kvällstur

Igår åkte jag till stallet vid 17, är ju hemma med sjuk Cornelia så fick vänta tills Benny kom hem från jobbet.
På onsdagen åkte jag inte upp alls, Benny jobbade sent så jonas tog hand om Storen.

Iaf, när jag kom så såg jag att Rappen fått en sjukhage i anslutning till stora hagen, framför öppningen.
Alltså var jag tvungen att ta in honom för att komma åt Storen.
Det var mockat åt alla så jag plockade in Rappen först, gick bra.
Sen hämtade jag Tea och Stor, brukar gå bra att ta dem samtidigt.
Men Tea var lite exter då Rappen försvann, så hon försökte göra en dragning... Jag släppte bara Storen och gjorde lugnt ett stoppryck i grimskaftet. Hon är ju inte van att gå på långt rep, utom när jag går med henne, så hon trodde kanske att det var fritt fram att springa!
Hon blev lite snopen när det tog stopp, hennes hals böjdes ju åxå så hon vändes mot mig och stannade förvånat ;)
Sen gick vi in, fick skaka repet lite innan hon kopplade att vi skulle inte ha bråttom.
Storen gick snällt bakom och väntade tills vi var klara, bästa hästen <3

Tog av täcken och grimmor på de andra 2, sen fick Storen lite uppmärksamhet åxå.
Ställde honom på gången när han ätit sitt Lusernhack, tog av täcket och borstade igenom honom ordentligt.
Såg att han var lite gallig på bakbenen, vid kotan. Vet inte om det beror på Lusernet eller om det är den ojämna motioneringen för tillfället?
Det var typ 2 små mjuka på båda kotorna, han har inte haft så på mkt länge nu.
Skulle behöva ha BOT på natten igen, men han är ju blöt på benen när han kommer in och då vill jag inte lägga på dem ifall det blir nåt blistringsgrejs.

Tog på skydden, reflexer, sadeln och reflextäcket eftersom det var mööörkt ute.
Tog med nya tränset så det skulle såklart prövas!
Fick till det riktigt bra, tycker det är svårt att få till det så inte ringarna på nosgrimman ligger på benet och skaver. Men det här låg perfa, så snyggt vart det :)
Synd bara att han är så helsikes lurvig i ansiktet, så det ser ut som man dragit åt alla remmar hårt... Alla som känner mig vet att inga remmar sitter åt på mina träns :)
Såhär blev det iaf:


Kackiga mobilbilder, men bättre än inget eller hur?!
Han blir nog snygg när pälsen är borta ;)

När vi skulle ge oss iväg så blåste det jättekallt, naturligtvis glömde jag luvan hemma :(
Så herrn var på tårna naturligtvis, blåsten gör honom till vildhästen med instinkter upp över öronen...
Skrittade iväg bort mot grå huset, och idag var bilar inget poplärt alls, han var väldigt orolig över när de for förbi.
det åkte även en skoter nere på sjön, man såg bara lyset så den hördes inte, men den var väldigt otäck.
Stod länge och tittade när ljuset åkte över sjön, innan vi kunde gå vidare.

När vi svängde uppför backen så blev han rädd när bilarna åkte förbi nere på vägen bakom honom, så han var väldigt spänd.
Försökte få honom att sänka huvet och slappna av, men så fort han "hörde" nåt så for han rakt upp med huvet igen.
Väl inne i skogen så blåste det inte, så då blev han lugnare. Sen är det ju tungt underlag, så han insåg väl att det blev bara jobbigt att fjossa på :)

Gick ut ur skogen vid husen, idag var iaf de galna hundarna inte ute i hundgården, då hade väl Stor dött ;)
Svängde till höger nedanför backen, skrittade på tygeln bortåt. När vi kom till hästarna som står en bit bort så tvärnitade Stor, det står en liten shettis i ena hagen och den var tydligen livsfarlig i mörkret. Vi stod en stund och tittade medan jag förklarade att det var en häst, och till sist så insåg han att det var samma hästar som alltid står där.... suck.
När vi kommit förbi så bad jag om trav, och O JA sa Storen och trampade iväg.
Fick jobba mycket med halvhalter och att han skulle släppa i munnen, låg på lite väl tyckte jag.
Hatar när jag har en massa häst i handen, det ska inte behövas sitta och bromsa hela tiden.
Han blev ganska så fin efter en stund, gjorde lite tempoväxlingar.
Sen blev det TVÄRNIT igen, min lampa reflekterades i vägskyltarna vid avfarten vi skulle in på.....
Fick stänga av lampan så det blev kolmörker, och så hålla om stadigt och övertala Stor att det inte var 30 galna varulvar som tänkte äta honom levande.
Vi trippade förbi väldigt tveksamt, men han gick iaf.
När han slappnade av så bad jag om trav igen och det gick något bättre denna gång.
Han låg fortfarande på lite, men lyssnade på vad jag sa. När jag gav lite tygel så ökade han inte utan trampade på i samma takt och blev lite lägre i formen istället.

Saktade av vid vår stig, de hade skottat upp där så vi slapp klättra över 1 meter snökant iaf :)
Det hade kört skoter där, och så hade Jonas nog kört där med så det var fast underlag, om än lite tungt.
Men det hade jag räknat med, eftersom det var massa energi i hästen så tänkte jag att han skulle få jobba på.
Skrittade på lång tygel hela vägen, fick med mig en hel del snö från träden >:(
Rätt vad det var så såg jag ett ögonpar som lyste i skenet från min lampa, stod helt stilla framför oss.
Storen märkte inget alls, och jag försökte sjasaiväg djuret, tror det var en räv.
Till slut drog den iväg, och när vi kom till stället där den var så blev Storen blåsig...suck igen.
Traskade vidare, Storen blev lite svettig men trampade nöjt på.

När vi kom fram till delningen mot stigen hemåt så blev det tvärnit ännu en gång, och Storen växte en halvmeter, blåste och blev som en stålfjäder!
Vet inte vad det var, såg eller hörde inget?
Jag tjoade och tjimmade för allt jag var värd, pratade högt och harklade mig medan jag klappade Stor och höll om ordentligt.
Han blåste och gick med mycket spända steg en bit, var verkligen superspänd hela hästen.
Var beredd på att han skulle kasta sig, men det gick bra, efter en minut eller så så slappnade han av igen. PUH!
Hatar när jag inte ser vad det är, inte så kul om det far ut en flock med ilskna älgar framför en liksom!
Resten av vägen hem gick utan värre bravader, hoppade av och gick sista bien som vanligt.

I stallet fick han stå lös medan jag skötte av honom, han hade torkat men eftersom det är kallt i stallet och han var varm så fick han på sig fleecetäcket över natten.
Vill inte att han ska bli kall och stel. Eftersom han ver blöt på benen efter ridturen med så kunde jag inte lägga på BOTn, men han var fin i benen efter ridturen iaf.
Han börjar ju bli till åren, så det är väl kanske inte så konstigt att det kommer små gallor, jag vet inte.

Eftersom klockan var halv8 när jag var klar så gav jag kvällsmaten, kollade vattnet och höet åt alla och sopade gången.
Gick ut och hällde ur vattnet ur karet ute s det inte blir en isklump över natten.
Släckte, slog på nattlamapn och sa godnatt och for hem.
Trivs så bra i stallet, lugnt och skönt.
Sen gillar jag när jag får göra natten, tycker det är så mysigt :) Saknar det lite iaf sen gamla stallet, och här är jag inte mörkrädd heller!
Längtar tills vi flyttar dit, så man kan vara i stallet lite mera.

Kommentarer
Postat av: Camilla

SV: Kul att du tycker min sits blivit bättre, du vet ju verkligen vilka stora problem jag haft med sitsen.



Dackes trav underlättar när man försöker hitta sin balans, den är liksom lite lugnare och mindre studsig än Storis. Fast nu kan jag sitta okej även på studsiga hästar, har fått en chans att lära mig genom Dacke. :)



Men jag tappar fotfarande balansen titt som tätt och studsar runt, men är mycket bättre nu än förr.



Men nu fokuserar jag mest på mig själv istället för att bry mig om hur Dacke rör sig, han får väl ta ansvar för sig själv. Det gör mycket för sitsen, och tvingar Dacke att hitta sin balans medan jag hittar min.

Utan PNH'n hade jag fortfarande haft kass sits och brytt mig mer om hur hästen går än jag sitter. :)

2011-02-25 @ 21:19:37
URL: http://parellikusken.blogg.se/
Postat av: elin stjernstedt

Tränset var ju jätte fint på storen :D

2011-02-25 @ 22:09:43
URL: http://shalomterms.blogg.se/
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

Snyggt det blev med tränset.

mvh/Q

2011-02-25 @ 22:40:31
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se
Postat av: elinstjernstedt

SV: ja, pony är också super lurvig i ansiktet haha han ser ut som en riktigt lurv björn! ;D men nu är det inte sååå långt kvar tills vi slipper det ;)

2011-02-26 @ 10:35:34
URL: http://shalomterms.blogg.se/
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

sv: hahaha manchesterhäst vilket otroligt bra utryck^^

mvh/Q

2011-02-26 @ 11:33:46
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0