Veterinärbesök på PH Vet

Jaha, så var det då Dagen D...
Rosa och Camilla kom vid 8 imorse, hade inte ens tagit in hästen ;)
Gick snabbt att göra honom klar då jag packat det som skulle med och förberett transporten så den var kopplad och klar.

Gick in med honom, han följde med lika fint idag :D Han fick gå ut och äta gräs och sen lastade vi på riktigt.
Fick jävlas en del med luckan då den är sned, så ena "haspen" ville inte i. Men med lite vilja och våld så fick vi till det.
Trodde Rosa sulle följa med till vet, men hon åkte hem... kändes dumt att hon behövde åka upp till mig för det, men hon trodde nog att jag bara ville ha hjälp med lastningen, så det blev en miss i kommunikationen där!
Camilla följde iaf med, så skönt med sällskap.

Storen är underbar, han står blick stilla i transporten, trots en del skumpande på dålig väg. Han är fantastisk!
Ännu mer fantastisk är han egentligen, när vi kom fram och öppnade dörren så var det som en bastu därinne och han var sjöblöt...:( Stackarn, han är en tapper pålle.

Han fick ställa sig i en box då vi var 40 minuter tidiga, och vi fick en saftpaus.
Jag var så stressad och nervös så hade inte ro att sitta ner, var extrovert och behövde röra på benen ;)

Så var det då vår tur, fick gå in i en korridor med asfalt och först gå och sen springa, och han visade tydligt idag. jag hörde när jag sprang att han visade. Tror att transporten frestade på musklerna, och det var väl tur att han visade så man fick rätt bedömning.

Per såg att det var där jag trodde, och när han kände och tittade riktigt så hittade han felet direkt.
Inga fel på has och knä, de var otroligt fina och torra så de kommer inte bli några problem med alls.

Däremot har Storen fått en kronisk muskelskada på vänster lår, på ett stort område.
De kommer inte av att jag ridit eller kört, utan det är skador som kommer vid hastiga rörelser på ouppvärmd muskel. Tex när han får kasta sig undan i hagen, när de drar iväg i tokrejs i hagen och brallar iväg.
Åxå pga yttre våld, som sparkar eller att han gått omkull.

Så där fick jag panik, och kända att allt var slut. Dessutom sa Per att han inte ser såna här skador så ofta, att de är så stora som på Storen.
Men han gav mig hopp och trodde mycket väl att Stor ska kunna bli i stort sett återställd.

Han kommer alltid ha en nedsättning i funktion, och kommer behöva noggrann uppvärmning.
Massage på skadan innan varje pass för att öka blodgenomströmminingen, vilar hästen så ska han masseras iaf 3 ggr/v.
Han ska skrittas nu 5 dgr i veckan, vila rekommenderade han inte. Bättre att kroppen får jobba och hjälpa till att mjuka upp istället för att vila och stelna till.

Storen fick chockvågsbehandling på området  i typ 5 minuter, otäck maskin som lät som en galen tatueringsmaskin ;)
Han var galet spänd i kroppen, men tog emot behandlingen iaf.
Jag och Camilla fick pröva, och det var väldigt obehagligt, jag fick ont i mina knäpphänder, så jag tyckte han gjorde det otroligt bra :) Fick beröm av vet åxå att han var så snäll.

Efter den behandlingen fick han 2 injektioner i muskelområdet, med ett antiinflammatoriskt medel som löser upp krampen, DMSO hette det.
Det var inte poppis, det gör tydligen lite ont. Så då fick han brems, gillar inte det jag :( men det var den eller lugnande, så valet var enkelt.
Sen sa Per att vi skulle titta på muskeln, och det såg ut som att nånting rörde sig under huden! Heeelt galet, men det är tydligen det som gör att medlet verkar så bra.

Storen var irriterad i någon minut, sen avtar svedan och irritationen, men det  fortsätter röra sig i ca 30 minuter.
Vi fick recept på butta som han ska äta morgon och kväll i 8 dgr, så ska hämta ut det idag åxå.

Återbesök den 18/7 för att se om det gett resultat och så en behandling till med samma som idag.
Så det var blandade känslor idag för mig, glad att fått vetsa vad som är fel, men jobbigt att få höra att det är kroniskt...
Jag hoppas verkligen att det har blivit bättre vid återbesöket, annars vet jag inte vad som händer....
Måste vara uppmärksam åxå om jag ser att han har ont, för då är det bara en utväg. Men dit ska vi inte komma, det vägrar jag!!

Nu ska Storen få vila imorn, massage skulle jag börja med om 2 dagar. Skritt som gäller nu fram till återbesöket, och sen får vi ta det därifrån.
Han blir bra!! Per sa att om det blir som han tänkt sig så får vi nog en lika lång tid tillsammans som den vi haft, så det känns bra. Hoppet finns där :)

Tusen tack till Camilla (http://parellikusken.blogg.se) och Rosa (http://rosawsblogg.blogspot.com) Som hjälpte till idag!

Hemfärden gick lika fint, fick hjälp av hovisMartin på PH Vet att stänga luckan, han var stark minsann ;)
Körde fortare på hemvägen, och det verkar som att mer luft kom in till Stor då för det var myyyycket svalare därinne. han var inte svettig alls när vi lastade ur.
Sprayade medel och sen fick han gå ut i hagen, vi mockade ur transporten och parkerade den innan jag skjutsade hem Camilla.

Nu är jag hungrig, kunde inte äta förut pga nervositeten... Ska se vad jag kan få i mig nu!

Kommentarer
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

SV: Ja det är helt fantastiskt hur fort hon utvecklats i den. Det var när jag gav mig fan på att fixa det som de började ge resultat. :-D

2011-07-01 @ 09:51:40
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Amanda

sv: Va roligt att du tycker :) Ja han är bara riden i två veckor, så han har otroligt lätt för att lära :) Och de är inte mycket som får honom att hetsa upp sig, vilket är jätteskönt.

Mvh Amanda

2011-07-01 @ 11:59:13
URL: http://pumpan.bloggplatsen.se
Postat av: Emma

Skönt att du fått veta och att prognosen ändå ser så lovande ut, har haft inne en del hästar på tillridning med liknande problem också, och de har blivit nästintill helt återställda även om man alltid måste vara extra noga med att hålla igång och mjukgöra just det område där skadan uppstått.



Håller tummar och tår för er fortsättningsvis också, ni är så fina tsm och du är så noggrann och duktig så jag tycker att ni ska ta er igenom det här! <3

2011-07-01 @ 21:54:30
URL: http://sundsvallsryttarna.blogg.se/
Postat av: Bonnie

Skönt att få veta vad felet var och att det går att fixa.Det är alltid jobbigare att gå i ovisshet men veta att nått bara är fel...



sv: Tränset är verkligen snyggt:) Jag rider ju i min bomlösa sadel jämt och är alldeles för bekväm för att byta bort den så westernsadlar är inte min grej;) Men de finns ju w-sadlar i draft och de är ju bredare än quarter, sen finns det ju riktigt snygga bomlösa westernsadlar också om man inte ska tävla så mkt(har för mig att man bara få rida de lägsta klasserna i valfri sadel).

2011-07-01 @ 23:12:18
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/
Postat av: Emma

Sv.Ja det är verkligen helt underbart att ha dem hemma på gården så att man verkligen är omgiven av dem 24h/dygn! :D

Förstår din oro, men man ska betänka att bara man värmt upp ordentligt innan och den första inflammationen lagt sig, så ska det gå att rida som normalt, med mycket fokus på lösgörande hela tiden. Det gäller ju att bygga upp musklerna runt omkring så att funktionen inte blir helt nedsatt i det området. Och precis som Per sa, så får de ju skadorna av hastiga rörelser när de är ouppvärmda, eller av sparkar, och det är det ju inte så mycket att göra åt.

Hur man sedan rider och bygger upp hästen runt skadan avgör ju hur mycket funktionen ska bli nedsatt. Och du är så lyhörd och uppmärksam på din pålle så jag tror inte det blir några problem! ;)

2011-07-02 @ 09:34:13
URL: http://sundsvallsryttarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0