Foderfundering

Nu när det börjar bli pälsfällning så brukar det ta ganska hårt på Storen. Förra året höll han sig fint, men vet inte hur det blir iår eftersom vi har annat grovfoder nu.
Fortfarande fri tillgång på hösilage, men annan leverantör.

Storen äter även Hippo Grow Alfa som är ett proteinfoder för växande föl och unghästar, digivande ston. Alltså allt som behövs för att hålla ett hull ;)
Grejen är att jag drog ner på givan iom att han blev så stissig där den där perioden, han åt ca 1kg/dag innan (efter betet då han inte såg ut att kräva mer, utan var fin i hela kroppen på det), men drog ner till 0.25 kg/dag då. Nu äter han 0.5 kg/dag plus 2 små nävar betfor. Han får även 1/2 pkt jäst varje dag, för b-vitamin och tarmarna håller sig i balans.
Den normala givan han fått förr är ca 1,5 kg/dag plus 2 stora nävar betfor.
Fri tillgång på hösilage dagtid. På kvällen får han en höbal på 6 kg till natten.
Han har även halm tilsammans med spånet som strö i boxen.
Nu funderar jag på hur jag ska göra, då jag tycker han tunnat liiiiite på senaste. Kan ju iofs vara i samband med flytten att han är lite stressad för tillfället, eller så behöver han helt enkelt mer nu när fällningen satt igång.
Tycker hans överlinje inte är riktigt lika fin just nu, men jag vet inte om jag inbillar mig.

Frågan är då: Ska jag fodra upp med Hippon och riskera att han blir överpigg, nu när han inte rids så mkt den här perioden? Eller ska jag tillsätta nåt annat? Vad isf?
Funderingarna ligger på vetekli, soja eller linfrö. Kanske Lusern?

Har läst så mkt nu på massa ställen att det lätt blir proteinbrist i samband med pälsfällning och pälssättning, och det är ju de problemen jag haft med Stor förr då det gäller hullet och musklerna, proteinet.
Det gav sig när jag började med det här Hippofodret, så jag tror nog att jag ska fodra upp med det istället.
Jag vill inte att han ska börja tappa nu, det som han byggt upp och blivit så fin i sin ålder av snart 19 år :)


Vad tror ni?

Kommentarer
Postat av: elinstjernstedt

vet många som har använt lusern och tycker det har funkat jätte bra. Har själv funderat att använda det till Pony, men just nu tycker jag inte att han behöver det :) Men annars är Olja jätte bra, det smörjer upp taremn så det blir lättare för magen att smälta maten och hästen kan ta upp maten bättre. Rekomenderas till äldre hästar och hästar som tappar vikt. ett plus är ju att dom får jätte fin päls också :D

2011-02-03 @ 17:10:34
URL: http://shalomterms.blogg.se/
Postat av: Anna

Säger samma sak som Elin...lusern...Min häst får lusern (ca 0,5 kg per dag) och havrefri musli (ca 0,5 kg per dag)+ lite olja.. då han inte tål havre. För tillfället får han 15 kg hö per dag. Tidigare hade han fri tillgång men blev en aning för rund om magen;) Har inga problem med varken hull eller muskler trots så lite kraftfoder till min häst och han är ca 172 cm hög.



Mvh Anna & Tabasco:)

2011-02-03 @ 17:48:03
URL: http://www.anaby.bloggplatsen.se
Postat av: Camilla

Lusern, men köp hackad istället för pellets. De tar upp det hackade bättre, så blir ändå inte dyrare i och med att du ger mindre.

Flera i stallet som ger det och fungerar bra. :)

2011-02-03 @ 21:04:41
URL: http://parellikusken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0