Tungdraget ;)

Idag kom en gamma kompis och hälsade på, hon har fått låna Storen förr om åren då vi ridit ut tillsammans om jag lånat en annan häst.
Nu var hon sugen att åka vagn, så vi bokade en date idag :)

Stålande sol och rätt varmt var det idag dagen till ära så jag hade inte brytt mig om att ta in hästarna något under dagen.
Det har ju regnat i flera dagar, så då har jag tagit in pållarna några timmar för att torka, vila och äta hö.
Många tänker inte på att när det blir så blött i gräset så orkar inte hästarna äta det de behöver, och nu är det inte så mkt näring heller. Då är det bra att de får komma in och mumsa i sig hö ett par timmar :)
Storen börjar ju bli till åren, och det går fort utför om han börjar falla ur. Därför är jag noga med at han får i sig det han behöver.
Det gör inget om han är lite överviktig, han behöver det för att kunna bygga muskler åxå, och för att behålla hullet när det blir kallare.
Nu stoppar jag i honom massor med protein, mer går inte att ge tror jag ;)

Iaf, Storen fick komma in och äta lite gotta innan vi tog ut honom på gången och hjälptes åt att borsta.
Han var ganska så lerig, men det gick fort när man var 2 ihärdiga putsare ;)
Storen stod nöjd och verkade tycka det var mysigt med sån uppmärksamhet...

Han har verkligen förändrats, från en grinig farbror som inte vill gosas eller bli borstad, helst inte heller komma i hagen, till denna mysiga harmoniska herre som blir glad och "hummar" när jag kommer och skyndar sig till grinden... Min fina fina Stor
<3<3<3
Vad ska jag ta mig till när han måste gå vidare?




Efter han fått sin massage så selade jag på, tog på skydden och tränset, skippade luvan idag men tog slaggjorden iaf.
Sen gav vi oss iväg, jag och Sara och så Cornelia såklart :)
Det blev nog tungt för Storen idag, jag fick uppmuntra honom ganska mycket för att få honom att arbeta.
Han var inte så pigg idag kan man väl säga ;)
Vi gick upp i skogen och bort samma väg som jag körde sist, Storen jobbade på bra med lite hjälp av min röst, blev ett ganska så hårt pass för honom idag.
Vi tänkte hoppa ur i backarna nerför, men idag parerade han så himla fint och jobbade helt rätt så han fick hållas.
han verkade nöjd iaf!
Blev lika mkt trav idag, han bjöd själv på lite högre fart emellanåt, men mest joggade vi.
På hemvägen var han väldigt nöjd, men åxå ganska trött. Såg att han var svettig åxå, längesen nu :)

När vi kom hem så skötte vi av honom och sen fick han gå in i boxen och vila, han fick själv välja om han ville gå in eller ut i hagen igen. Han gick in i boxen...
Han fick stå inne ett par timmar, sen gick Benny ner och släppte ut honom. Fast han ville helst inte gå ut igen, sa Benny, han fick halvdra honom ur stallet ;)


Imorn blir det vila för Storen så han får återhämta sig från det hårdare passet idag, tror att han behöver det.
På fredag får vi se vad det blir, om Eveline vill rida då  eftersom jag fick byta till mig idag.
Annars blir det en till körtur eller ännu en vilodag.
I helgen tänkte jag försöka rida faktiskt...:)

Kommentarer
Postat av: Camilla

Jag tänker som så att det är bra att det är blött gräs, för då får Dacke i sig inte lika mycket näring som när det är torrt.. Lite annat med en lättfödd häst än en svårfödd. :)



Fin bild för övrigt, vem kan ha tagit den.. ;)

2011-08-17 @ 22:38:08
URL: http://parellikusken.blogg.se/
Postat av: Helena

Jag vet inte om det bara är jag som inbillar mig men tcker det är lite hästar som har förändrats sedan dom flyttadefrån kvarsättsstallet. Ta Mathilda som ex. Har inte tjaffsat i hagen, inget med trafik´, hon är inte heller alltid brunstig sedan hon flyttade. Storen verkar ju åxå ha blivit som du säger "trevligare" & jag fick för mig att det va ngt med det stallet som gjorde att dom vart så.. spöken i väggarna månne..

2011-08-18 @ 06:32:01
Postat av: elin

SV: ja, var på akupresstur hos en kompis i Uppsala och hon tyckte att det var lite wipplers (stavning) varning på nacken. Men vårdcentralen hittade iaf inget. Men som sagt ska ta och ringa en sjuk gymnast :)



Ja men självklart kan jag det =) Är hemma hela nästa vecka förutom helgen då jag är på färsta ocg winn tävlingen :) Så bara höra av dig :)

2011-08-18 @ 17:24:51
URL: http://shalomterms.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0