Mystisdag

Fick sluta tidigare igår med då det var endast 3 barn igen :)
Eftersom Benny var hemma med Cornelia hade jag iiiiiingen stress att hinna med, utan tog det lugnt.
Mockade och gjorde klart vatten och hö till Storen, sen hämtade jag honom.
Han kommer på en gång och vill ha kontakt, härligt :)
Nu är det iofs bara för att han inte får vara med de andra skulle jag tro...

Tog in honom och lät honom äta sitt lusern med boxen öppen, stängde bara för stallutgången med rep så han fick vara lös medan jag mockade åt de andra. Fixade maten och hö åt alla, Storen traskade runt och undersökte allt, han gillade att stå i Rappens box av nån anledning :) Han bara stod därinne och såg dum ut en bra stund?

Gick ut i hagen och fyllde på vatten då det var tomt i baljan och den var ivägslängd i hagen. Det hade blivit ett hål i marken efter den där den brukar stå, och när den är så långt ner under markytan så når ju inte hästarna att dricka ur den. Så jag fyllde upp hålet med packad snö och ställde dit baljan igen och fyllde den med rent vatten.

Sen gick jag in till Storen, han hade gått in i sin box och mumsade hö. Han kom väl på att det nog var bra att passa på när det bjuds, ute får han ju inte vara med och äta tyvärr...

Ställde honom lös på gången, han når ju att äta av höet som är i den tomma boxen, så han fick mumsa medan jag fixade med honom.
Borstade igenom honom, han har ännu inte kommit igång med fällningen riktigt. Släppte kanske ett par strån här och där, men inte mer.

När jag kom till vänster bakben så såg jag ett rejält trampsår på ballen, den hade delat sig i 2, och mellan ballarna så var det ett ordentligt sår åxå. Pillade och klämde, men han hade inte ont iaf. Verkar ha fått det igår för det var inte nytt för dagen verkade det som. Borstade rent och sen spolade jag med alsolsprit, en halv flaska.
Kollade även hovarna och luktade i dem, de luktade inte illa som av röta, men strålen är ful som attan ändå.
Passade på att skjölja ren alla hovarna med resten av alsolspriten, bra att descinficera dem.

När jag var klar med borstning och sårvården så bestämde jag att jag skulle massera, hade kollat igenom massagefilmerna som Josefine har lagt ut (http://minfux.blogg.se) så jag visste precis hur jag skulle göra.
Tack för det Josefine!
Jobbade igenom Storen, det var ganska jobbigt då jag har problem med mina händer med värk och är väldigt svag i dem.
Men det gav resultat, han var ganska spänd i ryggen när jag började, men blev mjuk och fin när jag var klar.
Han markerade att det inte var skönt när jag var vid manken, så jag gjorde lite mjukare en stund, men höll på längre istället.
Kändes bra att greja lite, han verkar gilla mig mera nuförtiden ;)

När jag var klar så gick vi ut i hagen igen, jobbade lite jojo i hagen. Han var jätteduktig först, men sen insåg han att han var lös och struntade i mig och gick iväg! Gick efter och fick honom att flytta rumpan, då kom han till mig igen. Han fick gottis och så slutade jag och gick mot höet, han följde med :)
Jag stannade kvar ett bra tag i hagen, arbetade med att Storen skulle få stå med vid höet när jag står där.
Rappen gjorde ett riktigt fult utfall mot Storen och jag stod emellan, fick in en fullträff på rappen med repet och sen flyttade jag honom i hagen dit jag ville ha honom.
När hans energi sänktes så sänkte jag min och han fick komma närmre. Så fort det kom ett öra snett eller en känning av fel energi så fick han gå därifrån. Till slut kunde alla stå lugnt och äta med halvslutna ögon.
Jag vill att så länge jag är i hagen är det jag som är ledare och bestämmer ordningen.
Rappen har väldigt jobbigt med det, därför lägger jag tid på det varje dag.

Storen är så söt, han vet att jag har lite koll på läget iaf, så han tyr sig till mig hela tiden, har väl märkt att jag skyddar honom mot Rappens elakheter och att han inte kommer åt honom då.
Känns som att han märker att jag är den som håller ordning i hagen när jag är där, och han är kompis med mig.
Ungefär som Jasmine och Storen var, hon håller sig alltid till den som bestämmer eftersom det innebär fördelar för henne ;)

Lämnade hagen när det såg ut som att det skulle funka, men det höll inte länge tyvärr.
Så fort Rappen märkte att jag var utanför så vallade han iväg Storen ner på ena stigen och ställde sig ivägen själv. Han stod där en stund, sen tog han med sig Thea och ställde sig och åt, men i läge så att Storen inte skulle komma förbi och ställa sig på andra sidan...
Jag blir så ledsen i hjärtat när jag ser hur utstuderat jävlig han är den satans Rappen... trött på honom!
När bara Tea och Storen är i hagen så står de och äter tillsammans, så fort Rappen är där så blir Storen hunsad.
Storen har aldrig hunsat nån i hagen fast han vart ledare, han har markerat en stund att det är han som bestämmer när de andra får äta, sen får de komma fram och stå där åxå.
Men Rappen är ful, när han har ätit klart så vallar han ner de andra, med Storen först så att han kan blocka vägen för honom till maten. Fortsätter det såhär så vill jag nog ha en egen hage till Storen så han inte faller ur. Han hinner inte äta så mycket som han brukar på de korta stunder han hinner stå och äta ifred.
Kanske blir bättre när snön försvinner, så han inte är beroende av stigarna för att ta sig nånstans.

Jobbigt känns det iaf! Skit åxå.

Sen letar jag hoppsadel igen, sadeln jag köpte sist för 300 kr liger inte riktigt bra, han känns lite spänd i ryggen av den iaf.
Har hittat några på blocket som jag tror kommer funka, ska ringa på en idag och se om jag kan prova den då den fanns i sundsvall.

Idag blir det en snabbgosestund i stallet, vi ska upp och skriva papper på lägenheten ikväll :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0