sadlade på, Storen var grinig så han hade säkert träningsvärk sen igår. Han har inte vart sur vid sadlingen alls på länge nu, men idag visade han tydligt att det inte var poppis.
Ond som man är så tränsade jag och lindade benen med, skydden var fortfarande dränkta i lera sen igår ;)
Sen gav vi oss iväg, red till paddocken idag.


Ska träna på fredag för ny tränare så ville se att han inte är stressad därborta. Är ju bra om man varit där en gång innan iaf :)
Hoppade av därborta och ledde runt honom så han fick titta på allt, står alltid hinder framme där.
Sen hoppade jag upp, som tur var fanns det en stooor sten att kliva upp ifrån ;)

Red runt lite, Storen var stel, tung och osamarbetsvillig. Han hade ingen lust att jobba idag alls!
Gjorde lite serpentiner och flytta bakdelen runt lite hinder, sen travade jag i båda varv.
Gud så segt!
Han var samma gamla vanliga Storen i paddocken iaf.... Trodde han blivit bättre då han vart så pigg ute, men får nog vackert fortsätta med sporrarna :(
Får se vilket bett jag rider på på fredag, han blev otroligt seg i munnen idag på fullcheeket.
Vill inte ha nån dragkamp heller, får se om jag tar det raka istället då det var längesen nu.
Efter typ 15 minuter gav jag upp, stressad var han ju inte iaf ;)
Red hem och så fick han gå ut med täcke igen, tur då det ösregnade på em här.

Imorn blir det en uteritt, får se vad vi hittar på.  Finns lite nya vägar jag vill titta på.
Så blir det träning på fredag, för Emma Päärni :) 
http://sundsvallsryttarna.blogg.se
Ska bli spännade att pröva en ny, hoppas det blir bra!
På lördag och söndag kommer det bli vila, på lördagen ska Cornelia få rida lite bara.
Men det blir ju som en promenad för hand i 20 min ungefär... :)
Tänkte även åka in till Matfors på söndag och låta henne få rida på barnridningen på MRF.

Kommentarer
Postat av: Camilla

Men.. Varför tränar du inte för Rosa egentligen?



Känns som att du inte kan få en tränare som har så pass trevlig syn på hästar som hon har, guld värd.

Du kan ju träna ridning för henne också.



Seså, satsa helhjärtat på PNH istället. Testa och se vilka resultat det skulle ge ett tag i alla fall, tror Storen skulle tycka om det också. :)



Dessutom så mycket roligare än nåt annat, bara du kommer in i det mer så är det mycket roligare. :)

2011-04-20 @ 22:14:40
URL: http://parellikusken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0