Andra adventsmys i stallet

Ja idag har jag njutit av mitt underbara fyrbenta sällskap :) Så skönt att få komma ut när det är någon enstaka minusgrad, solen lyser, hästen är pigg och jag unnar mig egentid. Perfekt andra advent helt enkelt:)

Idag var jag seg, såå himla trött i morse så jag masade mig inte iväg till pållen förrän vid 1-tiden. Träffade carro i stallet, hon hade slitit och fixat åt de andra 2 busfröna så hon var helt slut stackarn:P Fixade Storis mat innan jag tog in honom och lät honom fortsätta tugga på frukosthöet inne i stallet.

Stor var på bra humör idag, fast han inte var så sugen på att komma in i stallet när han stod ute i solen och åt på sin mat...Men fick locka honom med hökassen så då gick det bra ändå. Nu är han så fin i pälsen så det tar inte så lång tid att rykta honom längre. Känns rätt bra för då kan jag lägga mer energi på massagen och låta den ta lite mer tid. Knäckte litegrann i vänster fram annars var resten av kroppen helt ok. Funderade på att rida barbacka men då carro trodde att vi skulle kunna testa lite galopp idag så åkte sadeln på ändå. Sadlingen går också bättre nu, bara man uppmuntrar och berömmer honom under tiden så står han snällt och väntar. Och klia öron får man förstås också göra;) 

Gav oss iväg och red på lite småvägar överallt, ville testa lite olika terräng och underlaget var fint idag. Blandade in lite trav där det passade och han kändes fin i formen, snarare jag som har bekymmer där:/ Vet inte varför men jag har börjat fått ont i höfterna som en gammal tant, så det känns att jag inte sitter helt bra i sadeln. Såg dessutom att ett sånt där stop(eller vad det nu heter) som sitter bakom skänkeln, har ramlat bort på ena sidan av sadeln.

När vi skrittade längs grusvägen hemåt så halkade Storis till rätt rejält 2 gånger. Tyckte att han fick bra fäste med broddarna så vet inte om han snubblade på sig själv bara, men han kändes fortfarande bra i benen efteråt. Man är ju så himla nojjig nu när det börjar gå bra för honom så jag är livrädd att han ska sträcka sig eller nått igen...Vilken höns-mamma jag känner mig som :P

Iaf så var jag ju supersugen att testa lite galopp med honom då traven kändes så bra, så jag "lånade" en frusen lägda med kort gräs som var helt perfekt för galopp. Red i traktorspåren och efter sidorna och hov-avtrycken syntes inte ens så det borde ju inte vara någon fara. Men man bör ju inte göra det till någon vana, alltid retar det någon att man rider på andras mark.

Först så blev Storis HELT STOLLIG! herrejesus, jag hade betalat för att se hur det såg ut när han satte av i full galopp och gjorde piruetter i luften:P Han blev ju så glad när han fick känna lite vind i manen igen:) Mindre glad var ryttaren som hängde sig kvar för glatta livet, hehe...Men det gick ju bra trots allt:) Det kändes som att han behövde få lätta på trycket och "explodera" litegrann så han fick göra sig av med överskottsenergin. Red honom på en stor volt och sedan efter sidorna på åkern. När han lugnat ner sig lite så gjorde vi tempo-ändringar, bytte varv och tog både vänster och höger galopp. Vad jag kunde känna så var han jämn och fin i bägge fast han har lite sämre stöd i vänstern(Om jag inte kommer ihåg fel nu). Jag behövde inte driva utan jag bara bestämde tempot och vägen och sedan fick han springa tills jag kände att han började tröttna.

Nu i efterhand så tänker jag att det kanske inte var så smart att hålla det tempot när han nyss är igångsatt, men samtidigt så minimerar det ju skaderisken i hagen om han får springa av sig under kontrollerade former. Han bör väll få ta det lugnt eller vila imorgon iaf så det inte blir för stor belastning på en gång.

Väl hemma så var vi rejält svettiga bägge två, jag borstade bort det som gick och sedan fick han stå i stallgången med transporttäcket och äta hö. Ville inte lägga på tjock-täcket när han var blöt under och fleecetäcket vet jag inte om det andas så bra? När han var torr så bytte jag till vintertäcket och han fick gå ut igen lagom tills att det började snöa:)

Superlångt inlägg blev det, är helt euforisk över att få känna galoppstegen igen tror jag:) Håller tummarna att allt går fortsatt bra för den fina gamla mannen....

Kommentarer
Postat av: Ingela

Vilken härlig tur! Själv frös man fötterna av sig för det var ju sån förbaskad snålblåst!



Kanske bästa för Storis hade varit att skritta 20-30 min idag så han blir av med ev slaggprodukter i musklerna från igår och inte står och blir stel?

2011-12-05 @ 12:37:41
URL: http://semperfidelisesto.blogg.se/
Postat av: Eveline

Ja det stämmer nog, kan ju vara bra att han får röra på sig lite iaf:) Men jag anar att han lär ha lite träningsvärk idag, det har iaf ryttarinnan!:P

2011-12-05 @ 13:00:23
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

sv:Det är väldigt många hästar som har "öronsvamp" faktiskt.Inte alls ovanligt.



Vad rolig att han tar sig =)) och att ni är på G igen.

mvh/Q

2011-12-06 @ 17:15:39
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/
Postat av: Bonnie

Stolliga gammelgubbar verkar det vara gott om;)



sv: Q är klok som en bok;) Matar ju på rätt ordentligt redan nu när han går väldigt lågintensivt så nu när han ska börja gå längre vändor(eller snarare när underlaget blir vettigt) så kommer ju alla behov att ökas ännu mera och han är ju lite tunn vid virvelområdet redan nu och har tappat av lite så känns det som att han behöver ännu mera näring, väntar just nu och ser om havren gör nån verkan annars lägger jag in lite soja och ev olja och håller tummarna...



Skönt att storen börjar ta sig iaf!



sv sv: Det gröna är ett vanligt gummibett i färg som egentligen är wieszlas=)

2011-12-08 @ 12:40:32
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0