Dagens solskenstur på Storen....

Hej allihopa! Eveline här igen. Idag har jag och Stor varit ute och lufsat i skogen och njutit av det vackra vädret:) Betydligt bättre än förra gången i alla fall. Åkte till stallet direkt efter jobbet så jag måste ha varit framme strax efter 16.00 någon gång, och då sken solen för fullt. Gick och hämtade en lerig pålle i hagen och släppte in honom i boxen så han kunde få kissa av sig, han har ju lite svårt för att kissa ute. Men han hade tydligen tömt blåsan redan för så fort han kom in började han smaska i sig av höet som Carro lagt fram samt lite äpplen i krubban:P

Borstade bort den allra värsta smutsen som var i vägen för sadeln och skydden och masserade hans lår. Ville komma iväg medans solen fortfarande var uppe och inte låta honom vänta lika länge som förra gången. Stor tyckte att sadlingen var lite otäck men han skötte sig ändå bra, och jag har börjat ge honom ett äpple som belöning när gjorden är åtdragen utan protester. Tyvärr glömde jag ju insektssprayen, dumma mig! Men det gick ganska bra ändå, var inte så mycket kusar i luften och han verkade inte allt för besvärad, men ska komma ihåg till nästa gång:)

Sedan skrittade vi iväg och jag försökte komma ihåg hur alla stigar gick kors och tvärs, men lokalsinnet är inte i topp direkt:P Till slut hittade jag en fin stig som vi begav oss in på. Då blev Stor helt plötsligt såå rädd för det fanns ju otäcka monster i varje buske och bakom varje träd, haha:P Han trippade fram som om det vore lava på marken och ingen hov fick knappt nudda den...Han ängslighet var såklart överdriven så jag drev honom lugnt men bestämt på halvlånga tyglar och han fick inte stanna och titta förrän jag gjorde halt. Efter ett tag släppte "rädslan" helt och han lunkade fram helt utan bekymmer.

Vi red tills vi kom fram på en lång grusväg, där passade jag på att känna på mina vikthjälper. Gjorde små, små hjälper, mest bara för att känna själv hur det kändes, men Stor svarade på en gång och det gick så bra. Ryggade, gjorde volter, från skritt-halt-skritt, och samma i trav. När jag tyckte att vägen blev mjukare så gjorde jag även en galoppfattning som han svarade bra på(Är ju rädd om hans dåliga fötter så vill inte rida där det är för hårt). Andra gången ville han inte ta fattningen utan hamnade i ökad trav istället, men det gick bättre efter en liten stund. Jag kunde hålla honom samlad men ändå öka när jag ville och vi kompade riktigt bra ihop. På en lång raksträcka lät jag honom sträcka ut ordentligt på långa tyglar och känna vinden i manen och jag tror vi njöt lika mycket bägge två:) Jag märkte inte ens att vi susade förbi ett älgpass, något som Carro sagt att han kan vara lite rädd för, men det gick ju såå bra:D

 Sedan skrittade vi hem, gjorde lite halvhalter när han blev snubblig och ville ta långa, snabba steg. Det blev också några små skutt hit och dit när det var något som "skrämde" honom, men inget allvarligt. Innan vi red ända hem så svängde jag in på vägen vid kyrkan och jobbade honom i galopp fram och tillbaka. Sist jag red blev han ju rätt stark och eftersom jag inte känner honom så bra så ville jag inte fatta galopp på hemvägen på raksträcka ifall jag inte skulle kunna få stopp, men nu hade jag full kontroll så det var inga problem.

Vi var rätt svettiga bägge två när vi kom tillbaka, Carro trodde vi hade varit ute i runt en timme så det var bra jobbat av en gammal herre tycker jag:) Borstade av honom och släppte in honom i boxen där han fick sitt kraftfoder. Såg att han har två sprickor i hoven på vänster fram och höger bak, är säkert ingenting men kan vara värt att kolla Carro om du läser detta.

En kanonhärlig dag på hästryggen helt enkelt. Ska till Storeman imorgon och på torsdag med så ni kommer få läsa mer långa inlägg, hehe. Kram!

Ps! Nu skulle jag då infoga en bild på snyggingen men jag kan inte med tekniken!:( Men det kommer imorgon, jag LOVAR:) Stay tuned!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0