Kväll i skogen

Ikväll vart det ridning iaf!
Det blev så svalt och skönt på em, så vid 18 gick jag ut och hämtade Storen.
Han börjar bli ganska så rund om magen...:) Men det får han, det är ju sommar! Han får inget kraftfoder heller så.

Släppte aldrig in honom i boxen då jag tänkte att han bör ha lärt sig göra sina behov ute vid det här laget...
Borstade och friserade både man och hovskägg, ska träna imorn så han måste vara fin :)
Tog på skydden och sadel plus hacket, sen gav vi oss iväg.

Gick bort mot ridbanan, och svängde upp på ena skogsvägen som leder till ett hus längre upp.
Precis vid några gamla lador så hajade jag till.
Det kom en räv mot oss! den var helt orädd, lade lika mkt uppmärksamhet vid oss som att vi var ett par kor...
Jag tog fram mobilen och filmade, det var helt sjukt vad den var orädd! Stor var den åxå, jag har aldrig varit så nära en räv förr, så häftigt :)

Här kan ni se den fina killen:
http://www.youtube.com/user/Dhrakken1#p/a/u/1/PUSIl2gs2D4
http://www.youtube.com/user/Dhrakken1#p/a/u/0/S2G1lGSzYkc

Vi red sen vidare i sommarkvällen, travade lite innan vi vek av vägen uppför kalhygget som vi red ner för förra gången. Stor fick gå på kortare tygel och jobba lite uppför. Jag är ju så ond att jag inte ställer mig upp heller, utan han får jobba ordentligt med rygg och bakdel.
Väl uppe så gick vi vänster, hemåt. Sen gick vi av vägen och on på den vääldigt smala stigen vi hittade förra gången, då red vi den som sagt åt andra hållet. Det här hållet var dock bättre då det sluttade uppåt då.
Stor fick gå på helt lång tygel och själv ha ansvaret för sina fötter, gick faktiskt helt ok idag :)

Vi hittade ut från snårskogen och fortsatte hemåt, på den vanliga stigen så travade vi . Han var lite spänd och ville springa på, men jag tog det bara lugnt och tänkte på min sits och händerna, så travade han lugnare.

Sen skrittade vi hem, han stannade en gång i skogen innan vi kommer ut vid husen och ställde sig som för att kissa, men det kom inget.
Sen på gångvägen nästan hemma så ville han gå ut på gräskanten, gick sakta och jättekonstigt. Han stannade 2 ggr men gick vidare. Sen plötsligt så ställde han sig och började kissa! Han måste ha vart jättekissnödig stackarn, för sen grymtade han och var helt avslappnad resten av vägen hem :)
Där fick man för att man för en gångs skull inte släppte in i boxen först....

Tillbaka i stallet så skötte jag av och smörjde in honom, sen fick han gå in i boxen och slicka på sin saltsten en stund. Själv så fixade jag iordning med schabrak, träns och lindor till imorn då det är träning.
Sen gick vi upp till hagen igen, hade tänkt låta hästarna sova inne eg då jag trodde Storen skulle kännas trött. och ska jag träna vill jag ha lite driv iaf. Men han var pigg idag, och det blåser och är svalt så de fick vara ute iaf.

Ska ut senare och byta vatten i badkaret, nån av hästarna (läs Rappen) har hittat en bit matta/presenning som han har stoppat i vattnet tillsammans med lera så det var inte så rent där i....
Jag tror att de skulle uppskatta en sån där pilatesboll i hagen som de kan leka med :)

Jag har även vart duktig och stängslat in en till hage mittemot vårt hus, J hade köpt tråd så jag var najs och gjorde klart det tills de kommer hem. Behövs bara handtag, men hittade inga. 
Ska ändå åka och handla en stor saltsten snarast, så jag kan nog köpa ett par handtag med!


Imorn kl 10 kommer Emma och har träning, ska bli så kul!

 

Kommentarer
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

sv:Intressant att du lagt märke till hans bakben för det pratade jag och min tränare om i torsdags och om han något felaktiga inskening bak. Vi får se vad det får för konsekvenser för honom framöver.Han är inte optimalt ställd i sina bakben tex så är han för vinklad i hasvinkeln.



han tar sig riktigt fint faktiskt och det känns lite roligt för vi har inte släppt dem på bete ännu heller utan han ser ut som jag fodrat och ridit helt enkelt.Så bli kul att se hur han tar sig kroppsligt framöver .Han har fortfarande en något för utvecklad underhals och inte fyllt ut sin överlinje riktigt ordentligt ännu .Ska försöka jobba på det i sommar.

mvh/Q

2011-06-06 @ 11:07:11
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0