Stackirs Stor

Nu har Lisa ET varit här och gått igenom den Store.
Min stackars pålle hade ont både här och där :(

Jag började med att förklara hur han betett sig senaste, och vi gick ut med honom så jag fick gå och springa med honom.
PIGG pålle som jag bara väntade skulle sprattla med frambenen och dra iväg när jag sprang, galning!
Han som alltid är en pärla att leda... man blir pigg av att bara stå och äta och gå i egen hage tydligen ;)

Iaf så såg Lisa att han har dragit upp höger sida av länden och korset och inte använder benet som han ska.
Det kom vi senare på vad det berodde på.
Väl i stallet så kände hon igenom hpnom, och fann att han har slagit av en "benkam" ovanpå bäckenet. det läker av sig själv, kroppen kapslar in den avslagna biten och så är det bra med det :)
ganska vanligt, men då på höftbensknölen. Det här har kommit av yttre våld, tex en häst som rest sig och slagit ner på ryggen på honom.
Inte helt otroligt med tanke på vilka han går med i hagen....

Sen hade det mkt att göra med skadan han hade på v baklår i somras, han har kompenserat med höger sidan då han haft ont i vänster.
Det innebär alltså att han är helt hopkörd och upptryckt i höger bakdelen.
Dessutom har han lagt för mkt vikt fram för att avlasta, så han hade mycket spänningar och låsningar i hals och bog.

Lisa jobbade hårt med honom i över 1 timme, Storen både njöt och blev förbannad emellanåt, men mestadels var han helt med på det som gjordes.
När hon skulle hjälpa honom att vinkla fram bäckenet som han var otroligt spänd i så gjorde det riktigt ont, oj så arg han blev.
Men blev stor skillnad när det släppte, han verkar förstå att det blir bättre om hon får greja lite.

Nu ska han vila helt i 2 dagar då han kommer ha ganska ont efter behandlingen, träningsvärk bl a.
Sen blir det promenad för hand i några dagar och sen skritt uppsuttet eller framför vagn tills nästa besök om 2 veckor.
Fick lite massageövningar och stretchgrejor som jag ska göra för att hjälpa honom släppa fram bäckenet, så det blir till att ligga i nu för att han ska bli bra snart.
Han får gå kvar i sin egna hage så han kan få lugn och ro tills han är bra igen.

Så så var det med Stor, är glad att jag tog ut Lisa i tid.
Nu hoppas jag att han blir bra igen och slipper ha ont. 


Kommentarer
Postat av: Emma

Stackars Storen, men samtidigt är det ju bra att han får hjälp med det där nu på en gång så han inte går och dras med problemen länge.



Eveline var på gång och ville träna, så det är bara att ni hör av er när Storen är på G igen! ;) Jag är igång och tränar folk för fullt nu.

2011-10-11 @ 20:34:30
URL: http://sundsvallsryttarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0