perfekt underlag!

Idag skulle Eveline ha haft Storen, men hon var hängig så jag gav mig ut och körde istället.
Är ledig idag och imorn så passade bra att komma ut i dagsljuset :)

Emma och Carro skulle ju ta Storen igår, men Emma ringde vid 17 och berättade att hon vart på akuten hela dagen :(
Stackarn, krya på dig!
De ska ta honom imorn onsdag iaf, får se om de rider här hemma eller åker till ridhuset.
Så jag fixade klart stallet själv igår, men orkade inte aktivera honom.

Men idag tog vi oss ut iaf :)
Började med att fixa klart mockning och mat, hjälpte J att dra fram 2 balar åxå.
Skulle hämta storen i hagen, men han hade en otroligt dålig attityd när jag kom in i hagen >:(
Jag hade precis fyllt hans hölåda så han tyckte väl att han skulle få äta ifred.

Glöm det sa jag och tog tillbaka maten, min låda!
Han blev upprörd och såg ut som en krokodil, jag jagade bort honom, flyttade lite på hans rumpa och vaktade min mat.
När han såg trevlig ut så bjöd jag in honom och då kom han snällt ;)

Sen in i stallet så fick han äta hö på gången istället, nöjd blev han.
Blev ordentlig miljöträning idag då J höll på att greja med ena rockarden, han körde rondell och skruvdragare :)
Stor blev lite orolig först, men jag fortsatte borsta som ingenting och ställde bara tillbaka honom på plats.
När han började äta lugnt igen fick han massa beröm, och sen stod han lugnt resten av tiden.
Duktig! :D

Gjorde klart med massage, selade på och så gav vi oss iväg.
Jättefint underlag, is under som ca 1 dm snö frusit fast i, så det var perfekt.
Minusgrader så det var inte så besvärligt med styltor heller.
stor har inga snöringar då vi tänkt ta av skorna i vinter, men funderar på att behålla dem på iaf, man vet ju inte om det blir isgata igen.
Så nästa skoning blir det snöringar, så jobbigt nu de dagar då det är tösnö.

Storen traskade på iaf, vi följde gångvägen hela vägen ner till infarten Västermarken, skrittade uppför backen. Uppe så travade vi en bit tills det började slutta neråt. Skritt förbi hästarna, där kom det en stoooor tankbil i hög fart....
SHIT tänkte jag, vad gör jag nuuu då???

Som tur var så var det en fantastisk man som körde, han stannade vid infarten till det Stora huset vid hästarna, så jag travade dit och kunde gå på sidan!
TACK!




därframme, till vänster om storens öron kom lastbilen, och vi kunde gå upp till höger...


Sen fortsatte vi, travade och tränade på att ta det lugnt ;)
Han är pigg och vill springa på, men han får vackert ta det lugnt ett bra tag till. Han blir lite ojämn i traven än eftersom han måste stärkas mer för att orka arbeta jämnt, så vi jobbar på med många övergångar och långsam trav.
Massor med skritt!
Börjar även lägga in lite backar med mera krav åxå.

Vi svängde in i skogen på stigen hemåt, där var det tungt att dra märkte jag ;)
Han blev svettig, men traskade på  pigg och glad.
Skrittade hela vägen hem, han torkade bra. Var bara lite på halsen och vid frambenen.

Stretchade och borstade, tog på täcket och så fick han gå ut igen.
han var trött i vänster bak, men det är förståeligt. Vet inte hur länge man ska ge honom tills han ska bli starkare och helt ren i steget innan man ska kolla upp honom igen?
Är ju lite rädd att han ska ha en rörelsestörning resten av livet, för då blir det ju inte bra alls. Då får han ju förslitningsskador och felbelastning?
Jaja, jobbar på ett tag till, han vill ju springa och jobba, det ville han inte när han hade ont...


Kommentarer
Postat av: Caroline

Mysiga bilder :D

2011-12-13 @ 17:22:38
URL: http://sundsvallsryttarna.blogg.se/
Postat av: Emma

Åh, vilken härlig tur det låter som att ni var ute på! :D Vi kommer ikväll, jag och Carro, maken tog bilen med de bra vinterdäcken på... så tar mig inte från gården förrän ikväll! ;D

2011-12-14 @ 10:12:14
URL: http://sundsvallsryttarna.blogg.se/
Postat av: natalja och ridtravaren hillbilly (:

åh av mysigt det ser ut :)

din pålle är verkligen FIN! :D han verkar vara så himla mysig att pyssla med ^^

2011-12-15 @ 16:44:32
URL: http://ltotheove.blogg.se/
Postat av: Elin Stjernstedt

åh vad härligt att vara ute och köra :D

2011-12-16 @ 18:00:36
URL: http://northernshowhorses.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0