Gårdagens promenad!

Hejsan! Idag bloggas det en dag försent igen, men bättre sent än aldrig iaf :) Igår var jag ut till Stor på förmiddagen så jag kunde ta det lugnt och bara njuta av lite stalltid. Annars är man ju nästan alltid lite småstressad under vardagarna när man har så mkt annat att hinna med också...

Skulle hämta in Stor från hagen men han var INTE sugen på att komma in :P Han drog en rejäl reva så det flög lera överallt och tyckte jag skulle få jobba lite innan han snällt lät sig hämtas. Men väl inne i stallet så var han lugn och fin som vanligt.

Gjorde den vanliga proceduren med ryktning och massage, försöker att lägga ner extra mycket tid på det nu när han inte rids och jag har massa tid över.

Sedan drog vi på oss reflexerna och tog en prommis bort till kyrkbacken. Han är lite tveksam ibland och vill gärna stanna och filosofera(stavning?). Brukar låta honom titta tills han är nöjd och sedan fortsätter vi.

Igår blev det iaf ingen bogsering av häst, snarare var det jag som försökte sänka takten och hålla Stor på rak kurs. Gräset är ju sååå lockande och pållen är ju alltid sååå hungrig :P Lilla bushästen :) Vi gick förbi kyrkan, stannade och tittade runt litegrann och åt lite gräs. Var inte ute så hemskt länge, runt en halvtimme skulle jag tro.

Väl tillbaka så myste vi i stallgången och Stor åt både banan och äpple som jag tagit med mig från jobbet. Men funderade på om man kan ge hästar päron? Har aldrig gjort det men det borde ju vara ok, kanske att det är lite väl mycket socker i bara...

Masserade och stretchade innan han fick gå ut i hagen igen. Sedan gjorde jag i ordning hans mat och mockade ren boxen. 

Nu blev det ett lite tråkigt inlägg men det händer inte så himla mycket när han inte rids, förutom massagen då. Tänkte försöka mig på lite klickerträning framöver, kör ju det hemma med katten men försöker hitta lite inspiration på nätet så jag kan göra det med storis också. Tips på bra sidor eller övningsmoment kanske? :)  

Kramar Evve!


Kommentarer
Postat av: Elin Stjernstedt

SV: Jo, dom färgerna jag har funderat på =) Så mycket lättare med en brun häst.. haha jag har ju typ bara blåa, röda, vinröda eller turkosa saker. lär ju få sälja bort hälften haha :D

2011-11-06 @ 16:10:52
URL: http://northernshowhorses.blogg.se/
Postat av: Camilla

När jag red Storis så klickertränade vi endel, fungerade riktigt bra på honom. Han kanske förstår det fortfarande?



Jag klickade in att han skulle lyfta upp saker från marken och räcka mig dom, även bära konor och sånt, början till apportering.

Klickade också in "spansk skritt", fast ja.. Han lyfte benen högre än annars, men stampade sedan ned dom.. Men lite spansk skritt såg det ut som. :)

Använde klickern när jag skulle lära honom att buga, gick sådär, han var lite osäker på att ha framknät i backen..



Han var väldigt sur vid sadling, så jag klickade honom till att ha öronen framåt när man sadlar, det fungerade bra. Han slutade försöka döda en. :)



Är superroligt med klickerträning, klickertränar nuvarande hästen endel och det fungerar så bra på den typen av häst som Storis och Dacke är.

2011-11-06 @ 21:38:20
URL: http://parellikusken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0