Vårig ridtur!

Ikväll så bestämde jag mig för att ta en uteritt och kolla hur det ser ut i skogen.

Tog in Storen som härligt nog hade täcke på sig :)
Såg däremot ut som att han hade tofflor av lera, hagen är riktigt lerig nu tyvärr. Skönt att jag iaf borstade ren honom igår kväll, 45 minuter tog det att få honom hyfsad... Då såg jag ut som en sandvarelse, knastrade mellan tänderna och nös svart ;)

Så idag var han fin under täcket, var bara lerig på halsen men det gick lätt att få bort.
Sadlade på och tränsade med hacket, lade på skydden och gav oss iväg.
Idag var studsmattan, som vi passerat massa gånger, livsfarlig... den var tvungen att passeras på tvären ;)
Svängde upp på grusvägen och upp i skogen, hade tinat fram väldigt bra där.
Sen gick vi ut mellan husen och nerför backen, svängde till höger nere vid vägen mot hästarna.


När vi passerat dem så började vi jobba övergångar mellan skritt och trav, höll traven längre idag.
i början så höll han inte ihop utan tog upp huvet och föll isär, men efter några gångers upprepning så blev han jättefin :) i skritten jobbade vi sidvärts över vägen och gjorde några halter med ryggningar. Ryggningarna var klockrena, rakt bakåt.

Svängde sen in i skogen hemåt, där var det mer snö och den var väldigt mjuk. Han sjönk ner ganska mycket på en del ställen, men kämpade på bra. Jobbigt var det för honom, han blev svettig :)

På sista biten i skogen så tvärnitade Storen och skakde i hela kroppen, kände att han var redo att fly...
Tittade nooooga, och till slut såg jag 2 rådjur långt in i skogen som tydligen var hästätande enligt Storen ;)
Klappade och masserade på manken en stund och förklarade att det var snälla djur, och sen kunde vi gå vidare. Lite bråttom hade han såklart, men jag slapp en vild skentur iaf!

Hoppade av när vi kom fram till Ann-Catrins gård, stannade och pratade med henne en stund, mycket trevligt. vi bestämde att ta en sväng snarast. Ska bli kul med sällis!


Gick sen hem med Storen, fick jobba lite stanna-gå-stanna-backa-gå då han var lite väl snabb i sina steg. Han lugnade sig snabbt och lunkade snällt på där bakom.
Skötte av honom när vi kom tillbaka till stallet, tog på täcket och släppte ut honom igen.

Imorn ska vi gå till paddocken :)
Hon som har den hörde av sig idag, så vi ska träffas vid 18 där och prata om det.
Gud så skönt, slippa lasta varje gång vi ska träna. Visst kan man åka nån gång i månaden, men inte varje vecka känner jag. Inte när man har en så fin ridbana så nära. Allt finns ju där åxå.
Så nu ska jag höra mig för hos tränare, och sen kör vi igång så fort som möjligt :D

Kommentarer
Postat av: Victoria

Härligt att ni börjar komma igång igen!:)

2011-04-13 @ 21:59:45
URL: http://victoriasanja.blogg.se/
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

sv:Det är inte lätt att rida när dom rör sig stort.Vilka övningar gör du i dagsläget för att förbättra takten?

mvh/Q

2011-04-14 @ 06:55:09
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

sv:Vore jätte skoj om du kunde lägga upp film.=)Låter som om du har en klok plan redan och verkar tänka sunt.

Tränar du för någon just nu?Kan alltid vara bra att ha några extra ögon på marken som kan sin sak.

SIS (skit i sadeln) lider mina hästar av också ständigt och jämt;-)

mvh/Q

2011-04-14 @ 23:32:57
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se
Postat av: Susanne

Oj vad brydd jag blev när jag såg första bilden, vi har en skogsväg som ser exakt likadan ut, t.om med samma vattenpöl S Fin häst du har :)

2011-04-15 @ 10:59:38
URL: http://tantgigant.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0