Så Fin!

Min fina gammelhäst har fått en 3dagars vila igen, ons-fre. Hade varken ork eller tid så han fick stå. Hade dock intaget ons och tor så pysslade lite iaf.
Inte så kul då han var ganska grinig och såg ut som en krokodil när jag hämtade i hagen ;)
Han kommer och möter en, men ser ut som ett monster som tänker äta upp mig tills han kommer fram, då åker öronen fram igen... Suck.

Iaf, i helgen har jag hand om stallet helt och hållet då våra hyresvärdar är borta.
Så klev upp imorse vid halv6 (vaknade av mig själv!) och gick ner till finhästarna i mörkret.
Var kallt så stor fick på sig vintertäcket. Han är varm och go med det på nu när det är några minusgrader under hela dagen.
När alla var ute och stod och mumsade frukosthö så tog jag tag i att göra klart allt åt Stor så jag bara hade de andra 2 att fixa senare.
Tog 30 minuter från det jag gick ut tills jag kom in hemma igen :)
Skönt med lättmockad häst...

Senare på dagen så tog jag med mig Cornelia och gick ner till stallet igen för att köra en sväng.
Medan jag fixade klart så hjälpte hon pappa att elda lite skräp.
Jag plockade fram mitt gamla däckelunderlägg och lade det under däckeln och det redan sittande underlägget så det blev tjockt.
Tips från massören då trycket jämnar ut sig bättre.
Sen tog jag ett annat underlägg och satte på bröstan så det blev bredare och tjockare.
Såg bekvämare ut att dra måste jag säga.

Vi gav oss iväg i dagsljuset, stenhårt i backen och det var ganska så kallt. Men vi var redigt påklädda och hade ett fleecetäcke på benen :)
Storen var pigg och glad, han verkade väldigt nöjd med mina modifieringar på selen. Drog faktiskt mycket bättre, vet inte om det berodde på det, men jag tror det.

Vi gick upp vid grå huset och genom skogen, ut vid galna-hund-huset. Tog till höger nere på vägen.
På grusvägen var det is, så där kunde vi trava. Storen bjöd själv till trav, och han var framåt och drog jättefint med glada öron :)
Man riktigt kände på hela hans energi hur glad han var, och hur kul det var att få springa lite. Det värmer i hjärtat!! :)

Vi gick upp över lägdan och han jobbade på bra i gräset, långa steg med jobb genom hela kroppen.
I skogen traskade han på med tempo, inte stressat utan ärligt framåt.
Sen tyckte han att vi kunde trava så han fick göra det då det var ok i marken där. han kändes helt ren, så jag tror att han börjar bli frisk på allvar nu!
Känns fantastiskt, har varit så orolig för om han nånsin kommer bli återställd eller om vi får dras med en kronisk rörelsestörning, och om vi kommer kunna arbeta normalt mer.
Men det verkar gå åt rätt håll iaf. :)

Sen skrittade vi resten av vägen, hästen har alltså 2-3 dm övertramp i skritten... Inget fel på steglängden här inte!
I nerförsbacken så gick han åxå MYCKET bättre, han har ju velat avlasta vänsterbak litegrann efter skadan, men idag rörde han sig lika bra på båda bak.
Ska skaffa en baksele så fort jag får råd, är eg inte bra att köra såhär så all tyngd hamnar på framdelen från vagnen, selen trycks ju mot frambenen och svanskappan drar under svansen.
Brukar dock hoppa ur i nerförsbackar när jag är själv och kör, men när Cornelia är med så vågar jag inte hoppa ur när hon sitter kvar i vagnen. Skulle nåt hända så jag tappar honom och hon skadar sig så dog jag ju.
Så en baksele ska det bli, men eftersom vi har lite ekonomisk kris just nu så får det vänta.

Väl hemma igen så ville Cornelia kratsa hovarna så det fick hon när jag tagit av selen :)
Storen är snäll och lyfter på en gång, småponnysarna på travskolan ville gärna stå fastväxta med sina ben i marken...;)
Så det tyckte hon var kul att hon fick en stoooor häst att lyfta på benet ;)

skötte av och stretchade, idag gick det mkt bättre. Försökta dock inte ens med backningen utan tog svansbacken direkt istället.
Måste fundera ut hur jag ska lösa vårt problem innan jag ger mig på det... ;)
Tog på täcket och släppte ut, fyllde på hö åt allihopa i hagen åxå.

Gjorde sen klart åt de andra 2 hästarna, jobbigt var det! De är INTE lättmockade, man blir helt slut av det!
Men klart blev det, sopade och gick hem och lade mig en stund :)

Ikväll började det ösregna blandat med snöblask, var 3 blöta troll som kom in från hagen... Stor hade ju iaf täcke men de andra var ju utan :(
Stackarna var alldeles blöta, men var torra längst in mot huden och de verkade inte frysa iaf.
Lade inte på nåt täcke då de bara har några gamla fleece, var rädd att de skulle bli blöta genom täckena och nerkylda så de fick mer hö istället.
Men som sagt, de skakade inte och verkade inte missnöjda så tror att jag gjorde rätt.

Imorn är det Eveline som tar ut Storen på en sväng, så då har jag bara 2 hästar att ta hand om....



Kommentarer
Postat av: Emma

Åh, vilken underbar tur det lät som att ni fick! :D Och tjuriga små ponnysar är som de är dem... minns hur min syster stånkade och stönade för att orka kratsa hovarna på Nino när hon var liten, medans Miller (1.86 hög) gick som en dans! ;)

Mina små bortskämda älsklingar tyckte att de gott hade kunnat få gå in lite tidigare igår än vad de fick... har ju två damer som är lite extra kräsen när det gäller vädret dessutom... men de frös ju inte så jag tycker nog att det inte verkade som att det gick någon större nöd på dem! :)

2011-12-04 @ 11:52:02
URL: http://sundsvallsryttarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0