Pyssel och markträning ;)

igår kväll var jag sent ut till pållen, fördelen med att ha hästen hemma är att man kan gå ut när man har tid :)
Det var födelsedagskalas på nedervåningen igår, så vid 20.30 kom jag ut.

Tog in min fina farbror, han fick stå en stund och äta lite gotta i krubban, slicka på saltstenen och så var han sugen på hö.
Under tiden så fixade jag badkaret och fyllde upp vatten i hagen utanför stallet, hästarna skulle få flytta dit nu då det börjar bli slut på gräs i hagen ovanför vägen.

Borstade sedan och lindade benen med bruna lindorna, de röda hade jag inte rullat upp så de bruna fick det bli ;)
Hade planer på att jobba lite med transporten eftersom vi ska till PH Vet på torsdag morgon.
Eftersom det stod bilar i vägen bakom min bil så kunde jag inte köra ner och koppla på transporten, tänkte köra igenom de vanliga lekarna och känna igenom honom medan jag väntade på att alla skulle åka hem.

Vi har ju ganska dumt grus på stallplan, såna där stora kantiga stenar som inte är så kul att gå på så ville inte vara där.
Men då har traktorn vart här och tagit bort kullen med jord, så har fått en liten plan plätt bredvid gödselhögen som blev perfekt :)

Så där jobbade vi lite, Friendly game måste vi jobba mer på iaf. Att klia överallt är ju såklart inga problem, inte heller att svinga sticken så stringen landar på honom, och helikoptern funkar super. Men att slå sticken fram och tillbaka i marken bredvid honom var inte poppis, fick inte riktigt till det som jag ville, men slutade när han stod still någorlunda.
Mer jobb på det alltså.

Jojo funkade jättebra, han backade bra och han kom villigt in rakt  med huvet mot min mage, så det vart jag nöjd med. Annars vill han gärna komma lite snett med bogen före, och det vill inte jag.
Jag fick höja faserna snabbt en gång då han var lite väl seg att backa, och efter det backade han jättebra på min första fas.
Funkar bäst att ge honom lång första fas och sen resten snabba, annars börjar han laja och dra ut på det han ska göra tills sista fasen, för han vet hur lång tid han har på sig innan sista fasen ;)

Cirkeling gick jättebra, fick 2,5 varv åt båda håll innan jag tog in honom utan problem. Avslutade där då jag annars har lite problem med cirkeling. Ville inte förstöra det vi lyckades med direkt :)

Gick vidare och gjorde lite driving game på rumpan, han gjorde det så fint och var uppmärksam på mig.
Han kan annars bli lite nonchalant med mig, då jag inte har koll på min energi riktigt.
Så vart lite häftig och försökte med lite varvbyten... Gick över förväntan faktiskt!
några missförstånd blev det, men det var helt pga att jag blev lite förvirrad själv. Han gjorde precis som jag sa hela tiden, det var jag som sa tokigt emellanåt ;)
Men vi fick till det helt ok några gånger, så vi slutade där.


Bilarna hade fortfarande inte åkt, så kunde ju inte ta ner min bil heller... >:(
Sket i det och jobbade runt transporten istället.
Vi gick runt den och så fick han titta in i den, lukta tills han var bekväm.
Där blev det trängsellek, transporten står framför en bil, bredvid stallväggen och en grässlänt på andra sidan. Enda öppna sidan är fram, så det blev lite nyttigt arbete.
Han fick backa mellan de olika ställena, stå stilla, gå fram och tillbaka.
Han fick mycket gräsätarvila emellanåt, och vi slutade när han var helt obekymrad över transporten och allt runtomkring.
Så jag tycker att jag fick ut nåt bra av träningen iaf, tog det som det var bara och gjorde ingen stor grej av nåt.
kände mig avslappnad och då gick det jättebra.
Jag får inte tänka så mycket när jag jobbar, då blir jag förvirrad, osäker och börjar trassla in mig ;)

Vi avslutade och han fick gå in i boxen en stund, letade reda på Jonas och hörde hur det blev med hästarna.
Kunde dock inte flytta dem igår då det måste röjas under tråden, har växt helt galet med gräs.
Så ikväll blir det av förhoppningsvis.

Ska även jobba med Stor och transporten ikväll.
Insåg när vi stod utanför transporten, att han kommer aldrig få plats att åka därinne... Den är alldeles för låg.
Så jag messade Gunilla, och hon svarade att hennes troligen var upptagen tyvärr :(
Försöker få tag i nån häromkring, vore bra så man slipper åka runt halva sverige för att hämta och lämna.
Hoppas det löser sig!!
Storen är ju en pärla att köra så det är ingen risk för skador så. Han står helt stilla, perfekt att ha i släpet :)

Så är det någon vänlig själ i matfors som kan tänka sig låna/hyra ut sitt släp vore jag galet tacksam!
Från onsdag em till torsdag em isf.

Kommentarer
Postat av: Amelia

SV; Ja, mår riktigt illa ner jag kollar tillbaka på dom bilderna. Är så himla glad att det är över, vet nu hur lätt det kan gå så fel och kommer aldrig göra om det igen.



Jag är ca. 177cm och jag känner mig väldigt stor på honom. Och jag vill ju köpa en unghäst som jag kan utbilda själv då jag känner att vi är klara med varandra om du förstår ? Vore det endast pga. längden skulle jag inte sälja honom.

2011-06-28 @ 18:58:12
URL: http://minehorse.blogg.se.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0