Regn regn och regn

Jag älskar hösten, men när det regnar hela tiden blir jag fan sur!
Det blir lerigt och slirigt i hagarna, Storens skor riskerar ännu mer att åka av, hästarna blir blöta, täckena torkar aldrig och det är skittrist att rida i regnet >:(

När Eveline ridit i tisdags så fick hon ta på ofodrade regntäcket trots att det var soligt ute, men jag hade på känn att det skulle bli regn senare iaf... Eftersom Storen var utan täcke natten före och jag vaknade av att det ösregnade mitt i natten så ville jag inte ta risken igen.
Storen kan bli väldigt spänd i ryggen om han blir blöt och kall, sa därför till Evve att hon skulle massera där med innan hon red ifall han var spänd.

Så iaf var jag tacksam över täcket när jag klev upp igår morse och det öste ner, Storen hade täcke och verkade ganska nöjd :)

Jag bytte dag med Eveline så hon slapp rida i ösregn, hon skulle ju ha tränat för Emma egentligen, men inte så kul utan ridhus då...
Tycker det är ovärt att behva åka ut när man har en bit att åka till stallet, bättre då att göra det när det är finväder :)
Jag bor ju ändå på gården, så jag kan ju fixa pållen ändå.
Igår började jag dock må jättekonstigt, yr, kraftlös, svettas och sååå ont i mina leder, har ju ont i vanliga fall med men nu känns det som jag är gjord av trä eller nåt :(
Blir jätteandfådd när jag gör nåt, så blev ingen häst alltså.

Jonas tog in alla hästar vid 18 och lät dem stå inne över natten, det öste ju ner hela dagen så de var bra blöta...
När jag vaknade imorse och tittade ut så busade alla 3 i hagen, de blir så mkt piggare när de fått sova inne. Till och med Storen var med på bus och spring, kul att se trots att jag har hjärtat i halsgropen när jag ser honom gasa runt i blött gräs...;)
Är så rädd att han ska skada sig igen!

Tänkte ta ut och rasta Storen idag, Evve sa att han var väldigt busig sist med massa bocksprång nämligen??
Antingen håller han på att få en höstvildhet som han hade förra året, eller så är det nåt som är fel när han gör så, så vill känna på själv åxå.
Men eftersom jag mår som jag gör idag med och är hemma från jobbet så hoppar jag det iaf.
Ser ut som det är mer oväder på g åxå...
Om jag mår bättre imorn ska jag nog ge mig ut och känna på farbror lite :)


Pälspuffen när vi precis flyttat till nya stallet

Kommentarer
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

sv:stämmer inte riktigt. edel avel innehåller 10,3 mj per kg foder och 135g smrp.(kvot 13) Det är dock det foder från edel med mest protein.

Mj står för energi (energi oavsett var den kommer ifrån som hästen kan tillgodose sig som finns i fodret.) smrp betyder smältbart råprotein.alltså proteinet i fodret som hästen kan tillgodose sig.

edel avel är dessutom ett krafftfoder.Du får mer protein för pengarna om du väljer ett proteinfodermedel.Och för att kallas det behöver smrp överstiga 175 smrp per kg foder, tex soja som innehåller mj 12,7 per kg foder och 410g smrp per kg =)(kvot 32)

2011-09-08 @ 16:32:37
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

sv:Jag antar att du förstår att jag kommer råda dig till att göra en grovfoderanalys.Just för att säkerställa att han verkligen får i sig allt han behöver och du slipper oroa dig. och jag tror även att på sikt kommer du spara in pengar på det också.

Ta en analys jag rekomenderar agrilab.Jag kan hjälpa dig att räkna sen =)

mvh/Q

2011-09-08 @ 17:30:05
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0