Sen promenad

Imorse var inte hästarna ute när jag klev upp kvart i 9, så jag gick direkt ner till stallet och fodrade.
Hade tänkt ha täcke på Storen idag med, men eftersom det var blå himmel och strålande sol så slapp han.
Jag hann inte mer än släppa lös honom i hagen så lade han sig i blötleran och rullade omsorgsfullt, först ena sidan, och sen andra sidan... Han gnuggade ordentligt, ställde sig upp, skakde, slickade sig om munnen, tittade på mig och sen gick han till sin höhög....
Hmmmm, ville han säga nåt eller??
Han som var nyduschad och ren >:(


Vid 20tiden ikväll så gick jag ner igen, ingen hade vart i stallet, så jag fixade klart åt alla innan jag tog in Storen för lite pyssel.
Det var dags för Bamyldosen, så jag stoppade en banan med tabletter medan han stod i boxen och åt lite krubbskrammel.
När jag kom med bananen så var han på väg ut genom boxen, stopp sa jag, men då tittade han sådär pillemariskt på mig och så sprang han ut med full fart...
Jag efter med långrepet, sen hade vi jagis ;)

Jag har inte koll på hur man gör catching game, så det blir oftast jag som springer runt och han leder leken, så jag sket i det.
Camilla, hjääälp!
Jag hängde med på leken och eftersom han verkade ha spring i benen, så fick han minsann springa!
Eftersom stallplanen är inhängnad och relativt rund, med gödselhögen i mitten så kunde jag gömma mig och genskjuta honom när han trodde att jag skulle springa efter ;)
Så jag hade övertaget med att jag kunde styra vilket håll han skulle springa åt, och att han skulle springa om han inte ville komma till mig.
Han vägrade flytta bakdelen när jag försökte med det så jag struntade i det. Fortsatte med att han skulle röra sig när jag ville det och han sprang, jajamän, han sprang :)

Vilket register han har, han är så himla fin! Han svävade fram, svansen på ryggen och han såg så glad ut :)
Nån hälta fanns det inget som helst spår av iaf, så han har nog inte ont....
I vanliga fall gör sånt där mig vansinnig, men idag så var det faktiskt lite kul ;)
Det syntes att han behövde det, och han tyckte nog att vi behövde leka lite tillsammans.

Efter en stund så styrde jag in honom i ett "hörn" där han stannade och åt gräs.
Jag prövade kalla på honom och liksom "hämta upp" honom med kroppsspråket som Tobbe Larsson skulle ha sagt :)
Han vände sig mot mig men fortsatte äta gräs, så jag gjorde igen.
Han tog ett steg mot mig, så jag berömde och gjorde i gen.
Då tog han 2 steg till och fortsatte äta, syntes att han var avslappnad och redo att inhämtas, så jag vände sidan till och kliade honom innan jag tog honom.
Kliade lite till, och sen ville jag flytta rumpan, men det struntade han helt i.
Gav lång fas 1, och snabba resterande till fas 4, fick upprepa 2 ggr sen flyttade han fint åt båda håll bara för min blick. :)

Gjorde sen lite förande fram och tillbaka över ett liiiitet dike och det funkade jättebra.

Gjorde sen jojo, och det gick helt ok, fick fasa upp 1 gång på backen och sen gjorde han det fint.
Kliade och sen gick vi in igen.

Tvingade i honom den äckliga Bamylbananen, han spottade ut och jag tvingade in den igen ;)
Till slut fick jag i alla utom 2, så de åkte i krubban med en opreppad banan tills senare.

Tog tag i borstningen, han blev riktigt fin efter lite pälsglans och puts :)
Smörjde kotan med Hirudoidsalvan och tog på BoT på alla benen.

Tog på repgrimman och repet och sen mötte jag upp resten av familjen Sundeborn vid huset för en kvällsprommis. Kl hade hunnit bli tio över nio, så det vart lite sent... men det var mysigt med kvällssolen, och det var väldigt lugnt ute.

Jag hade båda hundarna i koppel och Storen på släp, Benny körde vagnen med Cornelia.
Vi gick bort mot kyrkan och svängde ner vid andra avfarten, så gick vi den vägen hem.
Ingen lång sväng, men vi kom ut iaf :)
Det var jättemysigt, och jag tror alla uppskattade att få komma ut en sväng och röra på sig.


nu börjar sommarpälsen komma, han börjar bli fläckig! :)


Cornelia och hundarna följde med ner till stallet igen, Storen fick gå in i boxen medan jag fixade vatten och kvällshö i alla boxar och lade in kvällsmaten.
Hämtade in Tea och Rappen, sen sopade jag och Cornelia körde ut skräpet med sin lilla skottkärra :)
Sen sa vi godnatt och gick hem.

Imorn (söndag) tänkte jag gå ut tidigt och ev släppa ut om inte Jonas hinner efter han jobbat natten, sen tänkte jag köra en sväng med storen på morgonsidan.

Kommentarer
Postat av: Camilla

Har skrivit en text om catching game på ett annat ställe, skickar den till dig på FB.

2011-05-08 @ 11:32:12
URL: http://parellikusken.blogg.se/
Postat av: Elin stjernstedt

Vad liten han såg ut på bilden! :D Som en liten bäbis :D

2011-05-09 @ 08:39:07
URL: http://shalomterms.blogg.se/
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

SV: Det röda är på lite mittemellan, hehe... Ska ge det några chanser till innan jag vill sälja. Det är rätt läckert ändå. :-) Men det svarta har jag tänkt många ggr att jag ska sälja då de inte alls passar till min "röda" sadel :( Ser skitknepigt ut.. Det var grymt snyggt till min förra dock.



Hur mkt vill du ge för det isf? Det kostar 399:- nytt. Och det är verkligen i nyskick förutom smuts så det inte är tvättat. Är inte alls använt många ggr.

2011-05-09 @ 19:23:15
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

sv:haha men eller hur ? ;-) De ligger ofta och latar sig..När det är riktigt varma dagar brukar jag ta in dem en stund mitt på dagen och då kan man höra dem snarka från verandan.

mvh/Q

2011-05-10 @ 19:16:53
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se
Postat av: Michelle

riktigt söt häst!

2011-05-11 @ 10:19:24
URL: http://mischi.blogg.se/
Postat av: Michelle

sv; Tack! :) Ja nu under fällningen har hon varit jättetrött och gått ner mycket, tycker också hon är lite för smal. Men skall köpa kraft till henne i veckan + att dom får tillgång till hö dygnet runt nu :) Så bättre blir det hoppas jag^^

2011-05-11 @ 20:27:04
URL: http://mischi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0