Fullt ös!

Idag har jag tagit ledigt, så därför passade jag på att gå ner till Storen när jag vaknat och klätt på mig.
Eveline red igår, vad de gjorde vet jag inte än ;), så jag bestämde mig för att ta en körtur med lite mer krav.

När jag kom ner så stod Storen och betade själv, när han hörde mig så kom han lunkande upp till grinden :)
Tog in honom i boxen så han fick äta lite äpple innan jag ställde honom på gången.
Han var så fin i pälsen, ingen lera alls.
Gick fort att borsta, Eveline putsar honom nog väldigt noga ;)

Masserade rumpan i vanlig ordning, han tycker verkligen det är skönt, han står och halvsover under tiden.
På ett ställe visade han dock att det var nåt, så jag masserade extra där och då vart han nöjd igen.

Selade på, han var inte på så bra humör idag? Han har inte visat nåt alls på hur länge som helst så jag blev lite fundersam.
Förr har han ju alltid vart grinig vid både sadling och borstning, men sen vi flyttade hit har han varit som en annan häst gällande det. Inte en sur min nån gång, så när han såg lite halvtjurig ut idag så hajade jag till....
Vad kan det bero på?
Han går ju inte hårt, och han har inte ont vad jag kan märka.
Kanske han tycker det är jobbigt nu när han får jobba mycket mer igen? Han har ju haft det otroligt lugnt hela våren och sommaren, men nu är vi på väg upp igen och då kanske han inte tycker det är liiiika kul att komma ut och jobba ;)

Iaf, han fick ett par äpplen så var han nöjd sen, tog på skydden och tränset och hakade på vagnen och sen traskade vi iväg.
Vi gick ner vid galna-hund-huset idag, Storen reagerade inte på vansinnesdjuren. Han är bra duktig :)
Sen tog vi till höger nere på grusvägen, och efter hagarna så stod det ju en livsfarlig grävmaskin på ena sidan, och en hästätande ensilagebal på andra sidan vägen!
Storen hade INGEN lust att gå förbi där, utan började backa och tänkte vända... Inte så kul när man sitter bakom, har ingen kontroll.
Men jag lyckades peppa honom med glada hejarop, så han tog mod till sig och gick förbi den, dock med darriga och snabba steg ;)
Han fick massor med beröm där, och han är så söt, han blir liksom så stolt över sig själv :)

Sen fortsatte vi vår färd, tog bakvägen av den slingan jag kört de senaste gångerna så han fick gå uppför branta backarna idag.
Jag tänkte försöka få galopp där, men det gick icke.
Tur ingen såg mig...
En häst som travar för brinnande livet medan kusken sitter och ropar GAAAAALOOOOOOOOOOOPP typ 300 ggr...
HAHA!
jaja, Han travade på ordentligt uppför iaf, väl uppe fick han jogga i ett sakta tempo en bra bit.
Sen saktade vi (läs han) av till skritt när det sluttade lite neråt, och sen fortsatte vi jogga tills stigen igenom skogen.

I skogen fick han skritta och pusta ut, han blev lite skummig mellan bakbenen och ganska svettig på sidorna av travjobbet.
Tog några bilder på hösten i skogen, där är sommaren typ slut :D






Blir inte så bra med mobilen, men eftersom ni inte är bortskämda med annat här på denna blogg så skiter jag i det ;)

Väl ute ur skogen så tog vi av hemåt på grusvägen, där fick han trava nästan hela vägen till stigen hemåt.
Han bröt dock av till skritt i vanlig ordning när det börjar slutta neråt lite grann ;)

https://www.facebook.com/video/video.php?v=10150274997462055

Skrittade hem hela resten av vägen, han grymtade och frustade en del, så han verkade väldigt nöjd.
Hemma skötte jag av och eftersom han gått relativt hårt idag så masserade jag in Arnikaliniment på hela rumpan och alla 4 benen.
Hoppas det blev skönt.

Sen fick han gå in och äta sin dagliga matranson.
J kom och frågade om vi kunde hämta spån, så jag släppte Storen på stallplan medan vi åkte iväg, där finns det ju massa gott gräs han kan mumsa på :)

Efter en stunds hårt jobb som även min ÄLSKADE MAKE SOM ÄR BÄST I VÄRLDEN hjälpte till med :D Så har vi nu spånat upp alla boxarna med nytt fräsht sågspån.
Luktar sååå gott!
Efter vi fixat klart allt det så rensade vi ut de gamla dåliga höbalarna som inte ska användas, slängde dem på gödselhögen så vi kan elda opp det.

Gjorde sen klart i stallet med hö och vatten, hästarna ska få stå inne inatt då Thea ska få behandling ikväll.
Så nu är det fiiiiint och mysigt till ikväll :)


Kommentarer
Postat av: Lovis

Mysigt oach köra, det skulle jag oxå vilja kunna :)

2011-08-26 @ 17:55:09
URL: http://lovisakerstroms.blogg.se/
Postat av: Sofie - Ejan

Nämen kära nån ni har ju redan höst :O Oj vad gult redan!

Jag är glad att jag bor där jag bor faktiskt :P

2011-08-28 @ 18:50:36
URL: http://ejankolifejan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0