Undemanding Time

Idag har jag faktiskt inte så mkt som petat på farbrorn, men har iaf sett honomfrån fönstret :)
Hade tänkt köra honom en sväng med sällskap av Cornelia då vi var ensamma hemma, men vi har vart borta idag.
Sen när vi kom hem vart det städning och tvätt och matlagning, och så var det plötsligt mörkt ute :(
Så det blev vila igen då.
Men i helgen ska jag rida båda dagarna, även om det regnar! En dag på banan, och en dag klättring har jag tänkt.
Känns som att vi börjar komma igång nu, kul att kunna rida som vanligt igen.

Var iaf till Dilles och köpte kraftfoder idag, stod och valde mellan Lusern och det vanliga Edel Avel (samma innehåll som Hippo Grow Alfa men billigare) och tog till slut Edel.
Storen är inte så förtjust i Lusern, och han tar tid på sig att äta. Brukar passa perfekt att ge det som kvällsgiva då han har hela natta på sig att äta, men nu går han ju fortfarande ute.
Blir ju som svårt då att få i honom allt.
Så vi börjar med Edel så länge, det kan han få efter ridning utan problem.
Kommer börja fodra på nu då han rids ordentligt och det börjar bli dåligt med bete, han får inte falla ur.
Köpte även en ny mineralsten till boxen, han gillar den verkligen. Han har ju en vanlig saltsten i hagen, så kompletterar med en mineral inne :)

            




(I vinter kommer jag även ha täcke på honom inne i stallet, blir riktigt kallt där då det bara är 3 hästar, jättehögt i tak och ingen värme.
Det ska tydligen bli ännu kallare i vinter än förra, så vi har väl en daglig temp på -30 då... Var väl inte en dag i vintras under -20 tror jag!
Så blir täcke på för gamleman, ju äldre de blir desto jobbigare blir det för dem att klara vintern när det är så kallt.)




Efter det så for jag till det stallet jag stod i när jag köpte Storen, (där jag började min tid med att vara medryttare åt ett kallblod som hette Pilbakk, denna underbara häst som alltid har en plats i mitt hjärta... han är tyvärr i Trapalanda nu.
Därefter red jag ett varmblod som hette Dogge, en 4åring som jag hjälpte till att utbilda lite. Sååå trevlig häst!
Red även stallägarens varmblodssto då och då, fina lilla My :) Så charmig och speciell röd dam!)

Iaf, skulle lämna mina gaiters som Helena (har en häst som heter Fort Knox) skulle prova. Smsade henne men fick inget svar så skulle precis åka därifrån när jag såg henne vid hagarna, så stannade och pratade en stund :)
Även Lovis som har Tibbe var där, kul att prata med lite bloggfolk IRL :) 
Kände när jag var där att jag saknar faktiskt lite att ha folk i stallet som man kan surra och ha sällskap med, jag är ju alltid själv... Å andra sidan behöver jag inte irritera mig på folk heller ;)
Men skulle vara kul med nån likasinnad ibland.
Ville nästan inte åka hem, haha!



 

Igårkväll var jag ner till stallet, skulle ju flytta stora saltstenen. Fick dock inte lös själva hållaren så fick bära ner och lägga ut stenen på marken i hagen.
Men det går väl det med :)
Stod med storen en stund så han fick slicka på stenen först, när jag är i hagen är det Storen som har all makt ;)
Vaktade honom så han fick vara i fred, när han var klar släppte jag fram de andra och storen drack lite vatten.
Jag passade på att byta vatten och göra rent badkaret, det blir snabbt grisigt däri...
Nån av hästarna (läs Rappen...) hade även planterat en tuva med ogräsblommor i karet... Knäppis! Han har mycket idéer för sig den där, kallblod säger jag bara :)




Sen ägnade jag en hel del tid åt storen, kliade honom läääänge på de ställen han ville ha mig på. Han visade mig med huvet var han ville ha mig, och puttade mig rätt om jag inte hittade på en gång, söta gubbe!
Växlade mellan att klia med naglarna och att använda diskborsten, den var åxå poppis ;)
Storen ville klia tillbaka på mig när vi stått en stund, men jag avböjde vänligt men bestämt... det gör så himla ont så jag kan inte. Känner mig hemsk som avvisar honom, men det går ju bara inte att bli kliad av starka hästkäkar!
Mysigt hade vi iaf, känns så bra att bara vara med honom, han visar så tydligt att han vill mysa med mig.
Det gör mig väldigt glad <3<3<3<3
Han följde med mig i hagen när jag donade på, och han stod med mig när jag gjorde rent karet, väntade vid grinden när jag gick emellan och fixade med olika saker.

När jag var klar så tog jag med Storen in i stallet och sprayade på flugmedel och smörjde honom på de ställen där det var kliigt.
Har vart fint väder i 2 dgr nu, så det har kommit en del insekter igen som biter på min stackars häst.
Han uppskattade verkligen salvan som är klådstillande, han njöt verkligen när jag smörjde in honom.
Sen fick han lite äpplen innan han gick ut igen, jag sa gonatt och tittade när han gick neröver i hagen.
Släckte stallet och gick hem, var en timme med honom därnere, mellan 22 och 23 :)
Är underbart att ha hästen hemma, jag kan gå ner när jag vill och mysa med honom.
Och de dagar jag inte har tid att vara i stallet så ser jag honom ändå bara jag går till fönstret.
Lovely!

Nu ska jag ta och kolla lite fler bloggar, jag följer alltså 47 hästbloggar och 20 vanliga räknade jag ut nu... ;)
De flesta hästbloggarna har jag här på länkar, de jag tittar in på dagligen.
Jag har att läsa, hihi!
Gonatt sålänge, uppdatering kommer efter ridturen imorn såklart.

Kommentarer
Postat av: Moa

Sv; Tack för de fina kommentarerna :D Jag har en otrolig tur som får ha en så fin häst som Gadd. Jag har börjat hitta mer och mer talanger hos honom nu. Det känns otroligt skönt att han äntligen börjar inta en vältränad form, det har varit mycket svårare än jag trott! Och musklerna har inte heller kommit så snabbt som jag räknat med. Men jag vet å andra sidan inte hur musklad han var när jag fick honom, under allt fett ;P Sen har jag inga som helst erfarenheter eller kunskap om hur lång tid det egentligen tar heller ;)



Visst är det roligt att ha någon att prata med i stallet! Brukar själv prata lite för länge med Helena och Lovis. Tiden brukar springa väg lite för ofta när man är i stallet med sällskap ;)

2011-08-20 @ 11:34:09
URL: http://equestris.blogg.se/
Postat av: Lovis

kul att äntligen träffas irl :D Skönt med sällskap, men det kan vara skönt att vara ensam ibland oxå!

2011-08-20 @ 19:40:56
URL: http://lovisakerstroms.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0