Camilla här igen..

Idag är det Camilla (parellikusken.blogg.se) som skriver igen.

Då Carro fortfarande är trasig så hämtade Benny upp mig på förmiddagen så jag kunde ta mig bort till Matfors och Storis.

Hämtade upp honom i hagen och tog med honom till stallet, mötte sedan upp Carro som kom och visade mig vart sakerna var och sånt. Skulle nämligen ut och köra idag.
Carro gav mig vägbeskrivning igen, jag lyckades inte heller idag uppfatta något. Men jag hoppades att jag skulle minnas vägen ifrån när Carro och jag var ute och körde. Denna gång visste jag att jag inte skulle luras av Storis igen..

När Carro gått så fixade jag med Storis, borstade och satte på utrustningen. När selen var på så sms'ade Carro att jag inte skulle glömma att massera Storis rumpa. Det hade jag glömt, så jag masserade då. Det tyckte Storis var väldigt skönt. :)

Tog på vagnen sedan, väldigt smidigt med travrockard och quick hitch-sele. Satte på ett grimskaft som salggjord, Storen bör köras med det, känns säkrast så.

Hoppade tillslut i vagnen och så for vi iväg. Storen är vinglig att köra, det var han i början, men jag hade kortare tömmar så jag hade kontakt med hans mun och kunde rama in honom. Då slutade han vingla och gick rakt fram istället.



Vi lyckades hitta rätt väg, även om den lömste Storsi försökte lura mig igen. Denna gång så lyckades han inte, för han skulle lura mig att svänga in på samma väg han lurade in mig på sist. Jag är lite smartare än att bli lurad på samma sätt två gånger i rad, taskigt för Storis..

Vi travade och skrittade till en början, men sedan ville jag testa om Storis skulle ta galopp framför vagn. Travar-Storis har nog aldrig galopperat framför vagn innan, iaf inte medvetet fårn kuskens sida, så jag trodde inte han skulle ta galoppen.
Smackade på honom till snabbare trav och sa "galopp", såg hur han tänkte galopp, så jag sa det ett par gånger till och då tog han galoppen. Berömde jättemycket och tog ned han i trav igen. Testade fatta galopp igen, och då tog han den efter en kort bit. Gav beröm och saktade ned efter en bits galopp.

Filmade den för Carros skull. :)



Tredje och sista gången han fattade galopp så tog det bara ett par travsteg innan han tog galoppen, han fick en massa beröm innan han fick sakta av.
Travade en kort bit till innan vi skrittade hemåt.
Mycket roligt att köra Storis, kul att han kunde galoppera också. Det roligaste var att han har ett grundtempo som är snabbare än Dacke, det betyder att allt går så mycket snabbare. Roligt att köra fort, även om det egentligen inte gick så snabbt idag, var ett lugnt tempo för varmblod.

På hemvägen var Storis lite stressad, ville gå snabbt, helst springa. Men han fick skritta för att ta det lugnt, tog mängdvis med halter så fort han försökte öka skritten innan han kopplade att dte inte gav nåt att gå snabbt. Envishet vinner man på gällande Storis.
Han var dock frustrerad på mig som inte lät honom springa, för i halterna så slog han med svansen för att kunna få svansen över tömmen. Fick hålla upp tömmen så fort jag såg att han började svänga med svansen så han inte tog tag i tömmen.
Han ville också ha hellång töm så han kunde gå med huvudet i marken, kände inte att jag vågade ge honom det då jag ville ha lite kontakt med honom ifall han skulle försöka sticka. Känner mig inte helt säker med honom framför vagn, första gången vi är ute själv.
Såg heller inte anledningen vill varför han skulle ha huvudet ett par centimeter ovan marken, han blir så framtung då, och för att dra en lätt travrockard som är lättrullad behöver man inte lägga fram så mycket vikt för att dra på planmark. Så han fick normallånga tömmar istället, gick bra det med fasän han emellanåt försökte dra till sig tömmarna.

Gick riktigt bra att köra idag, kändes kul att vara ute med Storis framför vagnen. Han var mycket piggare att köra än att rida, verkade tycka det var roligare att bli körd idag.
Han är lite annorlunda att köra jämfört med Dacke, men rolig ändå. :)

Tack för lånet Carro!

Får se om hon behöver hjälp till veckan, isf blir det nog körning igen. Är roligare att köra än att rida.. :)

Kommentarer
Postat av: Kerstin

Härligt med både hästskötare och bloggare!! Ha ha!



Sv: Fnissar.....



2011-08-05 @ 23:33:33
URL: http://stallrosen.bloggplatsen.se
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

sv:Kul att inlägget jag skrev uppskattades =)

Jag jobbade som instruktör tidigare och har haft lite privatträningar också.Men eftersom jag är sjuk och inte kan varesig lova något eller boka in något på ett längre tidspan med tanke på mitt mående så har jag lagt det hela på hyllan.

mvh/Q

2011-08-06 @ 13:11:44
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/
Postat av: Sandra

SV: Tack! :D Haha, ja, endel blir ju jätt det på sommaren :P

2011-08-07 @ 21:55:32
URL: http://slizer.blogg.se/
Postat av: Sofie - Ejan

svar: tack! Fast då är vi två, mina skänklar är verkligen inte där dom borde vara när jag rider utan stövlar, ännu värre är det som på denna filmen då jag inte ens har knutit skorna :P



Skydden är från Hööks, 259 kr paret, älskar dom, haft dom i 1½ år och är inte det minsta slitna ännu, även fast jag kört dom i tvättmaskinen flera gånger.

http://www.hooks.se/product.aspx?productid=610500&deptid=4&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

2011-08-10 @ 13:20:00
URL: http://ejankolifejan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0