Jäkla halka!

Så frös det då på, synd bara att det småregnat under natten så det blev svinhalt >:(
Bara för att jag och Stor skulle ut och skritta idag, så jäkla typiskt....

Hade utsläppet imorse, så jag halkade ner till stallet vid 6, vakna och hungriga hästar mötte mig med härliga mullranden :)
När jag fodrat, lagt ut mat och vatten plus täckat dem och släppt ut så gick jag upp och kröp ner i min varma säng ett tag till, sköööönt.

Stor har alltså vilat idag, själv har jag vart och hämtat spån med min snälla make.
Medan jag kopplade på transporten så fick storen ett smärre bryt i hagen och brallade iväg i galopp ;) tror att en viss gammelman behöver komma ut!


Har precis varit ner till stallet igen nu och släppt in djuren samt kvällsfodrat. Lite mer pyssel på kvällen nu när Stor ska ha innetäcke.
Vill gärna lufta honom lite emellan täckena. Gillar inte att ha täcke dygnet runt, men vad gör man?

Ska jag klippa honom så att det inte blir så tätt under, eller ska han få ha den pälsen han sätter? Han blir ju väldigt lurvig på vintern.
Samtidigt är jag rädd att han fryser, men har jag ändå täcke jämt så kommer ju håren sluta resa sig ändå...
Så svårt det där!!
Jag brukar ju ha honom utan täcke när det är plus till noll, men nu vågar jag inte då jag är rädd att han ska bli kall, och det får han absolut INTE bli nu.
Han är ju till åren nu åxå, han får svårare att värma sig själv, och då sätter han ju mera päls än förr åxå. Samtidigt behöver han äta mycket för att hålla sig varm, men jag kan ju inte ge honom mer än han orkar äta.

Förhoppningsvis håller han sig varmare bara vi kommer igång igen så han får bättre cirkulation i kroppen och mer muskler.
Kanske man får ha ett tjockare täcke inne ändå, han står ju stilla i boxen och det blir kallt på vintern då vi inte har uppvärmt stall.
3 hästar värmer inte så mkt då det är högt i tak och stort utrymme.
Ute rör han sig och har tillgång till mat hela dagen, så då behöver man kanske inte lika varmt täcke?

GUD, jag blir så förvirrad, vill bara att Stor ska må bra och inte frysa!
Några kloka tips??

Kommentarer
Postat av: Elin Stjernstedt

Nästan så jag vill att det ska komma snö nu, fast jag inte gillar det ;) sjukt less man blir när det bli blixt halka :)



Fundera på hur mycket och hårt han kommer gå i vinter innan du klipper :) Jag skulle nog låta pälsen vara kvar och täcka han efter väder och vind :) Svårt det där :D

2011-11-12 @ 20:55:29
URL: http://northernshowhorses.blogg.se/
Postat av: Camilla

SV till Carro: Alltså.. Jag har lätt för att bli tvångsmässig, blir lite för fast i endel tankemönster.



Jag har egentligen svårt att tro att det finns någon mening med saker, att det finns någon egentlig anledning. Samtidigt som jag börjar bli fast i detta med tecken så börjar jag mer och mer bli benägen att tro att det faktiskt inte finns någon anledning till saker.

Som exempel så har jag förr aldrig varit rädd för döden, har alltid tänkt att det kommer nåt annat då och att allt löse sig. det finns ju någon mening med att vi finns, alltså kan det inte bara ta slut.

Men senaste halvåret-året så har jag tyvärr blivit mer inne på att det faktiskt bara är såhär, det finns ingen mening, det finns inte fortsättning när vi dör, vi är bara döda.

Det ger en viss.. Dödsångest. Väldigt djupt, men går ständigt med rädsla för döden i tankarna, alltid en dödsångest i bakgrunden.



Så genom att inbilla mig att det finns en anledning till att saker och ting sker så räddar jag mig bort ifrån känslan av meningslöshet för en stund. Har en känsla av att det är nån försvarsmekanism hos mig som slagit in.

Gör mig nämligen väldigt handlingsförlamad när jag inser att det inte finns någon mening, så jag inbillar mig att det finns.

Men känslan av meningslöshet är såklart både ond och god, av olika skäl. Dödsångest är redigt jobbigt, men ändå rätt positivt jämfört med tvärtom liksom.



Ett riktigt uttöömmande, utsvävande och djupt svar.. Men det bjuder jag på. ;)



Följ gärna med ut med vagnen, kanske till helgen?

2011-11-12 @ 21:01:40
URL: http://parellikusken.blogg.se/
Postat av: Bonnie

Skulle nog vänta med att klippa tills man märker om han blir svettig vid jobb eller får hudproblem pga tät päls. Förstår ju att du vill hålla honom varm i musklerna nu, och klipper man så blir det ju noll självvärme och då blir det ännu mer täcken.



2011-11-12 @ 22:06:03
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0