Onsdag, Torsdag och Fredag

I onsdags så fick jag sluta jobbet tidigare, 45 min då jag inte tog någon rast :)
Åkte direkt till stallet, eftersom jag hade turen att ha fått mockat och klart så tog jag in Storen direkt.
Lusern, äpple och lite kissning, sen gjorde vi oss klara för uteritt.
Tog tränset utan nosgrimma.

Det blev en renodlad skritt-tur på lång tygel. Var inte motiverad, och kände för att låta honom skritta bara.
Han var väldigt seg i början, gick knappt framåt :)
Tog samma sväng som på måndagen, efter ca 15 min så började han kännas mjukare, trampade på bättre framåt. Kom lite frustningar åxå och han verkade nöjd.
Han fick jobba ordentligt på skoterstigen hemåt, var inte så bra underlag nu när det töar varje dag. Hade iaf kört en skoter där, hjälper till att packa snön lite iaf.

Sista biten hem på gång vägen så kortade jag tyglarna och bad om lite arbete, men han var otroligt motsträvig.
Han stretade emot i munnen, gapade och tuggade.
Han brukar kunna vara tjafsig i munnen med bett, men inte sådär mycket. Han var verkligen inte sugen på att ta några halvhalter, flyttningar eller annat.
Gav mig när han släppte bettet någorlunda och inte spjärnade emot. Gick sista biten hem.
Sen fick han gå ut i hagen igen när jag skött av honom.


Igår torsdag fick jag sluta 1 timma tidigare då vi var 3 barn och 3 personal :)
Det blåste storm ute, så jag gav ganska snabbt upp tanken på ridning...
Skulle hämta hästen i hagen, men Rappen hade andra planer så han jagade ner Storen och Tea en bit, sen stod han som stopp mitt på stigen >:(
Jag gick ner och skulle ta Storen, men då hotade rappen så de sprang upp igen, jag fick hoppa åt sidan så jag inte skulle bli på sprungen.
Då blev jag ARG!
Gick med stor energi uppåt och motade bort de andra 2 så jag kunde få tag i Storen, han ville gärna komma till mig iaf.
Sen sjasade jag undan rappen som var lite väl frän, då sparkade han bakut och drog gärnet, var väldigt nära mig så jag blev ilsken som ett bi, det där tolererar jag INTE.
Jagade runt honom en stund tills han höll sig från mig, fick en bakutare mot mig igen åxå.
Ångrade att jag inte tog med sticken, lite begränsat att använda repet när det satt fast i Storen liksom... ;)
Har väntat på att det ska komma ett utbrott, då jag känt på mig att han inte gärna ger nån mark till mig i längden, tuff grabb det där.
Till slut så lyssnade han iaf på att jag rätade upp mig och blängde, gjorde mig stor och tog ett steg mot honom. Då gick han iväg utan att sparka så jag gick ut då.

Otäckt när han är så där tuff, man har inte så mkt att sätta emot, definitivt inte när det springer runt andra hästar som är stissiga av blåst :S

Storen fick iaf äta sitt Lusern, äpple och kissa innan jag ställde honom på gången.
Det lät mkt eftersom det blåste, så han var lite stirrig, fick diskutera lite innan han kom på att det var lika bra att stå still bara... ;)
Borstade igenom honom ordentligt, sprayade med pälsglans tillochmed ;)
Sen tog jag tag i att klippa öron, hovskägg och håret runt hoven, svansen och håret under huvet- det där som ser ut som skägg på vintern... Långt och fult, måste bort!
Han såg riktigt fin ut när jag var klar med det :)

Sen kom jag fram till att jag vågade mig på att använda saxen på manen....
Tog ett djupt andetag och satte igång!
Tänkte i början att det här kommer sluta med att jag får raka av alltihopa ;)
Men jag fick till det iaf, blev riktigt nöjd. Blev inte som jag tänkt mig, men bra ändå.
Manen är så galet tjock, och den blir ju inte tunnare när man klipper den... Ska köpa en sån där trimsax så ska jag tunna ur den ordentligt.
Men han ser riktigt trevlig ut, halsen framhävs bättre nu, och han ser lite busig ut :)

När jag var klar med det så borstade jag lite till, sen masserade jag lite grann.
är ju inte så bra på det där, vet inte hur man ska göra så jag strök mest ganska bestämt över musklerna på olika ställen under en stund.
Jobbade mig igenom halsen, mankammen, bogen, framben, sadelgjordsläget, ryggen och rumpan.
Måste försöka kolla om jag hittar nån film på hur man masserar själv, har för mig att Josefine med Bellie (http://minfux.blogg.se) har lagt ut några såna.

Han verkade inte misstycka iaf, markerade dock vid manken på höger sida att det inte var skönt, så antar att det var nåt där.
När jag var mör i händerna så avslutade jag, han fick ett äpple och så på med bruna regntäcket, ville ha honom skyddad för blåsten när jag masserat honom, inbillar mig att det nog är skönt att hålla sig varm då.
Släppte ut honom, Rappen tänkte komma fram men det sa jag stopp till...



Idag fredag så var jag hemma då Cornelia inte var frisk, hon var vaken inatt med ont i örat och hon är riktigt förkyld. Men imorse så ville hon gå på sångsamlingen de har på fredagar, så jag lämnade henne en stund iaf.
Passade på att åka till stallet under tiden.

Mockade åt alla, Jonas kom ut då han var hemma med Alve.
Verkar se lite bättre ut för Rappen iaf enl veterinären, så får hoppas på det då :)
Jonas kunde hjälpa mig att visa hur selen med quick hitch funkar, jag har ju aldrig haft såna moderniteter ;)
Så tog in Storen så visade han mig, guuuud vad bekvämt och snabbt! gick på 2 röda att sela på med vagn och allt, hur bra som helst :D

Plockade av allt då jag inte var klädd för att köra idag, borstade igenom och tog på sadel, skydd och hacket.
Gav oss iväg, kom upp på gång vägen då det inte kändes helt bra.
Han var segast i stan idag igen, och så kändes han ofräsch?
Inget markant, mest bara en känsla att det inte var helt bra. Känt från och till senast gångerna, men tänkt att jag bara inbillat mig, men idag så tog jag till mig känslan. Det brukar stämma när jag känner att nåt inte är bra. :(
Kanske därför han vart knepig med oviljan att arbeta osv.
Travade på lång tygel för att ev känna mera, och jag tyckte han markerade lite.
Känns som att han tynger ner något mer på höger fram och knixar liiiite med huvet.

Hoppade av och ledde honom hem direkt, tog av allt i stallet och kände på benen.
Fram: inget
Bak: vilar gärna vänster bak men var liiiite varm på insidan höger bak
Har sett sen skoningen at than gärna vilar vänster bak, men har inte känt nåt annars, syns inget i hagen heller.
Tog på repgrimman och repet och så tog jag med sticken och gick ut på stallplan.

Jobbade jojo, porkypine och driving utan problem, han korsade både bak och fram som han ska.
Sen gjorde jag cirkeling med lite mera longeringsvinkel, ville kunna se hur han rörde sig.
Han rörde sig som vanligt, inga konstigheter alls.
Bad om trav i höger varv, gick åxå bra. Dåligt underlag men inga problem.
Vänster varv markerade han  lite i traven, inte mycket, knappt synligt.
Avslutade där och så fick han gå ut i hagen igen.

Fan åxå, vad kan det vara? Kan ju vara en vrickning, sträckning, eller så kanske det är hoven igen med röta som i somras?
Kollade aldrig hoven iofs idag, får göra det imorn. Får tvätta och greja igen och se om det blir bättre.
Så det blir vila nu ett tag, så får vi se vad som händer.
Skit!!

Kommentarer
Postat av: Camilla

Rappen.. Han är kallblodstravare, dom verkar vara av en helt annan kaliber än dom varmblodiga hästarna.

Tjockt skallben, ångvältar sig fram och framför allt så testar de gränserna så fort man slappnar av lite.

Dom varmblodiga hästarna kan ju vara så också, men de är absolut inte lika envisa och tjuriga.

2011-03-04 @ 17:06:36
URL: http://parellikusken.blogg.se/
Postat av: Malin

Sv: Kul att du vill boka ett schabrak! Jag har mailat dig angående detta.



Ja, jag kan lägga upp en lista på det jag säljer. Gör detta i helgen. :)

2011-03-04 @ 23:24:48
URL: http://kyro.blogg.se/
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

SV: Kul att du gillade mina videos. :) Ska försöka ordna detta när det finns tid för det, någon spec. övning du är extra sugen på att jag visar?

2011-03-05 @ 16:37:38
URL: http://minfux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0