Ny Väg

I em tog jag mig äntligen ut till stallet, var inte så bra väder idag.
Regnade massa när jag klev upp imorse, så jag pallrade mig ner till stallet med min egen stövel på friska foten, och Bennys stövel på onda foten ;)
Fick inte ner foten i min egen stövel....

Gjorde iordning hö och vatten plus några äpplen i alla boxarna, mockade rent åt Storen då jag glömde det sist.
Sen hämtade jag in hästarna, de ville gärna gå in.
Vi åkte iväg till Birsta sen, så pållarna fick stå inne över dagen.

Köpte en dyn-låda på Jysk, en sån man har ytemöblernas sittdynor i när de inte används.
Blev perfekt att ha mina ridkläder i, och stövlarna fick plats plus de andra ridskorna.
Så nu slipper jag ha all kläder liggande i en IKEAkasse i hallen, allt finns nu i lådan ute på altanen. När det är kallt så tar jag in de kläder och skor jag ska ha i god tid innan jag ska klä på mig.


Iaf, vid 15.30 gick jag ut, tog på mig regnbyxor och regnjacka ifall det skulle börja ösregna under körturen.
Hatar att bli blöt :)
Alla pållarna hade sovit, alldeles spåniga på hela kroppen. De hälsade med glada hujmmanden och gnäggningar, man blir alldeles varm i hjärtat!

Ställde Storen på gången och gjorde iordning honom, han ser väldigt fin ut i hullet och musklerna just nu. Mer muskler är ju aldrig fel, men man kan inte tro att han är en 19årig fd travare som har varit avställd hela våren och sommaren i stort sett.
Min Vackraste!!
Passade på att fixa manen åxå, den har blitt väldigt lång nu, gillar inte det.
Men sen blev det tjusigt, saxen och jag börjar bli fina kompisar ;)

      
Före                                                   Efter


Borstade klart och masserade, tog på skydden och selade på, kom ihåg slaggjorden åxå.
Tog luvan och tränset med bett idag, lite blåsigt och då föredrar han luvan än blåst i öronen
När vi var klara så tyckte jag att nåt såg konstigt ut, men kunde inte komma på vad....
Sen såg jag att jag glömt pannbandet :)
Tog ju bort flugpannbandet, men glömde sätta dit det vanliga. Så satte dit det åxå inann vi var klara på riktigt :)




Vi gav oss iväg med hundarna i släptåg, de har inte fått gå nån riktig promenad nu när jag vart skadad, så de behövde springa av sig ordentligt.
Idag var jag hård med Storen, han fick ha långa tömmar, men inte gå med huvet i backen. Det finns ingen vits att gå så, blir ju ingen bra arbetsform om han hänger med all vikt fram.

Gick upp i skogen och fortsatte hela vägen bort till grusvägen, när vi passerat första läskiga älgpasset travade vi.
Storen skötte sig utomordentligt, lugnt tempo där han hade långa steg och vilade fint på varje steg.
Saktade av innan nästa älgpass, och sen travade vi igen.
Försökte få galopp som Camilla fick, men det gick INTE! Försökte med allt, men han travade på i samma fart, ökade lite när jag fortsatte smacka.... Suck.
Försökte flera gånger med röstkommandot, men det var lönlöst. Jag hade bara en toppnöjd pålle som travade på så glatt ;)

Vi skrittade ett tag, sen svängde vi in på en ny väg i skogen.
Var en jättemysig stig som tog oss till grusvägen på andra sidan, den går parallellt med den vi var på från början.
Kom ut vid några hus, och så gick vi hemåt.
Storen ökade på steget lite, men jag fortsatte bara sitta lugnt, och då lugnade han sig.

Efter en stund så travade vi en bit igen, lika lugn och fin pålle trots hemvägen. han saktade av en gång, och då satte jag igång honom igen. Vill att jag bestämmer när vi ska springa och inte :)
Sen kom vi till de branta backarna, från detta håll är det brant nerför så jag hoppade ur och "tömkörde" hela vägen ner.
Hade rätt ont i foten, så Storen fick träna på att gå sakta och sätta under bakbenen i nerförsbacken.
Inte det allra lättaste tydligen!





Väl nere så hoppade jag i igen, sne travade vi vidare till stigen hemåt genom skogen.
Blev skritt hela vägen hem, fick återigen jobba med att han skulle behålla en bra form och inte lägga allt fram.
Sista backen ner hoppade jag ur igen, känns bättre att gå då jag inte har någon baksele som hjälper till att bromsa vagnen. Annars får Storen ta allt i selen, den trycks ju fram av skaklarna i nerförsbacke och det är varken skönt eller bra.
Försöker få tag i en baksele, men hittar ingen begad i rätt storlek och pris. Får önska mig i julklapp kanske?

Väl hemma så skötte jag av en ganska så trött men mkt nöjd häst, var ute strax över en timme med varierande terräng, backar och tempo, toppen!
Han fick sen gå ut i hagen efter att ha smaskat i sig lite banan.
Släppte ut de andra åxå, väldigt nöjda hästar som drog några repor upp och ner i hagen :)

Ägnade sen en stund åt att mocka alla boxar, hälla ut vattnet ur hinkarna, sopa och städa iordning lite på hängarna i stallet.
Bytte schabrak och gjorde fler hål i stiglädren åt Eveline, fick ju snurra sist ;)
Plockade med en massa tvätt åxå; grimmor, flughuva och flugtäcke, schabrak och en tröja.
Tog med ett par sporrar som en kompis ska få, ska lämna dem imorn tsm med mina gaiters som jag ska sälja, hoppas hon kan ha dem!
Själv ska jag förbi Hööks imorn och hämta ut mina blå ridbyxor som ska komma då.


Imorn kommer Eveline och ska ha Storen, har tänkt att vi ska ta bilen innan så ska jag visa lite ridvägar på ett ungefär, så hon vet var hon ska nånstans :)
Är ju svårt annars när man aldrig har vart i de här skogarna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0