igångsättning och sadelprovande

Nu har Storen äntligen fått komma igång!
Vi skrittar ut på kortare turer än så länge, blir inte mer än 30 min.
Däremot jobbar vi igenom kroppen under hela turen.
Det blir tempoväxlingar, halter, ryggningar, sidvärts och klättring.
Har fokuserat mkt på att jobba med lång och låg form, att höja och sträcka ut överlinjen.
Speciellt i uppförsbackarna har han fått jobba på i ett långsamt tempo med utsräckt överlinje. Mkt jobbigt tycker han ;)


Har även provat ett nytt bett som han fungerar otroligt bra på!
Kors i taket, ett tvådelat bett, fullcheek.
Han trivs jättebra med det och är väldigt lyhörd på mina signaler, han biter inte så mkt på det som han brukar och han får faktiskt lite skum i munnen av det :) det får han väääldigt sällan, men det här blir det av sig själv när han går och smackar på det.
En stor bonus är att bettet ligger stilla i munnen pga de långa "pinnarna" på sidorna, och så verkar det som att han flyttar sig lite för trycket av dem åxå.
Iaf verkar han gilla det väldigt bra, och det är viktigast. Vi ska ju inte tävla så då kvittar det vad vi har för bett :) 


Nu efter vilan så har den Store återigen ändrat sig i kroppen, och sadlarna ligger riktigt dåligt....SUCK!
Åkte in på Equeen i tisdags och lånade hem 3 sadlar; Passier, Albion och Globus.

Prövade Passieren först, den satt jag som en kung i, en fullständig hoppsadel :)
Tyvärr var den lite för trång för Storen, annars passade modellen bra. Det var även cutback och det är bra på min stormankade häst!

utan gjord och schabrak


Stod i fel vinkel, så det ser bakvikt ut. Men den ändrades inte iaf från läget utan gjorden. mobilen fick slut på batteri så kunde inte ta fler bilder ;)


Igår var det dags för Albion att provridas.
Den låg fint den med, och verkade vara ganska lagom till Storen. Satt jätteskönt i den, har mkt stöd och är bra uppbyggd. Gillade den skarpt!

Med gjord och schabrak (ett nytt Gold Medal från hööks, sååå snyggt!)

Efter ridtur. Svettig häst efter skrittklättringen, vinterpälsen måste bort :)
 
Idag hade jag tänkt provrida den sista sadeln, Globus, men det är ett riktigt skitväder ute med regn och kallt.
Hästarna står i hagen med täcken och kurar, så jag tror inte Storen är så pigg på en ridtur heller ;)
Får se ikväll om det blir något uppehåll, då ger jag mig ut på en sväng. Annars får jag göra det imorn fm, ska tillbaka med sadlarna då åxå om jag inte ska behålla nån av dem.
Hoppas kunna komma ut idag, för skulle vilja prova Albionsadeln igen imorn, är sugen på den.....
Den var även billigast, så det vore lämpligt!

Nu ska jag gå och fixa mitt hår, ska rakas på sidorna igen då det växer som ogräs där. Tur maken har en trimmer jag får låna :)
Sen ska det färgas, blir blåsvart idag.

Måste ringa hovis idag åxå, Storen behöver få lite pedikyr på sina skruttiga fötter...
Ska även åka bort till paddocken och lämna en lapp där om att jag skulle vilja ha tillgång till den ca 2 ggr/v. Har inget nummer till hon som har den, så jag får lösa det så, så får hon kontakta mig om det.
Vore toppen om man fick använda den, den ligger ju bara 300 m bort typ :)
Och DÅ ska vi börja träna igen, så sugen nu!!!

Kommentarer
Postat av: Caroline - Frågestund på bloggen

Snyggingen!

2011-04-07 @ 16:35:14
URL: http://sundsvallsryttarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0