Ont i rumpan!:P

Dags för ännu ett av Evelines inlägg:) Sitter här hemma och ska summera dagen med Storis och det allra uppenbaraste är att jag har seriöst ont i rumpan....Det beror på att jag fick en "strålande" ide idag på jobbet att när jag kommer till stallet så ska vi ta oss en barbackatur! Det sotar jag för nu, hehe....

Jag kom iväg lite senare idag till stallet(ville gärna flexa ut lite tidigare men idag gick det inte) och hade mycket att göra hemma så jag tänkte bara rida en liten sväng så det inte blev så sent. Det var bra väder idag med och jag kände att det skulle vara tokmysigt att skippa sadeln och mysa lite hud mot hud.

När jag kom fram till stallet så stod Storis redan i sin box, så jag tog ut honom och gosade lite innan jag borstade av honom och tog på skydden och tränset(Och flugsprayen!). Hoppade så (o)elegant upp ifrån bordet som står på stallplanen och skrittade iväg längs gångvägen...

Tänkte rida samma sväng som jag red igår fast åt andra hållet, lite gångväg, lite grusväg också nån stig. Varierande terräng med några få små upp och nerförsbackar. Stor var alert men lugn men jag hade ändå lite korta tyglar när vi red efter trafikerad väg. Man vet ju faktiskt inte, vad som helst kan ju hända.

Precis när vi kommit upp till grusvägen så började det förstås blåsa på rätt ordentligt. Stor hoppade till för nån läskig svajande buske och en bit in ville han gärna vända när det stod en släpvagn parkerad efter vägen. Men tog det lugnt och lät honom gå förbi den fram och tillbaka, närmare och närmare tills han nosade på den, då nöjde jag mig.

Tanken med att rida barbacka från min del var också att jag skulle få chansen att träna min balans utan ett par stigbyglar som säkerhet. Glömde skriva det igår men jag blev så frustrerad på mig själv när benen inte vill bära mig stadigt när jag rider lätt och i fältsits. Vet inte vad jag gör för fel, men någonting är det iaf. Tycker jag har en bra lodrät sits i sadeln, kan trampa ner och fördela min vikt jämnt över hästen men när jag ställer mig upp faller jag ur balans. Är ju inte bra för Stor heller att jag blir vinglig så det är defenitivt något vi måste jobba med.

Är noga med att inte ha för korta tyglar när jag jobbar med sitsen, vill absolut inte göra misstaget att ha för mycket kontakt med munnen(säger man så fast man rider med hack?) om jag inte har bra balans. Men här kommer en fundering som dök upp i mitt huvud idag: När man rider barbacka(och med sadel för den delen) är det då bäst att ha ett passivt säte, dvs följa hästens rörelser helt utan inverkan på den, eller ska man försöka jobba med sätet i lodrät sits, med skänklar och vikthjälper? Kändes bäst när jag var totalt avslappnad i benen och höfterna, men stark och stabil från bröstkorgen och uppåt. Men samtidigt har jag ju ingen koll på mina ben då som hänger och slänger hit och dit:/ Och om jag "rättar till" sitsen och använder skänklarna så kan jag ju inte undvika att spänna mig i benen. Men då blockerar jag ju hans rörelser? Kanske är en dum fråga men jag kunde inte komma på nått bra svar iaf.

Åter till Storis, han var så duktig idag fast vi hade oddsen emot oss. Först kom en bil i hög hastighet och tok-tutade när vi red på gångvägen. Vet inte vem det var, kanske någon som carro känner för han vinkade som en galning iaf:P Stor var lugn.  När vi red i skogen så lyckades jag dunka in huvudet i vartenda jäkla spindelnät som fanns på grenarna och skrek såklart i högan sky(Jag HATAR spindlar)...Stor var fortfarande kolugn. Men sedan när vi red hemåt så red vi förbi en gammal vit kåk som dom höll på att riva taket på. Notera att dom använde ett gäng tegelstenar fasknutna i snören som dom kastade på takpannorna så dom skulle ramla ner, och det var ett HÖGT hus. Stackars Storis blev ju fullkomligt livrädd:( Men som tur är lugnade han sig fort och kunde skritta hem utan några fler incidenter.

Han fick tugga kraftfodret inne i boxen medans jag städade undan i stallet, och när Stor var mätt så släppte jag ut honom till de andra i hagen:)

Märker först nu hur djävulskt ont jag har i rumpan, får värma vetekudden kanske och se om det hjälper, hehe:P 

Nu ska jag sussa så man orkar med en till dag med jobb och stall imorgon, godnatt!


Dålig bild på Stor tagen med min hemska mobilkamera, men foto-modellen är vacker iaf:)
 


Kommentarer
Postat av: Carro

hejja, du lyckades få in bild till slut ;)



Du är modig som ger dig ut barbacka typ 3e-4e gången du sitter på hästen, hihi!

Jag tänkte boka en träning med Emma snart så kan du få hjälp med sitsen, ska jag försöka få till en träning till veckan tis el ons?

2011-08-24 @ 23:40:16
URL: http://sartorius.blogg.se/
Postat av: Eveline

Åh vad bra!:D Spelar ingen roll alls, kan bägge dagarna så vilket som helst funkar:)

2011-08-25 @ 07:20:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0