Stolt!!!

Men alltså hallå, vad jag är bra :)
Jag är stolt över mig själv idag.

Jag gick ner till stallet med målet att ta mig till MRF och träna på en av ridbanorna ikväll.
Tog in Storen och lät honom mumsa i sin box medan jag hämtade bilen och kopplade nya transporten utanför stallet.
Gjorde iordning massa äppelbitar, tog med klickern, hästen och långa grimskaftet.
Sen lasttränade vi som vanligt en stund, var ett tag sen han åkte nu igen. Han fick gå ut och vila med gräsätning när han varit duktig.
Han var lite skeptisk till att gå in först, det är dörrar bak istället för bommar så det ser lite trångt ut när han ska in.
Flyttade iaf undan mellanväggen åt sidan i början.

När vi friskat upp minnet angående lastning så tog jag tag i "problemet" ;)
Storen går ju ut , sakta och fint backar han så fort jag går ut ur transporten. Liiiite problematiskt när man är själv då!
Prövade att skicka in honom, men det gick inte så bra. Han blev lite stressad, och kom bara in till hälften innan han gick ut igen.
Jag kände att jag blev frustrerad då jag inte hade kunskapen att reda ut det så jag slutade med det innan jag förstörde allt....
Prövade att gå in med honom efter mig igen, och det gick bra, så satte fast mellanväggen där den ska sitta och stängde den högra bakdörren.

Sen gick vi in igen på vår sida, gick bra det med trots att det blev trångt :)
Gick då ut fram och ställde mig så han inte såg mig, klickade när han inte rörde sig. Gjorde så en stund och så fick han äta gräs en stund igen.
Sen drog jag nytta av att jag har ett lång grimskaft... Höll helt sonika kvar i grimskaftet längst ut medan jag gick hela vägen bak och flyttade in sista bakhoven, stängde och öppnade några gånger. Klickade och massa gotta och beröm :)

Sen stängde jag på riktigt, gick tillbaka och gav godis, satte fast honom och stängde.
Eftersom han var så duktig fick han sen komma ut, och så tog jag in honom i stallet föra tt göra honom iordning för avfärd.
Sen gjorde jag samma sak igen vid the final test..... Sen åkte vi till MRF! :D
Han stod som ett ljus hela vägen, iofs bara 4 km men iaf.
När vi kom fram så öppnade jag fram, gav godis och knäppte lös honom, sen gick jag bak och öppnade.
Han stod kvar tills jag sa att han kunde backa, höll i svansen för att styra och stötta.
SÅ DUKTIG!!

Han var lite spänd en stund, men han fick gå runt lite och jag flyttade rumpan lite grann tills han slappnade av.
Sadlade på, tränsade och så gick vi ner till Stora Banan.
Tyvärr kom det en man som skulle röja allt gräs runt heeeeela banan med röjsåg.... KUL!
Så typiskt, jag ville ju åka dit för att det skulle bli en lugn och avslappnad upplevelse så han är avspänd nästa gång vi åker dit på riktig träning. SUCK!

Iaf så gick det bra, Stor vande sig snabbt och brydde sig inte om ljudet. Däremot så skymtade ha svartvita KOSSOR mellan träden ovanför banan!
Ve och Fasa!!!!
Han blev helnipprig.
Så jag ägnade 10-15 minuter åt att gå runt och försöka få honom att slappna av och bara fokusera på mig istället.
Till slut lugnade han sig, så jag hoppade upp och började skritta lite.

Red bara igenom snabbt sidvärts åt båda håll, och travade några varv samt gjorde några volter.
Hade ingen plan med det hela, utan det var bara det att jag ville dit och inte göra nån affär av ridningen.
Struntade i galoppen dock, ville inte riskera nåt då det var en dressyrponny där åxå ;)
Skrittade ut och uppför backen till övre volten där Eva Hägglund hade lektion med ridskolan.
Pratade med henne en stund innan vi skrittade ner till transporten igen.

Skötte av Storen, gav äpplen och lastade på lika fint som på ditvägen :)
Sen åkte vi hem utan incidenter, lastade ur lugnt och fint.
Storen fick gå in i boxen och äta sin mat innan jag släppte ut honom till kompisarna igen.

Jag är så nöjd, jag klarade av det alldeles själv, utan hjälp av nån :)
Nu ska jag bara träna vidare på att han går in själv, men för tillfället funkar det bättre när jag går in före.
Känner han sig tryggast så så får det vara så ett tag till.
Huvudsaken det funkar att lasta och att han är lugn så är jag nöjd!
Så nu kommer jag att åka iväg oftare, nu när jag vet att jag kan åka själv. Så nån gång i veckan kan jag åka till nån av klubbarna och träna nu, när jag vill :)
Skönt.

Blev inga bilder idag, var så fokuserad på mig och häst så jag helt glömde av allt vad film och foto heter :)
Men nästa gång ska jag försöka komma ihåg det iaf...



Jag älskar dig, min fina Stor!

Kommentarer
Postat av: Bonnie

sv: Har nog testat det mesta redan innan, gurkmeja hjälpte tyvärr inte ett skit på Musse även om min plånbok skulle föredragit det. Testar den här nu för att få både glucosaminet och ha-syran, dyr som attan men han är ju billig i drift annars;)

2011-08-31 @ 22:22:59
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/
Postat av: Amanda med ridtravaren Janne

sv: Tack vad glad jag blir!! Han är en riktig klippa och jag är så glad att jag har honom :) Kul att höra att andra också tycker han är fin :)

2011-09-01 @ 12:34:02
URL: http://pumpan.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0