Första ridturen

Haha, idag kom jag äntligen iväg på en ridtur till paddocken :)
Igår öste regnet ner hela kvällen, så hästarna fick stå inne mellan halv5 och halv11 tills det slutat regna.
Det är lite kyligt nu på kvällarna, och de blir lätt kalla om det regnar länge då.
Så de tyckte nog det var skönt att stå inne och mumsa hö i en ren och torr box istället!

När jag gick ner till stallet ikväll så hämtade jag Storen på en gång, han gick upp direkt när han såg mig på vägen :)
Idag fick han ha lite VIP-förmåner, så han fick gå lös på stallplan och mumsa gott gräs medan jag mockade, fyllde nytt vatten i karet, sopade, bar in maten till foderlådan och satte upp nya saltstenen.
Vi har inhägnat runt om, så han kommer ingenstans. Man får komma igåg att sätta för strömtråden över vägen bara ;)

Snyggt, han lyckades skaka på huvet när jag knäppte...


kommer precis fram från bakom kullen, jag sitter på en pall och väntar på honom.
han låtsas som iiiingenting ;)


gör en snygg manöver och kommer närmare från sidan, låtsas fortfarande som om han bara går och betar,
jag fnissar gott åt honom ;)


Nämen heeeeej, sitter du här och äter äpple... jag tar gärna lite jag med!
Jag fortsätter fnissa och ger honom resten av äpplet innan vi går in i stallet :)

Väl inne i stallet så borstade jag av honom, mkt intorkad lera var det!
Myste på emellanåt, och avslutade med en stunds massage på rumpan som vanligt.
Gjorde rent 2 småsår, ytliga men det gör ju inget att man tvättar dem iaf.
Tog på skydden, sadlade och tog tränset med bett idag, satte även på nosgrimman. Den är ju så snygg, har den bara för det så den är nästan inte spänd heller ;)

Gick ut och satt upp, gjorde ont i min skadade fot när jag trampade ifrån, och väl i sadeln kunde jag inte trampa ner hälen alls... Jag som har ett ordentligt tramp annars, det gick bara inte >:(

Skrittade bort till paddocken medan jag försökte töja lite i foten, men fick mest ha foten utan stigbygel.
Vid paddocken fick jag hoppa av, lite trixigt när jag inte kan landa ordentligt heller ;)
öppnade alla trådarna och sen kunde jag hoppa upp från storstenen i en kortsidan.

Sen jobbade vi lite med att flytta för skänkeln, både sidvärts, framdelsvändning, bakdelsvändning.
Var lite trixigt, han ville gärna flyta ut med högerbogen så fick fokusera på det och tog tillbaka lite ställning.
Hade honom lite utåtställd så blev det lite bättre.
Jobbade även med att flytta rumpan i varje vändpunkt, han fuskar gärna där med genom att bara snurra på framhovarna, han ska ju trampa med dem åxå.

Han jobbade dock på ganska så bra emellanåt, var ju längesen vi "trimmade" iofs! Ville bara försöka mjuka upp honom lite i sidorna och få med bakdelen bättre, få in bakbenen.
i mitten så gjorde vi lite övergångar till trav, satt ner då det inte gick att rida lätt för foten. Blev inte några långa sträckor, utan fokuserade på själva övergången.
Han släppte efter rätt fint efter några gånger, och då gick jag tillbaka till att flytta sidvärts, ur det in i galoppfattning för att få in bakbenen.

Vi började med höger varv där han har lättare att fatta rätt galopp, gick jättebra!
Han har så himla fin och härlig galopp, kändes riktigt rund och fin de få språng han fick ta. Galopperade bara 3-4 språng innan vi gick ur och flyttade igen i skritt. Så det blev skritt till galopp ett antal gånger.
Gjorde även i vänster, men det var svårare det.
han slarvade iväg några gånger, men några fattningar fick vi allt till. När han väl har galoppen så är den fin, men den är svår att fatta.
Blev även korsgalopp nån gång, och då blir han stressad och kastar sig iväg i den nya fattningen.
I de tillfällena kan det bli bockar och protester, så jag höll mig lite lugn där ;)
Ville inte åka av, hade ju ingen styrsel när jag inte kunde trampa riktigt med onda foten...
Kunde dock rida igenom det, och efter en korrekt fattning så fick han rulla några språng innan jag travade av.
Då var han eftergiven och fin, rund rygg och luftig trav där han sökte sig runt neråt. :)

Saktade av och hoppade av för att öppna och stänga trådarna, passade på att ta ett par bilder :)

Anti poser eller?? han stod så fint med öronen fram, men iiinte då.



Hopapde upp igen och red hem i sakta mak, red ca 30 min i paddocken.
Räckte bra tyckte jag, jag är så rostig jag med så det är inte sant. Jag får inte bort min ovana att vara och greja med högerhanden, lirka och pilla i onödan. Fast jag försökte ha koll på mig själv så gjorde jag det iaf omedvetet, attans!
Emma, hjäääälp! ;) Jag MÅSTE träna snart, och det är ett som är säkert.

Hemma i stallet så skötte jag av, sen fick han gå in i boxen och äta lite kraftfoder. Det var poppis det!
Han smaskade och sörplade så gott med betfor och pellets, verkade mkt nöjd :)
Sen fick han gå ut i hagen igen, och jag gick hem.

Just ja, här är bilder på mina nya ridbyxor och chaps :)
Chapsen är så snygga, jag älskar dem! Tunna och smidiga, och höga med båge på utsidan knäet, bra resår åxå.
LÖV THEM!



Kommentarer
Postat av: Lovis

SV; Tack, jo jag försöker ta så bra hand om honom som jag kan, han är ju allt! Har inga sprutor att spruta med plus att han ska ha omslaget dygnet runt, men det var ju en bra idé till en annan gång :)



Vad har hänt med foten? Har inte hängt med nu..? Storen är söööt!

2011-08-21 @ 22:17:20
URL: http://lovisakerstroms.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Så snyggt!! :)

2011-08-22 @ 23:22:25
URL: http://stallrosen.bloggplatsen.se
Postat av: Bonnie

Sv: Jag är jätte oteknisk och har bara lyckats lära mig bildlänkning, den vanliga lyckas jag dock inte med...:o

2011-08-23 @ 00:23:41
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Sv: Har haft kontakt med Ingela ang ND, men det blev aldrig av. Fast Lisa kör ju inte direkt massage, det skulle inte funka på Secret i dagsläget, finns inga muskler att massera heller... än.. ;) Hon kommer nog behöva både det ena och det andra innan hon är helt ok igen.

2011-08-23 @ 20:30:23
URL: http://stallrosen.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0