Lite sådär....

....kändes det att rida idag.
Storen var grinig redan när jag gjorde iordning honom av nån anledning.

Masserade ryggen en stund, varierade mellan att knåda och stryka, och att bara stå och hålla händerna stilla.
Det tyckte han om iaf, stod avslappnat och höll på att somna medan jag stod och höll så det blev varmt.
Så blev han grinig igen när jag slutade.
Småkliade en stund i ansiktet, han gillar när man pillar vid ögonen av nån anledning :)

Gjorde iaf klart honom med sadel, skydd, reflexer och hacket.
Struntade i ländtäcket eftersom det bara var -5.
Gav oss iväg nerför backen och vidare bort mot rundbanan i Silje.
Han traskade på fint, kändes helt ok.
Travade när vi kommit ner på vägen till rundbanan, och han ville inte ta det så lugnt som jag ville, han låg på lite och smygökade. Det blev många förhållningar, han älgade på lite väl tyckte jag. 
I mörkret är det svårt att bedöma hur fort det egentligen går, då Stor har samma takt oavsett vilken hastighet han har ;)
Tyckte han mest ignorerade vad jag ville, så jag fick tyvärr ta i lite mer än jag vill.
Saktade av till skritt och traskade vidare, tänkte gå in på rundbanan. Men efter vi tagit oss in där så insåg vi att det var alladeles för mkt snö...
Man såg inte var banan gick i förhållande till omgivningen, så vi fick trixa lite för att vända och komma ut på vägen igen.
Då blev Storen het och hetsig igen, gillar verkligen inte när han blir sådär.
Gjorde massor med halter, han kunde inte stå still så vi fick hålla på ett tag tills han väntade på mitt kommando att gå.
Så fort han gick framåt utan att jag ville det så fick han backa och sedan stå still, hela tiden på lång tygel.
Efter en stund så väntade han äntligen på mig, så då fick han gå. Tog tyglarna och flyttade lite sidvärts, han ville inte ställa åt höger idag, utan ville helst gå vänsterställd.
Han kändes nästan lite sned en stund?

Prövade trava, och det gick ganska bra, han låg på lite men lyssnade ok, tills vi kom till sista raksträckan upp mot kvarsättsvägen.
Där blev han stark och ökade på traven fast jag bromsade, sen började han grymta/pipa så jag gav efter lite innan jag framkallade en bock, så tog jag tillbaka igen.
Då körde han ner huvet och fortsatte öka.
Fick ta stopp på honom, sen backade vi ner flera meter, han gick emot skänkeln och körde ut baken så jag fick kicka till en gång. Så fick han stå still, skritta fram, halt och backa igen, halt.
Sen prövade jag trav upp igen, och då lyssnade han, om än motvilligt ;)
Skrittade på vägen, då kom det en bil och körde fint förbi, då skvätte han till fast han aldrig bryr sig annars??
Sa till honom att skärpa sig, och då gjorde han faktiskt det ;)

Travade när vi kommit förbi brevlådorna, tog långbacken upp. Han travade jättefint, låg på lite grann dock men helt ok för att vara på skithumör.
Belönade med att han fick galoppera, fick göra om fattningen 2 ggr då han slarvade in i galoppen.
Sen ställde jag mig upp och lät honom rulla på. han ökade på, och jag lät honom göra det, kände att det var en massa som ville ur kroppen. han sprang rejält fort, det brukar han aldrig göra i vanliga fall upp där.
Vid infarten ville han slänga sig in, men jag tvingade honom att fortsätta uppåt i trav på halvlång tygel för att trava av i lugnare tempo.

Då äntligen så lugnade han sig, och vi travade på lång tygel i lugnt tempo upp till Gunillas hus.
Där saktade jag av med sätet och så vände vi hemåt.
Hoppade av och gick från paddocken, och då var han som vanligt igen, lite flåsig dock ;)

I stallet fick han stå på gången lös, fick flytta tillbaka honom 2 ggr innan han stod stilla och vilade medan jag gjorde klart allt.
Borstade av och kliade lite innan han fick gå in i boxen.
Sen fick han vänta medan jag vaktade krubban som jag hällde i hans kvällsmat, tog inte lika lång tid idag innan han accepterade att han var tvingad att vänta tills jag gav tillåtelse att gå fram.

Gav Dolly butta och fodrade de andra innan jag for hem.

Ingen jättekul tur idag, inget kul att rida när han blir sådär. Vet inte varför heller han var så knas idag, men han lugnade sig iaf efter han fick busgaloppa uppför backen.
Hoppas att det bara var överskottsenergi som ville ut.
Tycker inte om att han ligger på och struntar i vad jag vill, mindre lätt att kontrollera honom när han blir explosiv.
Vill ju inte bråka med honom heller, jag vill ju att vi ska ut och ha kul tillsammans.
Hoppas på en bättre dag imorn.




bild från en en annan dag, demonhästarna ;)


Kommentarer
Postat av: Camillac

Dacke kan ju ligga på endel med vagnen, speciellt i galoppen. Rosa tipsade om att "Jaha, du vill springa, men då får du väl springa då." Och när hästen vill sakta av, så driva på ett tag till typ.

Testa det!



Berätta sedan för mig om det gick bra eller inte, för jag skulle verkligen inte våga använda mig av den taktiken. :)

Men fungerar när Dacke är jätteseg, att bestämma att han ska gå ännu segare, då får han framåtbjudning. Så tvärtom borde ju fungera.

Men att driva på är läskigare än att sakta ned.. :)



Vi kanske skulle ta oss en tur till travbanan och driva på där ett tag..



Apropå schabraket, finns i allround också, kan tipsa om det gröna och blå. Var sjukt fina, finare än det röda faktiskt, men ville ha rätt för att ha samma färg som stigbyglarna.. :)

2011-01-23 @ 20:06:06
URL: http://parellikusken.blogg.se/
Postat av: Tova

Min häst var lite sådär idag med. Låg på en aning för mkt :P



Dock så behövde jag bara säga till 1 gång :)



Storen är väldigt fin! :)

2011-01-23 @ 20:29:45
URL: http://kazince.blogg.se/
Postat av: Helena

Tror alla hästar haft en mer eller mindre crazydag idag.Hanna va hemsk. Ville inte lyssna alls mig, inga förhållningar funkade & inte rösten heller..=/ Man känner sig maktlös..

2011-01-23 @ 21:07:52
Postat av: Victoria

Han va väldigt extrovert och allmänt rädd för allt när jag red ut igår med Rosa. Vi kunde inte ens trava för han va rädd för allt som lät och rörde sig....:(

Vet inte vad han har fått för sig... Tränade på one rein stop och han börjar fatta vad jag vill men ibland blev det ca 6 varv innan det tog stopp./Victoria

2011-01-23 @ 21:15:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0