Barbackatur!

Idag har jag och tottapållen varit ute på en härlig barbackatur:) Var framme vid stallet vid 12-tiden och upptäckte till min(glada) förvåning att Stors box var mockad och spånad och maten fixad. Vet inte om det är Carro eller Jonas som varit framme men det var mycket tacksamt att slippa mocka när jag har så ont i ryggen :) Så det tackar man för!

Stor åt hö ute i hagen när jag hämtade honom men jag plockade med mig en ikea-kasse så han kunde fortsätta äta i stallgången medans jag pysslade på. Idag knäckte det inte nånstans när jag stretchade honom så det är ju bra antar jag.

Stod i valet och kvalet om jag skulle ta sadeln ändå(går ju inte att ha bröstreflexen eller reflextäcket när man rider barbacka) men eftersom klockan inte var så mycket så satsade jag på att det skulle vara ljust nån timme till.


Tog ut honom på gården och skulle använda pallen till att hoppa upp men det blev svårare än jag tänkt mig :P Storis ville inte stå still alls...Gick bra ända tills jag skulle ta sats och kravla mig upp, då backade han eller gick i sidled. Var först rädd att han hade ont i ryggen så jag klämde och knådade men han visade inga tecken på det, bara när jag halvhängde på ryggen som han inte ville stå kvar. Och några indiana jones-moves tänkte jag inte försöka mig på...Efter mycket lirkande så kunde jag till slut sitta upp medans han stod still, då blev det beröm i massor :)


Skrittade ut från gården och han blev lite tittig som vanligt så jag fick driva på litegrann tills han slappnade av. Sedan red vi upp genom skogen, ut på en grusväg, ner mellan åkrarna vid kyrkan och sedan gångvägen hem igen. Och jag kan bara berömma honom! Ett tag var han rätt pigg så jag fick försöka balansera sitsen, tyglarna och händerna rätt så jag kunde bromsa in utan att spänna mig i sätet och hamna ur balans. Svårare än jag trodde var det :P Men han lugnade ner sig rätt fort och vi kunde fortsätta i lagom takt.

Blev lite olika terräng idag, både ner och uppförsbackar(inga värstingbackar men ändå). Det enda som jag reagerade på var på hemvägen när vi red på asfalt, då kunde jag tydligt höra hur han släpade ena hoven i backen. Vet inte om han gjorde det i början men tycker att jag borde ha hört det då med.

Prövade skritt i olika takter för att höra om det blev bättre men det blev det inte. När jag hoppade av på gården så kollade jag hovarna och kunde inte se att någon sko eller brodd satt löst. Och han haltar inte utan sätter ner alla hovarna så vitt jag kunde se då iaf. Men blev lite rädd där ett tag :(

Håller tummarna att det bara var av ren slöhet som han inte orkar lyfta upp den där fjärde hoven, vill inte att han ska ha mer skador nu när det börjar gå så bra. Annars så har det varit en toppentur och vi var ute i ungefär en timme. En liten kul grej var att jag glömde att äta frulle i morse men hittade en liten marabou-bit i fickan när vi red genom skogen som jag kunde knapra på. Snacka om att livet känns bra när man sitter barbacka på en så fin häst, mitt i naturen på en solig dag och äter choklad ;)






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0