dressyträning, eller inte!

Igår var det så dags för efterlängtad dressyrträning kl 10 för Emma (http://sundsvallsryttarna.blogg.se) .
Camilla ville titta på, så hämtade henne vid halv9.
Storen fick ha sitt babyblå schabrak som jag älskar (camilla hatar), och så blev det vita lindor. Fiiin pålle! Men skulle velat ha ett vitt schabrak....

Vi gick iväg till ridbanan, Storen kändes lite seeeg, men det var varmt.
När vi kom fram så var Emma där, så vi körde igång. Underlaget var ganska tungt då det var nyharvat, vet inte om de fyllt på mera sand eller nåt...
Vi jobbade på en volt iaf och försökte få Storen att spänna av, och mig att sluta nagga med högerhanden ;)
Jag och Stor hamnar som i en ond cirkel där, jag tar lite, han biter fast, jag naggar igen osv osv. Inte bra.
Så Emma jobbade med att få min hand på rätt plats och vara stilla.

Vi gick över till att flytta för skänkeln, en början till öppna. Skitsvårt då jag inte får till "höftridningen" än, Emma får hjälpa mig att trycka på höften. Men det släpper vissa korta stunder iaf, men det är svårt!
Är man van och lärd från början att rida med skänkel och hand så är det en stor omställning efter 25 år ;)
Men det ska bli bra det där.




När vi skulle gå över till trav så hände nåt väldigt underligt.
När han skulle komma fram i trav så liksom hoppade han igång med frambenen, och sen kändes det som att vänster bakben lossnade och blev kvar?
Han fick inte med sig v bak alls, stannade och kollade hovarna men inget där. ptrövade trava igen och samma sak.
Bytte varv till höger, något bättre men inte bra.
Bytte tillbaka till vänster och han såg inte alls bra ut.
Så det var bara att hoppa av det....

Vi diskuterade olika orsaker en stund, men kunde inte komma fram till något vettigt. Till saken hör ju att han vilat väldigt mycket ända sen i höstas, han har tagit det väääldigt lugnt med igångsättning med skritt, skritt och åter skritt. Vi har precis kommit igång med lite längre travbitar, men är ju fortfarande inte ens hälften av vad vi brukar trava.
Det gör att min dåliga magkänsla inte riktigt vill släppa... Han har vart lite "trött i vänster bak en längre tid, han vilar gärna det när han står stilla. Sist hovis var här för 8 v sen så orkade han inte riktigt stå nån längre stund på det. Då fick han ju vila typ 3-4 v innan vi började skritta. Det var åxå i samband med vrickningen på höger bak.

Nu när jag ridit så har han inte visat nåt, utan känts som vanligt. Samma när vi kört, han drar jämnt med bra påskjut.

När vi gick hem så fick camilla springa med honom på gångvägen, den är asfalt och perfekt hårt och platt.
Visade inget bakifrån, men när jga såg från sidan så vill han inte riktigt dra upp benet, han vinklar liksom inte benet som han ska. Han ser stel ut, vet inte om det är hasen eller knäet men där omkring iaf är jag säker på.

Hovis kom ut idag, men då visade Storen inga tendenser till att ha jobbigt bak vid skoningen.

Det KAN ju vara en vanlig sträckning eller nåt som han fått i hagen, men magkönslan säger att det nog inte är det. Om det är samma som han visat med att han verkat vilja vila på det benet när han står still, så har det varit ända sen i januari isf....
Och det har inte blivit bra med vila/skritt....
Jag får sån ångest så jag vill bara gråta.

Ska ta ut Gunilla så hon får titta, sen får vi se om vi behöver åka till veterinär på klinik. Det blir isf PHvet eller till Hudik, ATG åker jag inte till för då blir det bara sprutning.

Jag hoppas det inte är ngt allvarligt, jag går sönder om jag inte får ha min fina hos mig....


Kommentarer
Postat av: Josefine m. ridtravaren bellie

Men vad tråkigt!! :( Det bästa är ju att åka in till klinik och titta ändå, en "gårdsvet" kan ju inte göra något annat än att böja i vilket fall..



I vilket fall håller jag tummar och tår för er! Fina Storen.

2011-06-07 @ 12:29:08
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Sandra - Keep it natural

Sv. Killen köpte dom på personalföreningen på sitt jobb. 20 kronor/st kostade dom. Dom borde finnas på andra butiker också.

2011-06-08 @ 08:21:23
URL: http://velepa.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Hoppas det inte är ngt allvarlig. Men var han inte så där en vår för nåt år sedan oxå, tappade bak och liksom knäade till, var inte det samma bak?! Kanske bara trött i bakkäran.. Hoppas på det bästa iaf. ♥

2011-06-08 @ 08:31:04
URL: http://stallrosen.bloggplatsen.se
Postat av: Kerstin

Sv: Tack för alla värmande ord och positiv energi, vi behöver dem verkligen.

2011-06-08 @ 08:31:54
URL: http://stallrosen.bloggplatsen.se
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

Vad tråkigt att han inte känns ok =( håller tummarna att det inte är något allvarligt.

mvh/Q

2011-06-10 @ 07:51:46
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0