Kvällspromenad

den här veckan har jag faktiskt bara prommat med Storen 1 gång.
Mitt jobb är ju att ta in hästarna på kvällen, så jag sparar Storen tills det då jag ändå ska ner då.
Problemet är nu att J Har ändå tagit in hästarna, och före jag har kommit ner :( Eftersom hästarna redan är nattade så går jag inte in och stör dem då, så då har jag inte kunnat pyssla med Stor alls.
Ska prata med J om det idag, jag måste ju lägga tid på Storen om han ska bli bättre snabbare.

Iaf, i onsdags kväll hann jag iaf ner, då var kl 17.30 och ingen var hemma :)
Plockade in Stor och borstade och grejade.
Friserade manen åxå, och då kom J:s hovis och skulle sko Thea. Hjälpte honom ta in och så fick Stor stå i boxen medan jag fortsatte pyssla på.
Masserade hela kroppen, han tyckte det var såååå skönt på långa halsmusklerna.
När jag skulle stretcha ut översidan på baken och tar upp hans ben samtidigt som jag "gungar" upp och ner, då blev han arg och tänkte sätta sig på mig ;)
Suröron och en mkt förnärmad blick....
Vi prövade igen och då gick det lite bättre, men han vill gärna hänga åt mitt håll så jag måste släppa.

När jag gjort allt som skulle göras så tog jag på reflexer på oss båda, satte även rosa reflexer på repgrimman :)
Plockade på repgrimman och repet, mössan på mig och så gick vi.
Han var ju så galet pigg sist jag gick med honom, men idag var han som vanligt uppfostrad och trevlig.
Stel var han dock, hördes tydligt att baken inte är med än.

Vi gick bort mot kyrkan, stannade och mumsade gräs här och där, tittade på utsikten och allmänt filosoferande.
Gick ner runt kyrkan och upp på vägen hemåt igen, lät som att Storens steg blev bättre hemåt iaf, då hade vi vart ute i ca 20-30 minuter.
Var friskt och härligt ute, ganska mysigt med mörkret åxå ;)
Så länge det är väglysen och jag har min fina pålle med mig så är det faktiskt trevligt.

Tillbaka i stallet så var hovis kvar än, så jag ställde bara in Stor och plockade av honom, gjorde all massage och stretch igen inann han fick sitt mellis.
Gjorde klart med hö och vatten till morgonen och så gick jag upp, J skulle natta när hovis var klar.



Imorse fick jag äran att ta ut hästarna, J hade förhinder i helgen så då fixar jag det idag och imorn.
Var kallt och frostigt när jag gick ut vid 7 imorse, solen nästan på väg upp.
Vakna hästar välkomnade mig och var hungriga :)
Fodrade och tog på täcken, sen lade jag ut hö och satte ut vatten i hagarna.
Stor fick komma ut först. Han såg helt ok ut när vi gick, J sa att han varit stel och inte velat gå ut riktigt på mornarna den här veckan :(
Men idag verkade allt vara ganska bra, lät helt ok åxå.
Tog ut de andra sen, stod och tittade på dem allihopa en stund sen. Solen som steg upp, frosten som glittrade, fullständigt stilla och rofyllt.
Nöjda hästar som tuggade hö och mina småpluttar till hundar som snosade runt i sina tröjor :)

Tog sen tag i att fixa klart stallet, jag gillar att vara i stallet på mornarna.
Mockade och fixade klart åt Stor åxå, även fast Eveline har honom idag. Men då kan hon lägga mer tid på honom ist ;)
1 timme senare med ett rent och snyggt stall som resultat så gick jag upp igen, då stod alla hästarna på samma ställe och busade över staketet.
Lite kul att de står med Stor ändå fast de har så stor hage :)




bild från i våras

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0