ofrivillig avsittning ;)

Jaha, då har man drattat av för 2a gången på 7 år på Storen...;) 3e om man räknar den gången vi gick omkull i skritt på isgata.
Men vi kommer till det senare!

Var hemma från jobbet idag med, mådde jätteilla igår och frös, vette fan vad det är för fel?? Ingen feber nu vad jag kan känna heller, trött och ont i lederna bara.
Iaf, tog tag i hemmet. Plockade undan och städade samt tvätt och disk fick sig en duvning.
Sen blev jag less ;)



Bytte om till ridkläder och gick ut till Storen, och jag tackar högre makter för regntäcket kan jag säga!
Jösses.
Lergrisen från vidderna, kungen av lerinpackning, det var Stor idag :)
Tog in honom och plockade av regntäcket , som tur är var han ren under iaf, blank och fin.
Men benen, halsen och huvudet var täckt av intorkad lera, inne i öronen och i pannluggen, manen och svansen...
SUCK!
Bara att ge sig ikast med operation borstning... dammade ganska bra, och så fäller han ganska så bra nu. Han tyckte det var skönt iaf, verkade som om det kliar i pälsen.

När jag fått honom ren och haft ett antal nysanfall så tog jag itu med massagen, han var lite spänd på v sida mellan ryggraden och virveln liksom.
Såååå skönt tyckte han, han tuggade och grejade medan jag masserade.
Massagen är jättebra, jag känner på en gång nu om han känns annorlunda i musklerna. Nu är det ganska förklarligt att han är lite spänd i rumpa och rygg, det är rejält halkigt och slirigt i hagen efter allt regn >:(
Efter rumpan tog jag itu med ryggen, och DET var skönt tydligen, han gjorde en massa konstiga miner och rörde kroppen på olika sätt.
Unngefär som när Ingela ger Kraniosakralt, många olika reaktioner och gäspningar.
Han tröck sig mot mig på vissa ställen, höjde huvet, drog upp ryggen, släppte ut, sträckte ner huvet, kliade mig på ryggen, ett steg fram osv.
Jag fnissade lite åt honom, han var så otroligt tydlig i sitt språk, och hjälpte mig visa var han ville ha mera :)

Man får en närmare kontakt av massagen åxå, bara fördelar ju!
När jag var helt färdig i händerna och täckt i hästhår överallt så drog jag med långa djupa drag för att avsluta, och sen borstade jag av honom igen. Han frustade under tiden, så jag gjorde nog rätt av alla reaktioner att döma :)
Det är bra härligt att kunna ge honom något åxå som han tycker om, älskade prinsen <3

Sadlade på sen, tog på skydden och hacket innan vi traskade iväg bortåt mot ridbanan.
Svängde upp mot skogen förbi kossorna och uppför backen.
Gjorde lite flyttande för skänkeln och övergångar skritt-trav-skritt innan jag fattade galopp.
var beredd på bockar då han varit jättebusig med Eveline sist, men det kom inga :) han var dock pigg och ville springa på fortare.
Iofs är det ju jobbigt för honom att galoppera sakta uppför, men jag stod upp och tog några lugna mjuka förhållningar och pratade med honom så kompromissade vi lite ;)

När vi kom till den vanliga avfarten som vi brukar ta, så ville jag fortsätta upp, men Storen han svängde... vanan trogen :)
Så jag fortsatte framåt medan han svängde....!
Gjorde en enormt tjusig avsittning utan att slå mig, landade först på fötterna baklänges åt höger, sen på rumpan och upp på axlarna, en liten snurr och upp på fötterna igen!!
Blev alldeles impad av mig själv där ;)
Höll kvar i tyglarna då jag inte vill gå hem, och Storen stod snällt bredvid och tittade på mig...
Borstade av mig lite gräs, och sen hoppade jag upp igen efter lite trassel vid en stubbe.

Sen fortsatte vi åt det håll jag hade tänkt, uppför igen i galopp :)
Storen tyckte det var jobbigt men kämpade på iaf tills vi kom upp på krönet, sen skrittade vi en bit.
Fortsatte på skogsvägen hela vägen tills den tog slut vid en vändplan, där vände vi och gick tillbaka.
Där det gick så jobbade vi i trav, resten skritt på tygeln och jobbade lite flyttande och halter.
Han vart lite piggare på hemvägen, men allt gick så bra. Halterna ville han inte riktigt stå still, men vi löste det åxå till slut.
Tillbaka nere vid "avsittningsstället" så fick han svänga in där, och så tog vi stigen över det lilla kalhygget ner till vägen. På gångvägen fick han ha lång tygel och skritta av sig ordentligt.
Mkt nöjd och avslappnad pålle, han traskade på lugnt och fint. Kändes som han fått göra av med lite överskottsenergi iaf :)

Tillbaka i stallet skötte jag av honom, såg att höger framsko hade släppt lite på utsidan och några av sömmarna hade gått av, så måste ringa Glenn. Är 7 veckor på tisdag så det är dags nu ändå.
Hoppas han kan komma snabbt så inte skon blir avdragen i hagen, så inte hoven går sönder :(
Tog på regntäcket igen, han får ha det nu under regn och lerperioden för säkerhets skull.
Sen fick han gå ut till kompisarna igen efter han ätit sin mellismat och jag mockade samtidigt.


Hade tänkt köra en sväng imorn med Cornelia, och på söndag blir det en lugn tur med en granne som har fjordingar :)

Var på möte igår kväll med några av hästmänniskorna häromkring, och vi bytte telefonnr med varann så vi har ridsällskap, trevligt!
Vi ska även fixa iordning en stig så man kan ta sig till fler ridvägar, blir kul. Sen har vi bestämt en slinga som ska hållas öppen i vinter av oss allihopa, så man har nånstans att rida även om det blir massa snö.
Blir nog bra det där.
Gav Evelines nr åxå och hon ska få deras nr så hon åxå kan få sällis om hon vill.


Klantjag glömde ju helt bort att ta kort idag, så det blir bildlöst...trist!


Kommentarer
Postat av: Tova

Vart nånstans står Storen? =)

2011-09-28 @ 10:49:38
URL: http://kazince.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0