På upptäcktsfärd i Späckstas trollskogar...

...eller heter det Attmar kanske? Allt bortanför viforsen är matfors för mig men börjar lära mig lite områden nu:P Eveline är det som skriver också:)

Idag har jag och Stor varit och utforskat lite nya stigar, dock kom vi fram till att de allra flesta ledde fram till någons gård, hehe:P Men en överraskning lurade runt snåret, ska berätta vad lite senare...

Alla hästarna var inne när jag kom till stallet, Stor hälsade så trevligt och verkade inte bry sig om sitt hö som han nyss fått så jag tyckte det var lika bra att ta ut honom och fixa i ordning med detsamma. Sadlingen gick rätt bra idag, han väntade tålmodigt på sitt äpple efteråt, hehe:) Tyvärr glömde jag den gigantiska fruktpåsen som jag plockat ihop åt honom på jobbet:( Får försöka ta med mig lite grann nästa gång jag ska rida istället...

När jag skulle sitta upp innan vi red iväg så märkte jag att han reagerade starkt på min stigbygel och ville absolut inte att jag skulle sätta foten där. Försökte med att länga stiglädret så det skulle kännas mer behagligt för honom men han visade tydligt att han INTE tyckte om det. Vill inte att han ska känna obehag gällande uppsittningen så jag använde mig av bänken istället så han slapp ha tyngden i stigbygeln. Då var det inga problem. Jag är alltid superförsiktig när jag sitter upp och HATAR när folk petar in tårna i sidan på hästens mage, så därför blev jag rätt förvånad. Han visade även att han ogillade när jag satt av efter ridturen.

Vi red på lite olika skogsstigar idag och jag försökte memora vilken som leder vart, vilket är lättare sagt än gjort. Blev lite klättring i upp och nerförsbackar samt snårig terräng, och Storis var som vanligt så avslappnad att han inte tänkte på var han satte fötterna:P Fick styra upp honom när det blev väldigt snubbligt men ville egentligen att han skulle få tänka till lite själv. När vi ridit en bit in i den snårigaste skogsdelen så kan ni gissa vad vi hittade...En hoppbana! Blev helt paff men jag tyckte väll att träden såg lite för perfekt lagda ut framför stigen:P Fast med hoppbana så menar jag träd, stockar och pinnar som var byggda som 20-30cm höga hinder. Såklart skulle detta testas! Tänkte först att nu lär väll Stor snubbla som bara den men det gick så bra! Vi tog banan i skritt med lite snäva svängar och kluriga hinder och han verkligen lyfte på hovarna och koncentrerade sig:) Vet inte om Carro ridit där förut men Stor tyckte det var roligt iaf. Man kan nog ta banan i trav också men det är inget som jag vill försöka mig på än iaf.

Efter att ha ridit på "banan" en stund så red vi vidare mot grusvägen och gick igenom skritt, trav och galopp. Stor skötte sig utmärkt.

Väl hemma så var hovis på plats och skodde en av kallbloden så Stor fick gå in i boxen på en gång och smaska på godsaker medans jag plockade av all utrustning och gjorde pälsen blank och fin. Fixade öven kraften tills imorgon eftersom jag var där så pass sent, också försökte jag göra rent lite benskydd från all lera.

På lördag ska vi rida för tränare! Är supernervös men det ska bli så skönt att få lite feedback på det man gör, och bra råd och tips på hur vi ska träna vidare. Så ni hör mer från mig kommande lördag! Kramar Evve


Kommentarer
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

sv:Visst kan jag hjälpa dig med det i mån av tid.

Sänd mig ett mail när du fått analysen så tittar jag på det =)

mvh/Q

2011-08-31 @ 16:06:45
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0