Ursäkta för en sen uppdatering:(

Eveline här! Skulle egentligen ha bloggat om min riddag i torsdags men har varit sjuk och haft så mycket att göra så det hanns inte med. Men nu så är jag här! I torsdags öste regnet ner när jag åkte till stallet, Stor stod i boxen och mumsade hö när jag kom:) Lät han äta i lugn och ro och tänkte att han skulle nöja sig efter en stund, men hade lite fel där så jag frestade honom med ett äppe istället så han inte skulle bli alldeles stinn i magen innan vi skulle ut och motionera:P

Borstade ren honom från all lera, masserade låret och passade på att känna lite på ryggen om han var öm sedan barbackaritten men han visade inga tecken på det. Gjorde i ordning honom lugnt och försiktigt, känns som om han är en aning avvaktande mot mig ibland och jag vill inte stressa honom. Sadlingen tyckte han inte var så rolig men jag spänner försiktigt ett hål i taget på varje sida så det inte ska kännas för häftigt för honom. Valde att sätta på reflexer på benen också då det mörknar så fort ute när det är dåligt väder.

Vi red in i skogen, försökte orientera mig fram på olika stigar men valde till slut att fortsätta på den jag kan bäst, vore inte så skoj om vi mot all förmodan skulle virra bort oss i höstrusket. Storis var avslappnad i skogen och jag red honom på långa tyglar men utan att han hade huvudet i backen. Men när vi kom ut på grusvägen blev han spänd och tittig, och jag fick använda mer händer och tyglar än vad jag egentligen hade velat. Försökte få honom att förstå att gå åt ett håll och titta åt ett annat inte var en sådan bra ide, fötterna blir ju så snubbliga då:P

Det optimala hade varit om jag kunnat lösgöra honom ordentligt och sedan jobba ner honom i form, men eftersom jag inte är helt hundra på mina hjälper så vill jag inte göra det ännu. Vill helt enkelt inte riskera att förvirra honom och begära något som jag själv inte är redo för. Jag är ju faktiskt en typ av nybörjare på hästryggen fortfarande.

När jag hade jobbat honom i lite olika gångarter, jobbat övergångar och med vikthjälper, så var det dags att rida hemåt. Som sagt så var han rätt spänd men det kan bero på att jag inte var helt hundra själv, hade ont i kroppen och höll på att bli sjuk så jag var nog rätt spänd själv också. Och det är ju en enkel ekvation, spänd ryttare=spänd häst= dålig kombination. Han bajsade dessutom på stigen på väg hem så han kan ha varit lite uppblåst i magen med.

Väl hemma skötte jag av honom och släppte in honom i boxen där han fick äta klart sitt hö och kraftfoder medans jag städade stallgången och pysslade på. Innan han fick gå ut i hagen igen så smorde jag honom med salva där jag kunde se att han var insektsbiten samt sprayade på lite flugspray.

Nästa gång ska jag försöka ta mig till paddocken om det är bra underlag och rida lite cavaletti, får se om grabben tycker det är skoj:)

Kramar Evve!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0