ÄNTLIGEEEEN!!

Ikväll har jag och Storen vart ut på premiärtur :D
Skulle ju ta oss ut igår, men då var det strömavbrott i stallet. Och det är ju svårt att göra iordning en häst i beckmörker...

Men idag så kom vi äntligen ut, happyfaaaace!
Tog in Stor på en gång så fick han äta hö på gången medan jag mockade och gjorde iordning maten och fyllde vattenhinken.
Han blir på så mkt bättre humör om han får äta medan man gör iordning honom ;)

Sen tog jag av täcke och bogskydd och borstade av marsvinshästen, han är bra lurvig. Man ser tydligt hur mkt han tappat i ryggmuskler, hoppas det inte blir alltför jäkligt att få tillbaka dem :(
Friserade man och svans åxå, de växer bra tror jag allt! Saxen måste dock bytas ut nu, har haft den sen i februari och nu är den slööö, fick knappt av öronhåret ;)

Efter borstandet så masserade jag rumpan och halsmusklerna, halsmusklen var det vääääldigt skönt på tydligen... På högersidan så blev han alldeles skev, han gjorde precis som han gör när man kliar på bett på sommaren, guuuud så sköööönt det var :)
Bra att han inte tyckte det gjorde ont iaf.
Cirklade bakbenen åxå, löser upp spänning i länden bra.

Sen var det på med reflexer, fick klura lite för att få på ridtäcket med selen :)
Brösta och benreflexer på åxå, och jag tog på mig reflexjackan. Tyvärr funkade inte lysena på rockarden då Thea hade slagit sönder dem sist de var ute. Och ingen pannlampa hade jag då jag hade slut på batterier.
Lade renskinnet på sitsen och så tog jag med ett fleecetäcke att ha över benen så jag inte skulle bli kall.
Hade mysbyxor, vinterskor, linne, tunn långärmad, ulltröja och vinterreflexjacka, mössa och vantar så jag var bra klädd för att vara jag ;)

Sen gav vi oss iväg, jag var väldigt spänd då Stor hade vart halvgalen med Eveline sist, och nu hade jag ingen slaggjord heller då den ska sitta precis där Stor har ont.
Men Stor var jättenöjd, och jag hade ett stooooort leende i hela ansiktet :D

Vi traskade bort mot kyrkan, var beredd på knas efter vad Eveline sagt, men allt gick hur bra som helst. Låg dock en trasa på gångvägen, men han tittade bara till på den innan han gick förbi.



Vi svängde ner vid kyrkan och fortsatte på sandvägen över lägdorna. Där var det mörkt!
men det gick bra, Storen verkade inte ha några problem, och jag satt och tittade på den otroliga stjärnhimlen. Så vackert!!
Eftersom jag tyckte Storen gick så fint och jämnt, ingen tendens till hälta eller rörelsestörning så bad jag om trav...
Det gick jättebra!
Pigg var han, men lyssnade fint på mig så det gick lugnt och fint.
Ingen hälta där heller! Och rumpan vickade lika fint på både höger och vänster sida. Jag blir så glad!
Massa beröm fick han, och sen saktade vi av.
Vi svängde ut mot vägen och jag hade tänkt skritta hem efter gångvägen.
Men det var ju så härligt!
Vi fortsatte upp tvärsöver vägen mot Västermarken och skrittade mellan husen.
Fortsatte längs vägen och tog av till höger upp mot galna-hund-huset och stigen hemåt genom skogen.

I skogen, där mina vänner, där var det MÖRKT PÅ ALLVAR!!
Jag såg ingenting, absolut ingenting. Tittade upp mot himlen för att ha en aning om var stigen gick mellan träden ;)
Hade inte Stor haft reflextäcket hade jag inte sett honom heller!

Men min finaste och tryggaste häst, han tog oss genom skogen utan problem. Inte en enda snubbling eller tvekan.
Jag var inte ens rädd, jag som är livrädd för mörkret och monster....
Väl ute ur skogen så var det upplyst resten av vägen, så det var inga problem.

Båda Stor och jag var nog lika glada och nöjda att ha fått komma ut, han traskade på så glatt och jag bara log och öste beröm över hur fantastisk han är.
Min underbara häst!


När vi kom tillbaka så selade jag av och ställde upp honom på gången igen, han åt sitt hö medan jag masserade och stretchade och borstade.
Stretchingen bestod av morotsstretchen, den vanliga. Både bakåt till höftbensknölen och till armbågen på båda sidor.
Inga problem där.

Sen gjorde vi SI-ledslossning som vi fick visat sist av Jossan på Multihorse.
Den ena är ju att dra ordentligt i svansen medan man backar hästen, den andra är att hästen ska backa 5-6 steg med lågt huvud.
Där räcker det inte med sänkt huvud, utan det ska vara lägre än hästens framknän...
Med lite lirkande och godis så backade Stor med nosen nästan i golvet :)
Ska använda klickern i fortsättningen och lära in kommando så slipper jag kravla efter golvet åxå... ;)

Sen tog jag på bogskydd och innetäcket så fick han gå in i boxen och äta äpple och hö medan jag plockade iordning alla grejor.
Fodrade och tog in de andra innan jag kvällade och gick hem, glad i hjärtat :D

Storen verkar vara på klar bättringsväg, jag hoppas verkligen vi kan få komma igång utan trassel nu.



Kommentarer
Postat av: josefine

Mysigt med premiärtur!! :)



SV: Vad KUL att du tycker det!! Jag är så glad att jag testade denhär metoden ang. galoppen, för det går ju faktist att till och med trava på hästen efteråt. Helt magiskt. :-D På bara 2 ggr liksom.. Otroligt. Ja idag kände jag verkligen att jag kunde sitta ner och rida ganska bra utan att hon spände till och trippade omkring. :D

2011-11-16 @ 18:11:07
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Elin

Vad kul att det kändes bra :D

2011-11-16 @ 20:26:51
URL: http://northernshowhorses.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0