Mystur i regnet med Storis:)

Hej hej! Idag är det Storens nya medryttare Eveline som skriver. Jag är en tjej på 20 år som bor i njurundabommen tillsammans med min sambo Anders, en kanin, två marsvin och en katt. Jag har hållt på med hästar i många år och haft ett par egna, men pga av studier och tappat intresse så lade jag hästlivet åt sidan för cirka 4-5 år sedan.

 För 2 år sedan blev jag medryttare till en kompis varmblod då hon var borta och reste och det var då som mitt intresse för hästar väcktes till liv igen. Har letat ett tag efter en passande medryttarhäst och nu verkar det som att jag har funnit den bästa:)

Som sagt så är jag rätt grön i sadeln efter mitt långa uppehåll men jag tycker det är lika roligt för det och är ivrig att lära mig mera. Idag var det andra gången som jag red Storis och första gången som jag red honom utanför paddocken. Det är även helt nytt för mig att rida med hack, var livrädd första gången jag red, då man blivit så inpräntad att man inte får ta ledande tygeltag eftersom man kan bryta nosryggen på hästen( Carro har dock försäkrat mig om att det inte är någon fara). Tyvärr hade vi lite otur med vädret men jag tyckte ändå att det var ganska mysigt att rida i duggregn, och pållen verkade lika glad för det:P

Vi tog det relativt lugnt då vi fortfarande håller på att lära känna varandra. Började med att göra i ordning honom, massera låret och borsta bort all lera som stelnat i pälsen. Stod och myste på rätt länge innan vi kom iväg faktiskt, tycker det är viktigt att man har tycke för varandra på marken också och inte bara i sadeln. Men nästa gång blir det mer mys efter ridningen istället, Storis blev en aning otålig där och undrade väll när vi skulle komma iväg någon gång:P

Vi skrittade längs trottoaren bort till kyrkan och ner på en rak liten grusväg som går mellan ett par åkrar. Där passade jag på att få känna på honom lite, samlade honom i alla gångarter och övade övergångar skritt-galopp, halt-trav osv. Han gick väldigt fint och har supersköna gångarter men ville väl testa mig lite och utövade lite glädjeskutt här och var i galoppen. Det är dock inga problem så det korrigerade jag på en gång, sedan blev han en aning framtung och stark i traven och galoppen, ville lägga sig i handen och bestämma tempot själv. Jag kände på en gång att det inte lönade sig att sitta och båka med honom i tyglarna så istället försökte jag bromsa upp med rösten och samla min vikt långt bak i sadeln och bara krama med tyglarna. Då gick det bättre.

Efter att vi ridit klart på grusvägen så tog vi en liten runda på en annan stig, kom fram till ett stort gult hus uppe i skogen men där vände jag. Carro visste inte riktigt vart jag menade så jag kanske kom på en egen liten ridväg där, hehe:P 

Käppte ju lite kort på tottahästen också men nu vill min usb-kabel tydligen inte fungera så jag får lägga upp dom nästa gång istället. Ni får ha lite tålamod med att jag inte är riktigt inne i "hästsnacket" ännu, så om jag beskriver något i ridningen som ni inte förstår så är det bara att fråga. Kramar Eveline

Kommentarer
Postat av: Victoria

Så roligt att ni kommer bra överens:) Han är bra härlig farbror Storis! Ge han en kram från mig! /Victoria-Storens förra medryttare!

2011-08-16 @ 21:49:46
URL: http://victoriasanja.blogg.se/
Postat av: Veronica

Heeeej Evve! Vad kul att det går bra med farbror Stor =).. Som sagt det tar ju ett litet tag innan man lär känna varandra, men Storen är en trevlig individ så ni kommer nog få skoj ihop =)..



/ Svägerskan

2011-08-17 @ 21:06:43
URL: http://sporrongs.com/alfa
Postat av: Camilla

Hänger på dom andra och tycker det är kul att Storen hittat en bra medryttare.

Han är en spännande häst. :)



/Camilla som var halvodervärd i tre år tills i somras då hon köpte en egen häst

2011-08-17 @ 22:42:17
URL: http://parellikusken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0