dressyrfunderingar

Sitter och tittar på GHS nu, på dressyren. Jag är ju en sucker för dressyr, så jag är glad att de sänder den med :)

Lade märke till att hästmodellen ändrats ganska mycket från förr.
Den är högbent, slank, och med väldigt långa ryggar? Dessutom kort ganska smal hals, iofs välmusklad.
Varför har de så långa ryggar nu? Dessutom går måååånga bakom lod... varför?
 Förr så var det tyngre kortare och biffigare djur man såg.
Min favorit genom tiderna är ju klart Briar, finns ingen som får mitt hjärta att rusa som honom :)
Totilas, visst, han är ett under, men Briar är underbar...

Titta, rak fin form, inte bakom lod, massa kraft och power... och jan rider så att det ser lätt ut, dansar tillsammans:




Här har vi då vinnaren i GHS i år. Bakom lod hela programmet, ser ut som att hon trycker ner sig i sadeln med stöd av den superstarka hästens mun, hon ser ut att använda ren styrka för att rida sin häst Parzival.
Kommentatorerna öser beröm över hennes ridning, trots att andra ridit sina hästar finare...  Men får känslan av att bara för att hon är "het2 just nu så måste man hänga på och dyrka. trist.



På dessa bilder ser det inte ut som att hästen går så mkt bakom lod, men under ritten gick hästen med nosen mot bringan mestadels. kort hoptryckt hals. Nu jobbar dessa hästar iofs otroligt med rygg och rumpa ändå, men trist att se denna trend fortsätta med intryckt nos.
Var kommer detta ifrån?
Dessa toppryttare, har de inte fått lära sig nåt om anatomin på hästen? hur den belastas och ser ut inuti i denna arbetsform?
99 % av hästarna idag gick på detta sätt.

Vad har ni andra för tankar om detta?


Kommentarer
Postat av: Camilla

De satsar på fysisk samling på sina hästar med glömmer bort den mentala samlingen. Hästen måste vara avslappnad och och ha viljan att utföra det men ber om innan man kan kräva nån form av fysisk samling. Tycker dressyrhästar oftast ser kuvade och ledsna ut..



Undrar också hur fanken man kan få plats med två bett i munnen på en häst, på Dacke finns det kanppt plats för ett smalt tränsbett..



Men samling..

Pratat lite med ett par "ridskoleungdomar" på stallet om detta, att de flesta halvblod inte har lika lätt för samling som många andra raser har. Att de numera är byggda för häftiga gångarter snarare än balanserad samling.

Det är inte av en slump många akademsiska ryttare använder kallblodstravare. De har oftast lätt för samling, Dacke har inte det i och med hans raka haser dock.

Jämför också PRE-hästar och vanliga halvblod, kollar man in exteritören så ser man ju vilken som är den bästa ridhästmodellen, och inte fanken är det ett halvblod iaf.



Jag skulle inte skaffa ett halvblod som de ser ut idag, kan tänka mig den äldre och grövre modellen dock. Utan skulle jag vilja rida dressyr hade jag skaffat en PRE eller en bra typ av kallblodstravare. Men man kommer tyvärr inte långt på att en häst kan göra momenten bra och i bra samling, utan det som verkar betyda mest är gångarterna.



Men visst, hade nån gett mig Briar hade jag inte tackat nej.. ;)

2011-02-27 @ 00:29:56
URL: http://parellikusken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0