Ridhusbesök :)

Igår var det dags för Emma och Carro att rida Stor i ridhuset!
De skulle komma hit vid 11tiden, så jag gick ner till stallet vid halv10 för att koppla transport, göra klart stallet, fixa Stor och hinna provlasta lite.

GUD, vad slaskigt och halt det var!
Var lite skeptisk till att det skulle gå att köra, men jag chansade iaf och gjorde klart allt för avfärd :)

Tog in Stor och tog av täcket, sen tog jag med klicker, äppelbitar, repet, grimman och hästen...
Stor tyckte transporten var läskig till en början, men det berodde nog mest på överskottsenergi anar jag ;)

Eftersom han pep och brallade iväg i hagen när jag kom och skulle ta in, han busar järnet med Rappen på andra sidan staketet, han springer runt och kvastar och har t o m bitit sönder ett spänne fram på täcket... Han sprang och bet och drog i det och hade jättekul häromdan.
Han är 19 och ett halvt år!!

Men efter några gånger så slappnade han av, han fick klick och godis när han gjort vad jag ville, sen vila varje gång han gått in helt.
Så efter typ 10 minuter var han som vanligt och då gick jag in med honom i stallet igen.

Borstade och masserade innan jag tog på transportskydden och transporttäcket.
Så fin han blev :)
Sen fick han gå in i boxen och känna lugnet en stund tills E och C kom.

Vi lastade på och så skulle jag köra iväg.
Kom typ 20 meter inann det tog stopp.... var alldeles för slirigt med slask och is.
Dessutom såg vi att ena däcket på transporten var platt!

Var bara att lasta ur igen, Storen blev snopen när han såg att vi var hemma ;)
Jonas kom och fixade med däcket, sen körde jag upp transporten till parkeringen så lastade C på Storen där istället.
Sen var det bara att gasa så jag kom ut på vägen, hade tur att ingen bil kom.
När jag kom ut på vägen så stannade jag, Emma kom inte in i sin bil....
Efter några minuter fick hon äntligen upp dörren så vi kunde åka.
PUST!

Väl framme i ridhuset på Näset så plockade vi på sadel och träns, var 2 unghästar i ridhuset åxå men Storen skötte sig ändå trots att de andra galopperade.
Lite pigg var han, men han skötte sig super med tanke på att han vart där 1 gång för typ 2 år sen.

Carro fick rida för Emma, de jobbade lite lösgörande och övergångar, lite flyttande för skänkeln.
De var jätteduktiga :)








Mitt i allt så hoppade en av unghästarna in i sargen med ryttarens ben i kläm så hon höll på att svimma, vi fick hjälpa henne av och hålla i hästarna medan hon fick lägga sig och andas en stund.
Jag fick gå med den ena medan ägaren gick in med andra hästen och hämtade kryckor till hon som gjort sig illa.
Vilken dramatik! ;)

Sista 10 minuterna hoppade Emma upp och kände på Storen åxå, han blev lite fundersam över hennes starka höfter, han är ju inte van ;)
Det var kul att se honom flytta sidvärts utan att nån skänkel användes, bara höft.
Det syntes på honom att han började bli trött, så han fick avsluta där, fina farbror <3





Det kom in ett helt gäng med ponnysar och ryttare som skulle träna till Julshowen, Storen var alldeles fascinerad av alla små troll som galopperade runt och hoppade hinder med färgglatt ludd på :)
Han fick titta en stund, sen gick vi ut och gjorde klart för hemfärd.

Carro lastade på och sen åkte de 2 hem till Emma och jag åkte hem med Storen själv.
Hemma lastade jag av, han gick så lugnt och fint av.
Så skönt med en sån häst!

Han fick massage och stretch innan jag la på täcket och släppte ut honom.
Han verkade väldigt nöjd, och gick ett varv innan han ställde sig vid sin älskade matlåda :)


Idag blev det vilodag, hade tänkt skritta ut en sväng men jag hann inte.
Har haft fullt upp med städning och bakning, men var iaf ner och fixade klart och hälsade på honom i hagen, lite banan var ju inte fel tyckte han ;)
Lagade spännet fram åxå på 3 täcken, alltid det översta spännet fram som går sönder...? Hittade nya hakar på ett gammalt bensnöre och en trasig grimma, så det gick smidigt :)

Imorgon ska Emma och Carro komma till Storen på dagen, får se vad de hittar på då.
Då vill jag ha massa bilder iaf!! ;)
Igår blev det bara kassa mobilbilder tyvärr då Carro glömde kameran.


Kommentarer
Postat av: Caroline

Vi får se till att fota lite bilder nästa gång då! :)

2011-12-12 @ 21:22:01
URL: http://sundsvallsryttarna.blogg.se/
Postat av: Matilda

Fina bilder!

2011-12-19 @ 05:00:20
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0