Kvällstur med Globus

Igår kväll så blev vädret mkt bättre, så jag tog en tur med Storen iaf.

När jag skulle ta in honom från hagen, så for jag omkull i världens största vattenpöl med hästskit i... FAN och diverse svärord kom i en strid ström, slog armbågen, knät och höften rejält. Dessutom blev jag ju såklart dyngblöt och kall, så tyckte jag det var ganska äckligt att bada i sånt där härligt skit och pissblandat tövatten från hagen...:(

Ställde iaf in Storen medan jag haltade upp till huset och bytte kläder, djupt förorättad ;)
Kom då fram till att jag måste köpa typ 2 par ridbyxor till som jag kan växla med, det andra paret jag tog på mig igår vill jag aldrig ha på mig igen...bläh!
Det tredje  paret jag har är helt oskodda, och det kan jag inte rida i, halkar omkring bara. Dem har jag bara om jag ska rida barbacka, eller om jag ska sitta i en sadel som har typ mockasits :)
Så nya ridbyxor står på listan för kommande inköp, så det så!!
 
Gick sedan ner igen och gjorde iordning Storen, det var ju dags för Globus att prövas denna gång.
Tyckte det såg bra ut, enda som var problemet var att utan spänd gjord så var det ca 2 cm mitt under som sadeln inte låg an helt mot ryggen, men när gjorden spändes så låg det an ordentligt iaf.
Har det ngn inverkan då? Bör tilläggas att sadeln måste stoppas om iaf då den är mer ifylld på vänster sidan än på högersidan.
Så här såg det ut iaf:

utan gjord


med gjord


efter ridtur

Storen rörde sig fint med sadeln, jag satt såååå skönt och fick en naturligt bra sits, skänkeln låg perfekt av sig själv. Det fanns dessutom lite mer plats vid manken och på sidorna utan att den föll ner. Mkt bra stöd för skänkeln, dock är det en allroundsadel. Men jag trivdes väldigt bra i den :) 
Den låg stilla i upp och nerförsbackar.
Albionsadeln upplevde jag att den kanske åkte fram något i nerförsbacke.

Jag ska åka ner till Equeen med Passieren idag, så ska jag höra om jag får behålla de andra 2 över helgen. Vill prova dem mera och i alla gångarterna innan jag bestämmer mig.

Iaf så var Storen så himla fin igår under ridturen!
Han jobbar på så fint och går i den form jag vill ha. Såklart är han som vanligt orolig i munnen, men inte ALLS så mkt som han kan vara med bett i munnen.

Prövade lägga in några övergångar till trav igår, han orkar inte riktigt hålla ihop i själva igångsättningen, men sen kommer han fort tillbaka och går i en riktigt trevlig form med bra bärighet. Bad bara om några steg innan vi saktade av, vill inte kräva för mkt på en gång.
Bättre att han får känna sig duktig i några steg och sen vila.
Bygger bättre och ger en gladare pålle :)

Har ridit honom i en vecka nu, och första dagen så såg jag hur mkt muskler han tappat på de här 4 veckorna han vilat. När man tittade uppifrån ner på skuldrorna så såg han knotig ut när han gick.
Igår så såg jag skillnad, han har redan börjat fylla ut fint där han tappat!
Pratade med maken om det, och han sa att muskelminnet troligen är bra på Storen, därför går det fort att bygga upp igen.

Sen får han ju massor med protein i sitt foder, så det bör ju hjälpa till.
Har ju ökat på kraftfodret ordentligt, och så får han ju Lusern, utöver det har han fri tillgång på hösilage ute. Till kvällen får han riktigt hö, 6 kg.
Sen har han fått börja vara med och äta med de andra, så han får i sig den mat han behöver under dagarna.
han blev lite tunn ett tag då han inte fick äta med de andra, sen fick han inte gå upp och äta när de andra gick därifrån för de spärrade vägen ofta.
Men nu är det lugnt i flocken, och de äter samtidigt.
Så skönt att se, mitt hjärta blödde ju när jag såg Storen bli hunsad sådär :´(
Det började vända när jag lade ut flera högar hösilage runt matplatsen, så att Stor kunde stå i utkanten och äta medan de andra 2 stod vid balen.
Sen har han jobbat sig in han med, härligt!


Nu ska jag masa mig in till staden med Passieren, och kanske se om det finns nån fler sadel jag kan ta hem :)
Ha en trevlig fredag!

Kommentarer
Postat av: Camilla

SV: Han var spänd för en moped längre bort när vi höll på med circeling game. Bad honom fortsätta trava och när han kommer upp bakom mig springar han genom volten och sparkar bakut åt mig. Men då var han typ en meter ifrån att träffa, men jag blev förbannad och drämmer stringen i backen där han nyss var för att ta hans plats. Nästa gång han kom upp bakom mig gör han samma sak, men då var han inne på att träffa. Hade jag inte kastat mig åt sidan hade jag fått en hov i ansiktet.



Visst, jag pressade väl honom för mycket när han redan var spänd, men det är inte lätt att balansera pressen på honom. För lite press, då gör han som han vill, för mycket press, då sticker han iväg eller attackerar. Och gränsen är väldigt liten..



Saknade Storis väldigt mycket igår, visst kunde han vara en pain in the ass och bli förbannad och sparka mot en. Men han hotade bara, och på honom märkte man innan han blev arg. Dacke slår om så snabbt att man inte hinner märka nåt..



Han har ju sparkat mot mig när det jag bett om inte passat herrn, men han har aldrig försökt träffa.

Tappat lusten helt med allt nu då jag inte är säker på att jag kommer klara av honom. Han är stenhård i psyket och har många väl invanda mönster vi måste bryta..

2011-04-08 @ 18:46:16
URL: http://parellikusken.blogg.se/
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

sv:Åh jag känner igen mig så väl i din kommentar om fessridning.Jisses xD jag gick faktiskt fel väg med knas i början och hämmade honom väldigt mycket i hans rörelser satt och "dutt" red och tyckte fasen vad bra och lätt det går..Vilken totalt jäkla uppvaknade det blev sen när man kom på vad fasen man pysslat med.Bara att börja om från början igen..Men nu börjar han ta sig riktigt fint men vi har lång väg kvar att gå fortfarande.Man är ju ingen stjärna direkt så det får ta den tid det tar så länge det blir rätt.

mvh/Q

2011-04-10 @ 15:45:10
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0