Sadelprovning och sårtvättande

Igår åkte jag in till Equeen och lånade hem en sadel :)
En Romano hoppsadel, xvid och 17,5 i sitsen. Samma tillverkare som Stübben, ska vara som en kopia fick jag lära mig. Alltså en lädersadel.

For till stallet och plockade in min pålle, han fick äta först medan jag väntade och plockade fram sårtvätt och hovtvätt.
Fixade sen klart med det, såret såg inte så kul ut så det blev noga rengjort.
Hovarna ser bättre ut redan, så jag hoppas på detta medel. Luktar dock inget av dem, så det tar jag som ett bra tecken.

Tog sen fram sadeln, Storen fick lukta och titta lite innan, och jag förklarade att vi skulle hitta en ny sadel åt honom ;)
Eftersom den är xvid är den lite stor vid sidorna på manken, han är ju lite insjunken där. Just därför vill jag ha en sadel han kan få en chans att komma upp och muskla till sig av.
Därför prövade jag därefter med padden under, och då låg den perfekt. Den blev ju lite i framvikt utan ännu, och då släppte den liiiite bak.
Diskuterade med Jossan (http://minfux.blogg.se) och hon tyckte det såg och verkade väldigt bra.
Spände även gjorden såklart, och den förändrades inget i läget då.
Kunde dock inte provrida den då Cornelia sov i bilen, så jag var lite stressad.
Får ha sadeln till måndag, så hinner prova den i helgen.

Såhär såg det ut iaf:

Hoppas på att den passar Storen bra, och att han går bra iden och att jag sitter bra i den :)
Och att jag får den till ett bra pris, vill pruta på den... verkade inte vara nåt problem enligt hon på butiken iaf.
Så håll tummarna!
Annars får jag fortsätta leta.
Ingen panik eg, jag kan jobba från marken, köra och rida barbacka tills jag hittar en bra sadel.
Vill dock komma igång med träningen snart, så fort han är bra i ben och sår vill jag börja sätta igång med kondis och ordentlig träning.

Vrt iaf ingen massage eftersom jag var lite stressad. Han fick gå ut i hagen igen istället :)


Ida for jag och Cornelia upp till halv9, sista hemmadagen för lillkorven nu.
Hon var ute och lekte och åkte stjärtlapp medan jag började mocka åt Stor. Lade in lusernet och extragivan mat, plus nytt vatten i hinken och så kvällshöbalen.
Sen fick han komma in och äta medan jag mockade åt Tea.
Hnn precis klart så kom Jonas och fortsatte med Rappens box.

tog ut Stor på gången, och kollade såret. Det såg inte alls fint ut, varigt och hade blött lite :(
han var varm runt såret, men inte svullen eller öm iaf.
tvättade och sköljde väldigt noggrant, han stod så snällt min fina prins <3
Jonas tyckta jag skulle lägga jodopaxomslag, men jag är inget fan av jodopax så jag gjorde ett spritomslag istället.
Fick låna kompress, gasbinda och wetflexlinda av Jonas eftersom min apotekslåda inte existerar längre. Nån måste fått med sig mina saker från gamla stallet, lite synd då jag hade bra salvor   dr som jag hade velat ha nu >:(
måste verkligen inskaffa nya saker snarast!
Fick till bandaget ganska bra om jag får säga det själv, så jag hoppas det sitter tills imorn bitti iaf.
Ska lägga ett nytt omslag imorn kväll. Det var ju nu i helgen de åker bort, så Jonas hade fixat sin bror som bor i närheten att släppa ut och in. Jag får ta hand om mockning, mat och vatten så det blir bra. Men sa att jag tar in imorn då jag ändå ska lägga om såret.

Imorn ska vi även åka upp med våra nya möbler vi inskaffat, säng, sängbord, köksbord, stolar och ett skåp. Blir nog lådorna från källaren åxå om vi hinner med.
Nu börjar det :D





Bordet är dock större, för 6 stolar


nu ska jag känna lugnet, sitter med ett glas vin och lite choklad, ungen sover, hundarna sover bredvid mig och maken är iväg och hämtar kartonger hos en kompis....

ha en härlig helg, önskar en toppnöjd caroline :)




































Kommentarer
Postat av: Camilla

Alltså.. Jag har funderat lite nu..

Var skjutton är det där svartvita för något? Bilden nedanför bordet..



Jag är förvirrad, lyckas verkligen inte komma på vad det kan vara. :)



Sadeln såg ju bra ut, verkar väl vara för bred som du skriver, men å andra sidan så breddar han väl sig. Men min tanke är väl att passa så den inte blir för rak när den väl passar fram.

2011-03-11 @ 22:50:38
URL: http://parellikusken.blogg.se/
Postat av: Evelina

Usch, sadlar är ju en hel vetskap. Jag är så himla glad att vi äntligen hittat en som passar min ponny (lagom tills jag inte fåt tävla honom mer...) ;D

2011-03-12 @ 17:26:44
URL: http://evelinablomqvist.blogg.se/
Postat av: Tova

2011-03-12 @ 17:28:32
URL: http://kazince.blogg.se/
Postat av: Tova

sv: Tack, somskrivet så vågar jag inte hoppas för mycket. Ska dit nu på torsdag, hon har inte blivit röntgat benet ännu. Men blir det nu på torsdag eftersom det har blivit så illa. Gaffelbenet är det nog inte, fel ställe på benet. Eller ah, det var iaf inte gaffelbenet.



:/

2011-03-12 @ 17:36:12
URL: http://kazince.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0