Morgontur och kvällstur

Igår var det ju midsommar, och eftersom vi skulle åka till övik vid 9tiden så klev jag upp 7 och drog på mig myskläder innan jag gick ut till hästarna.
När jag tittade ut genom fönstret när jag klev upp så låg alla 3 utsträckta i gräset och sov, första gången jag sett att de sover samtidigt sådär utslagna :)


När jag kom ut så hade de dock klivit upp, och Storen småmullrade lite när jag kom, och i vanlig ordning mötte han mig med öronen fram... Älskade prinsen <3
Gick ner till stallet med honom, hade med en påse äpplen och ett par bananer som han fick mumsa på i boxen, det var ju midsommar :)
Borstade och smörjde in med salva och flugmedel, tog på hacket och så tog jag på hjälmen.
Gick ut och satte mig upp barbacka, som vanligt blir han lite häftig när vi börjar gå iväg då jag är lite i obalans ;)
Men det blir bra bara jag suttit några steg, glömmer alltid halsringen men det brukar gå bra iaf.

Skrittade i den härliga sommarmorgonen, ingen var ute förutom vi 2, så skönt.
gick bort mot kyrkan, svängde ner där och gick upp igen till gångväegn innan vi skrittade vidare hem.
Vi var ute ca 20 minuter, och det var så härligt att bara åka med på min fina häst, skönt att sitta på en mjuk och rund varm hästrygg...



När vi kom tillbaka så skippade jag att gå ner till stallet, släppte honom direkt i hagen istället.
Han fick ett äpple som jag hade med mig i fickan, och sen lämnade jag honom.
Underbar start på midsommarafton!




Ikväll så gick jag ut till hästarna vid halv8tiden, hade ingen grimma vid hagen så tog bara ett grimskaft runt halsen när vi gick ner. Tur han är snäll.

Gav lite skrammel i krubban då jag inte hade nåt gotta med, men det gick bra det åxå ;)
Borstade och smörjde några nya sår han fått, såg ut att ha rivit sig på nåt på vänster bakknä.
Inget farligt, men tvättade och sprayade blåspray.

Provade sen de nya skydden jag köpte från Horze, satt riktigt bra och verkade beekväma. Mjuka och lätta med bra passform för Storen. Snygga åxå :)





Sadlade på och tog hacket, och sen gav vi oss iväg.
Skrittade bort mot paddocken ikväll, svängde upp innan och gick bakom lagårn mot backen upp i skogen.
Det var kossor i alla hagarna, och Storen ville stanna och prata lite...



Så söta!

Vi fortsatte förbi dem och skrittade på lång tygel uppför backen, jobbigt tyckte Stor som fick upp lite flås. Backen är lång och den blir ganska brant efter ett tag.
Sen svängde vi av åt vänster på en stig, och så tog vi lilla backen ner för kalhygget.
Tänkte låta honom gå på lång tygel och tvinga honom balansera sig själv och sakta ner tempot lite, men han blev bara springig och gick fortare och fortare. Fick till slut korta upp honom och tvinga honom till att ta ett steg i taget då det höll på att sluta med att vi rullade ner istället...

Han var otroligt irriterad på insekterna, var mkt mygg i skogen så jag tror att det var därför. Så fort vi kom ut ur skogen lugnade han sig.
Prövade trava i typ 10 steg, gjorde det 2 ggr och han satte igång fint, inget "hoppa" igång utan började med baken så fint.
Kände inget konstigt heller, utan han gick trevligt med kroppen med sig.

Skrittade resten av vägen hem.
I stallet så smörjde jag in honom ordentligt med salvan, och smörjde in svansroten med Nylanders hästkräm. Han får lite eksemvarning där, vet inte om det är för insekterna eller solen. Han får ingen annanstans utan bara i svansroten. Med den krämen så kliar han inte och det ser bättre ut efter några dagar.
Sen fick han gå ut igen till de andra 2.



imorn blir det en tur med vagnen, Cornelia ville följa med åxå.
har fixat nåt medel som jag ska spraya på gnisslet, så förhoppningsvis är vagnen tyst imorn ;)


Kommentarer
Postat av: Caroline

SV: Men tack så mycket! :') Vad gullig du är, dina ord värmer verkligen!! Det ska du veta :D:D tack! <3

2011-06-26 @ 02:03:53
URL: http://sundsvallsryttarna.blogg.se/
Postat av: Emma

Låter som två underbart härliga turer! :D Skydden såg ut att ha grymt bra passform... bra att veta när man ska beställa till älsklingarna här hemma! ;D:D

2011-06-26 @ 10:57:07
URL: http://sundsvallsryttarna.blogg.se/
Postat av: Amelia

SV; Åh tack så himla mycket! Ja han skiljer sig lite från alla andra ridtravare :)



Skriv gärna den frågan på frågestunden istället, då får du ett svar med lite förklarningar osv.

2011-06-26 @ 16:27:25
URL: http://minehorse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0