Mysig Barbackatur!

Ikväll hade jag bestämt med veronica att ta en skrittur.
Kändes vettigt då Stor fick gå hårt igår, inte för normala hästar, men i dagsläget just för honom.

Åkte upp vid halv6, var och klippte mig innan så man var snygg för Storen ;)
Mockade och gjorde klart innan jag släppte in Storen och Jasmine, de kommer när de hör bilen nu då de är ute själva på kvällarna.
Dolly och Alfa står ju inne på em då Dollan har boxvila för sitt ben ännu.
Fixade med frukosthösäckarna tills Veronica kom, och så packade jag ett par säckar med halm. Rosa flyttar sin halm nu i dagarna till nya stallet, så jag passade på att ta lite medans det fanns kvar hos oss. Ska packa ett par till på lördag om det är kvar då.
Superbra att blanda spånet med halm, blir en jättebra bädd i boxen. Storen har ju en tendens att kava runt allt spån runt väggarna och så har han inget i mitten att ligga på. Då får han skavsår på hasorna och ligger nog inte särskilt skönt...
Men med spån-halmblandningen så håller det ihop och blir en härlig tjock bädd :)

Vi gjorde iordning pållarna, jag tog på ett täcke på Stor och så reflexerna och hacket. Planerade en barbackatur, var längesen då jag är feg och har lite halvtaskig balans. med täcke blir det mjukt, och inte så halt :)
Var riktigt spänstig när jag hoppade upp, gick lätt att komma upp trots att han traskade iväg när jag hängde på mage på hans rygg...
Mag brukar alltid bli lite vinglig och osäker i början när jag är barbacka, och då blir Stor likadan och allt känns jobbigt.
Men idag så fokuserade jag på att slappna av i rumpan och benen, sitta precis som vanligt, och då var det inga problem!

Så enkelt bara man tänker till :)

Vi begav oss iväg uppåt kvarsättsvägen, gick in på sandvägen vid Gunillas hus och fortsatte uppför backen.
Månen var framme idag med och lyste upp fint i skogen, inte samma galna sken som igår, men fullt tillräckligt.
När vi kom längst upp vid vändplan så stannade Stor, han visste att vi skulle vända där :)
Sötgubbe!
Vi vände och gick ner, nedanför backen halvvägs bort på sandvägen så blev det tvärnit på Stor.
Det var en gran där som lutade ner på vägkanten, och den var fullständigt livsfarlig. Minst 30 varulvar måste ju bo där, och kanske några monster åxå...
Alfa fick gå först, efter lite övertalning (läs ponnysparkar) av veronica ;)
Sen traskade vi hemåt.
Det kom en bil efter vägen, och Alfa som gick först blev rädd och kastade sig åt sidan. Som tur var så var det en infart just där, så hon kastade sig iaf inte ut i vägen. Om hon bara kunde sluta med det där, inte kul att vara efter bilvägar :(

Tillbaka i stallet så skötte vi av och kvällsfodrade, gav buttan till Dolly åxå innan vi åkte hem.
Mycket trevlig kväll i stallet!

Imorn har Victoria Storen, och på lördag blir det vila har jag tänkt. Vi har födelsedagsfika för släkten då, så då blir det nog att hinna med ändå. Han har inte fått nån vilodag denna vecka heller, så då passar det bra då.
På söndag får vi se vad vi gör, blir nog en tur själva bortåt släphållet och ner på hovvägen.
Lite trav och galopp tänkte jag. Blir bra där innan mitt insläpp.

-Carro

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0