Dagsljus!

Passade ju på idag att köra direkt efter jobbet, var härligt väder med 1 minusgrad, sol och vindstilla :)

Tog in Stor på en gång, väntade med mockningen till efter turen.
Han fick äta hö på gången medan jag gjorde klart för körtur. Han var på svindåligt humör när jag lade på selen idag, vet inte varför. Ingenting medan man lägger på, men när man ska spänna de olika remmarna så blir han argast i byn.
Tog det lugnt och belönade med morot när han inte var krokodil, tog ett tag.

Kändes konstigt att ge sig iväg utan reflexer, har inte kört på dagen på hundra år tror jag ;)
Stor var mkt lugnare idag, skrittade normalt bortåt.
Vi svängde upp vid huset och tog vägen genom skogen, ner vid galna-hund-huset. Blir lika impad varje gång att han inte reagerar alls fast de far ut som dårar genom luckan i hundkojan, skäller hysteriskt och kastar sig på gallret om och om igen.
Han är bra min farbror :)

När vi kom ner på vägen så travade vi, han gick så fint och lugnt på slaka tömmar, vanliga Storen var tbx, härligt!
Han saktade av själv där vägen delade sig. Hade ju tänkt skritta uppför backarna, men jag valde att inte gå där idag då jag var osäker på om han skulle orka... Blir en bra bit i skogen åxå och det är tungt där nu då det kom över 1 dm snö inatt.

Så han valde vägen till höger, efter några meter ville han trava igen så då gjorde vi det :)
Han joggade på så galet fint, hade inget alls i handen och han var så positiv. Jag lät honom rulla på i sakta mak längs vägen, blev nog ett par km.



Sen saktade vi av uppe på krönet innan man kommer fram till Åtjärns infarten, och så vände vi där.
Vi skrittade sen hela vägen hem, Storen var väldigt svettig efter joggingturen :)
Han till och med hade skum mellan låren, torkade dock fort.

Vi tog stigen genom skogen hem, där fick han jobba på ordentligt eftersom det som sagt kommit en del snö.
Blev alltså en del mjölksyreträning idag, hoppas jag inte överansträngde honom bara.
Men han hade ett så lugnt tempo i traven, så jag lät honom hållas då han var så tillfreds.


Väl hemma hade en del torkat, han var inte blöt men svettig iaf på större delen av kroppen.
Skötte av honom och lade på en yllefilt så han inte skulle bli kall under stretchingen.
Han verkade tycka att det var väldigt skönt att sträcka musklerna idag, och han var trött :)

Han fick stå kvar på gången och äta hö med yllefilten på medan jag mockade och gjorde klart för kvällen.
Han ångade inte längre när jag var klar, så då fick han på sig täcke och gå ut i hagen och äta hö där istället.
Oj, vilken trött häst jag hade, han stod med halvslutna ögon och tuggade, långa blinkningar ;)




Han lär ha ordentlig träningsvärk imorn så han ska få skritta en sväng då för att mjuka sina muskler lite.
Ska använda honom till att hämta Cornelia på dagis, så han får skritta 1 km dit och 1 km hem, blir lagom tror jag.
Sen får han vila på lördag och på söndag kommer nog My och ska följa med på en tur med vagnen.
Måndag blir det vila igen som det ser ut.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0