Morgonritt med sol och blåst

Klev upp 07.15 idag för att hinna med mig i stallet :)

Hästarna hade varit ute en stund såg jag, då de ätit det mesta frukosthöet.
Började med att göra klart istallet först, dvs mockning av 3 boxar, kvällsmat och frukostmat i 6 hinkar, vatten i 3 hinkar och kvällshö i 3 boxar samt sopning :)

Gick sen ut och hämtade den Store, han stod och solade vid väggen på timmerstugan, de andra 2 stod på andra sidan och busade. Han smög väl dit så han får vara ifred från ungdomarna ;)



Han fick äta lite gottis i boxen innan jag borstade honom, tog en stund då han var ganska smutsig, och så fäller han ju en heeeel del päls.
Blev blank och fin till slut iaf, men såg att han var tjock i höger bakkota :( Inte bra.
Var dock inte varm eller hård, men svullen och lite svampig liksom.

Tog fleecelindor bak och skydd fram, ville rida iaf och se ifall det gick ner sig efteråt.
Sadlade på och tog tränset med raka bettet idag, han var så stum på hacket igår så ville växla.



Hoppade upp och så gav vi oss iväg i blåsten, skippade luvan idag ändå.
Gick bort mot paddocken och svängde upp till vänster på en grusväg mittemot, prövade ny väg idag :)
Det var mycket nya saker efter vägen som traktorer, maskiner, presenningar och annat spännande så det blev skritt hela vägen. Annars var den väldigt fin, så det blir en bra travväg sen ;)
Den steg mera uppför eftersom, och blev en bra klätterbacke med skog runtom.
Ca halvvägs på backen (lång!) så vek det av en stig till vänster, alltså hemåt så vi tog in på den.

Det sluttade lätt neråt, och så var det lite blött men ingen fara. Fin väg när det är torrt kan jag tänka mig.
Storen ville inte ta det lugnt, så fick plocka in honom och gå på kortare tygel då han inte var på arbetshumör alls.
Vet inte om det hänger ihop med svullnaden eller om han bara är tvär ändå...
Iaf så kom vi fram till några hagar och därefter så hamnade vi mitt på en gård!
Stod där som ett fån, och så kom det ett barn (typ 9 år kanske) ut från huset så jag frågade om man fick rida där verkligen? Det får du alldeles säkert sa han :)
Det låg som ett litet sågverk där bredvid, så jag lirkade mig förbi en lastbil, hoppade av för säkerhets skull, och så kom vi ner på gångvägen typ 100 m från vårt hus :)

Ledde Storen hem då jag ändå var på backen.
Kollade kotan när jag lindade av, svullnaden hade gått ner men det var inte borta tyvärr.
Det kändes inget vid ridningen, han trampade på bra i uppförsbacken och allt.
Skulle isf vara att han hade egna åsikter om fart och form i nerförslutet då?
Tycker det är så svårt, har aldrig haft halta hästar så om de inte gjort sig illa på ngt så att de fått sår eller nåt liknande.
Blir jätteorolig, han är trots allt 19 år och har inte haft några skador förut. Ska det börja nu?
NOJJA!!
Så många runtomkring som haft knas med sina hästar eller vart tvingade att ta bort dem så jag får ju paniiik. Det är INTE dags än!

Men som sagt, han är inte varm eller halt iaf.
Skötte av honom och så fick han gå ut i hagen igen.
Fyllde vatten i hinkarna ute innan jag gick upp.

Min fina gubbe <3


Kommentarer
Postat av: jossan

SV: Tack för ditt svar! :)



Ja frustration är väldigt jobbigt.. Jag har jobbat med dessa problem ända sen jag började med hästar. Jag har verkligen varit 100ggr värre. Det var verkligen längesen jag fick ett utbrott på henne nu.. Jag var så glad som änlitgen kommit ifrån dedär, att jag äntligen börjat lära mig hantera min ilska och frustration. Men nu brast det.



Jag kikar tbx då och då på bdb och ser vad som hände förra året samma tid, och för några dgr sedan så hade jag just en sånhär period då, förra året. Jag pausade i ridningen för jag kunde inte rida min egna häst, kände mig värdelös för B betedde sig verkligen som en travhäst nyligen kommen från travet, hon verkade inte kunna nånting.



Nu när det lagt sig lite tror jag att jag ska leka lite mer från marken, och hoppas på att Emma blir frisk snart så att hon isf kan motionera henne lite, och sen tror jag att jag ska försöka vara med på hoppträningarna, där det faktist går bra. Om det nu gör det.



För vila brukar jag lägga in ett par ggr om året ändå. Troligen behöver vi bara mindre krav, sänka pressen. Jag brukar göra så sånahär ggr, att jag rider med NOLL krav. Jag låter Bellan bestämma var gränsen går, vad hon vill göra och hur mkt hon vill arbeta. Så jag testar nog det, brukar gå bra för jag håller mig lugn och sansad när jag inte har massa krav.

2011-04-30 @ 15:42:47
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: jossan

Kanske är en såndär galla? Vet inte om du läste de, men B fick ju en såndär enorm galla längst ner i kotsenskidan för ett tag sen, jag var ju GRYMT orolig så jag ringde 3 vet. kliniker och bad om råd, och alla sa att jag skulle vara lugn och rida på som vanligt. Kom den tillbaka så skulle jag åka in :) Men den försvann dagen efter och har inte synts sen dess

2011-04-30 @ 17:11:52
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Camilla

SV: Fnissade lite när jag såg din kommentar hos Josefin Freed, eller ja, på slutet av den där du skrev att Stosris var motsatsen till ett rött och hetsigt sto.



Kom mest att tänka på att Eva Hägglund sa att Storen var mer sto än Winnie, Veronicas väldigt röda och hetsiga fullblod. :)

Han är väl inte hetsig, men nog är han riktigt röd på många sätt. :)

2011-04-30 @ 20:46:58
URL: http://parellikusken.blogg.se/
Postat av: Camilla

SV: Hur jag kom på det?



Jag googlade på Totilas och funderade över varför i hela friden det kommer upp en massa bilder på Dacke.

2011-05-01 @ 12:33:57
URL: http://parellikusken.blogg.se/
Postat av: Camilla

SV: Det finns endel i mitt sinne, dock finner jag ord för det och kan helt enkelt aldrig sluta skriva ned dom. ;)



Det är min last, att jag är en ord-narkoman. Bokstavstroende, bokstavsmänniska, dock inte ORDningssam. Fniss fniss.

2011-05-01 @ 12:36:43
URL: http://parellikusken.blogg.se/
Postat av: Camilla

SV: Skulle inte använda ett sånt där, klämmer bara ihop käken på hästen och är inte speciellt tydligt i signalerna.



Rid med repgrimman istället, då får du betydligt tydligare signaler än med ett sånt där. Tar du i repet åt ena hållet så får du tryck på andra sidan, precis på samma sätt som dom promotar det där.

Ser ingen anledning att använda ett sånt där alls faktiskt, inte direkt så du får bättre säkerhet än med repgrimman ändå.



Med tanke på hur skarpt det där är så ska du ändå inte rida med stöd i handen, så vill du rida på vanligt sätt så är det bättre med ett sidepull. Tydligare och mildare.



Men repgrimma är ett vettigare alternativ.

2011-05-01 @ 17:00:30
URL: http://parellikusken.blogg.se/
Postat av: Lovis

SV; Vad roligt, följer din blogg med :)



Vart har du storen uppstallad nån stans? :)

2011-05-01 @ 20:24:29
URL: http://lovisakerstroms.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0