vräksnöar igen :)

 Har precis kommit in efter en kvällstur med Storen, hade inte räknat med att det skulle snöa så vansinnigt som det gör ;)
Nu är jag varm och torr iaf, och har fått i mig kvällsfika, helt slut i kroppen.

Släppte ut hästarna imorse, var klart och kallt, hela 9 minusgrader!
Skönt att slippa den tunga tösnön, dock fryser vattnet i hinkarna så fort :(
Under dagen har jag och dottern varit och handlat på ica Maxi och så foder åt Storen på Dilles.

Gick ner till stallet igen vid 15tiden och gjorde klart åt alla, trodde Emma och Carro skulle ha Stor idag, men visade sig att jag trodde fel ;)
På torsdag, fredag och söndag däremot ska Emma rida. På torsdag åker vi till ridhuset och de andra dagarna rider hon ut.

Efter jag gjort klart åt alla hästarna så sopade jag av både ensits- och 2sitsvagnen och körde in dem i stallet då det började snöa igen.
Det finns plats i stallet för båda, så jag tycker det är bättre att de står där och är snöfria.
Enklare när man ska ut och köra :)

Gick sen hem och gjorde middag, efter vi ätit så bylsade jag på mig kläder och masade mig ner till stallet igen.
Var egentligen för slut för att orka göra nåt men kände att Stor måste röra på sig, dessutom var det längesen jag kom ut med honom. Kände att jag behövde det för mig själv åxå :)

När jag ropade på Stor i hagen så stod han längst ner och bara tittade en stund, sen fick han ett bryt och kom farande i full galopp.... :)

Tog in honom och bjöd på nyinköpta mandariner och morötter, MYCKET uppskattat!
Masserade och borstade innan jag selade på.
Prövade ett par nya skydd åxå, benskydd och boots i samma. Satte dem fram och så reflexerna på runt hela hästen.

Vi gav oss iväg i snövädret, var mer än jag väntade mig ;)
Skrittade bort på gångvägen, fortsatte hela vägen ner till Västermarken-skylten där vi gick uppför backen.
Där hittade vi ett fint pyntat hus.


Vi travade på en bit, storen var vääääldigt pigg och låg på alldeles för mkt, gick för fort.
Saktade in efter lite dragkamp, inte likt honom!
Vi fortsatte skritta vidare på vägen, efter hästarna bad jag om trav igen.
Fick ägna ett antal minuter åt att göra halt varje gång han ökade och låg på, han blev lite upprörd men gav sig till slut.
Han insåg väl att det var ingen idé... Bekvämare åxå att slippa dragandet i munnen kan jag tänka ;)
När han till sist kunde trava lugnt på slaka tömmar så fick han ligga där ett tag inann vi saktade av.

Vi vände vid stigen som går tvärsöver till den andra grusvägen, skrittade hemåt samma väg igen.
Jag började allvarligt se ut som en snögubbe, och det sved i ögonen av snön med min mascara...;)

Plötsligt såg jag ljus som inte brukar vara där...
Visade sig vara en skotare som höll på att lasta av timmer. Mitt på vägen stod den så vi fick vackert stå och vänta tills den var klar.
Storen tyckte det var värdelöst och hade svårt att stå still, men till sist gick det.
Vi stod väl där i 5-10 minuter innan skotaren flyttade sig och vi kunde fortsätta hemåt.

Tog vägen förbi galna-hund-huset och gick genom skogen hem.
Mycket snö så han fick jobba på lite :)

Väl hemma var vi 2 snögubbar som ville komma in i stallet igen.


Plockade av alla blöta saker och hängde upp, sen borstade jag snabbt innan jag lade på täcket.
Stretchade utan problem idag, han tyckte det nog var skönt. Eller så var det mandarinen som lockade ;)

Släppte in honom och gav kvällsmaten, tog in de andra och kvällade dem med innan jag släpade min trötta kropp hem...


Kommentarer
Postat av: Elin stjernstedt

Låter som en mysig tur :D

2011-12-22 @ 10:42:21
URL: http://northernshowhorses.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0