Snabbvisit i stallet

idag jobbade jag 8-14, men skulle på föreläsning i stan mellan kl 13.30 och 16.30.
Så for iväg till stallet på min lunchrast som är 45 minuter. Mätte upp hur långt det är mellan jobbet och stallet, 3.7 km precis :)

Det var omockat i alla boxarna, och eftersom det är sagt att den som kommer först mockar så gjorde jag det trots tidspressen. Storen är ju ingen match, går ju på 2 min max, men de andra tar ju lite tid istället ;)
Tea blöter ner i sin box nåt så galet, hon måste leka med vattenhinken eller nåt.
Rappen slibbar nåt vansinnigt med sin krafft/vattenblandning så det blir alldeles halkigt på golvet.

Storen hade iaf ätit upp sitt hö och druckit nästan allt vatten inatt, så det var ju bra.
Han hade vintertäcket på idag, då jag skrivit att om det var kallare än -5 så skulle han ha det. Det var -8 imorse när jag for på jobbet, så det var ju helt rätt. Men det var ju typ -0 i solen senare. men det kändes faktiskt inte så varmt. Han såg inte ut att lida iaf :)

Såg idag och lite igår att Storen inte bestämmer iaf, det är Rappen som gör det än. Storen blir flyttad på, och han står gärna själv kvar och äter när de andra går neråt i hagen för att sola vid väggen på stugan som står där.
Men han verkar inte ledsen över det iaf, men det skär lite i mitt hjärta...:(
Däremot verkar han glad åt att jag kommer, ser väldigt positiv ut och har inget emot lite kel heller.

Kom även på idag en nackdel med flytten... jag har ju inga in eller utsläpp längre. Det innebär att jag får mindre tid med Stor, jag träffar honom mindre. Den där lilla men viktiga tiden på morgon och kväll som man inte tänker på.
Blev så tydligt nu när jag bara kommer en sväng på dagen, att det går bort lite tid och hantering nu. Inget att hänga upp sig på kanske, men de där få minuterarna spelar faktiskt roll ändå. Jag kanske bara reagerar så nu för att jag haft stallet i 3 års tid och det är ju en omställning för mig åxå.
Och så har jag ju såklart dåligt samvete för att jag splittrat Storens flock, och tagit honom från hans hem....
men jag hoppas att han ska trivas i sin nya flock, och att han ska få bestämma lite igen....
När man har en i vanliga fall ranghög häst, så svider det lite i hjärtat när man ser att han inte hör till toppen längre.
Såklart är det bara ett förmänskligande, men det känns likväl!
Jag vill ju det bästa för min häst, och vill att han ska må bra.

Älskade häst!

På sommarbete med Dolly, Alfa och Frans -10

Kommentarer
Postat av: Veronica

Det kommer att bli bra Carro, det är bara en vanesak. Tänk att när du flyttar dit då kommer du kunna gå ut och hälsa på han flera ggr per dag istället ;).. Sen kanske han nu bara känner av flocken lite grann, trol kommer han ta över lite pö om pö.. Han är ju farbrorn i gänget =).. Det blir bra till slut ska du se..

2011-02-02 @ 19:35:11
URL: http://sporrongs.com/alfa
Postat av: Anonym

Det kommer att bli bra Carro, det är bara en vanesak. Tänk att när du flyttar dit då kommer du kunna gå ut och hälsa på han flera ggr per dag istället ;).. Sen kanske han nu bara känner av flocken lite grann, trol kommer han ta över lite pö om pö.. Han är ju farbrorn i gänget =).. Det blir bra till slut ska du se..

2011-02-02 @ 19:35:58
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

sv:

Vi har en hel del förstoringar hemma på både hästarna och annat som maken fotat.Jätte roligt att kunna ha personliga tavlor hemma på saker man känner igen.Som hästarna tex =))

/mvh Q

2011-02-02 @ 22:10:17
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se
Postat av: Camilla

Fast du.. Jag tror att han mår bra av att slippa bestämma. Visst är han ranghög, men han blir ju orolig när han har ansvaret, kontrollbehov.



Du har ju sagt förut nån gång att han verkade vara lugnare när Drömmen stod i stallet och Storen inte behövde vara ledaren. Har jag för mig iaf. :)



Tror det snarare är du som behöver släppa kontrollen, du överför nog många av dina känslor och tror att Storen känner samma sak. Du har förslorat kontrollen lite i och med att det inte är ditt stall nu, och du känner att det är ovant och lite jobbigt. Storen behöver inte känna likadant. :)



Dessutom har du ju mer tid med Storen nu i och med att du inte ens har en medryttare. Förut hade ju jag honom fem dagar i veckan, och i höst hade viktoria honom två. Men nu har du honom sju dagar i veckan, det är mer än på många år ju.

2011-02-03 @ 09:45:58
URL: http://parellikusken.blogg.se/
Postat av: Jennie

Sv: Ja, vi får hoppas på det :) Det är mer en märkligt..riktigt skumt! =/

2011-02-03 @ 10:11:27
URL: http://jeila.blogg.se/
Postat av: Camilla

Vet du vad?

Du har ingen rätt att klaga på dom två hästarna, när jag har in och utsläpp är det 14 andra hästar än Dacke. Hälften är jag rädd för och vill helst inte ens vara i närheten av.

Det är läskigt!



Fast nu när jag delat med Linda har hon varit snäll och tagit de hästar jag är rädd för, då går det bra. Nu ska jag dela med Veronica, hoppas hon är lika snäll som Linda.. :)

2011-02-03 @ 12:38:56
URL: http://parellikusken.blogg.se/
Postat av: Veronica

Hehe, det får vi se Camilla ;).... Närå visst kan jag ta de hästar som du är rädd för, bara vi tar lika många var så ;)..

2011-02-03 @ 14:22:35
URL: http://sporrongs.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0