Promenad

Kom till stallet strax efter 16 idag, Storen tittade glatt när jag kom ner till stallet :)
Gick in och kollade boxen, alla var omockade idag så jag satte igång med det direkt.
Tycker det är skönt att stå en stund och påta på med det, rensar hjärnan lite.
Storen har en fantastiskt tjock och härlig bädd, men de andra 2 hade inte mycket att ligga på tyckte jag. Gick ut och hämtade en bal som de fick dela på.
Var osäker på om det skulle uppskattas, eller om de skulle ta illa upp eller nåt... men det var helt ok, Jonas kom ner en snabbis innan han drog iväg till jobbet och han tyckte det var bra iaf. :)

Kollade Storens hink, och jag är lite bekymrad över att han inte dricker så mkt. Inte ens halva hinken var urdrucken, och han har ingen vattenkopp i boxen heller. Iofs får de vatten ute, men det är bara i hink det med.
han hade kissat i boxen, men inte mkt. Kissade igen när jag tog in honom, så han har ju bevisligen fått i sig vätska iaf.

Jonas tog in sina 2 hästar, så jag behövde bara kvälla innan jag åkte senare.
Jag stängde för deras galler, Storen uppskattar inte att ha hästar snosandes på honom när han står på gången ;)
Hade tänkt ta en liten skritttur iom att Storen är s tillfreda ändå, men ångrade mig då det var mörkt och jag inte hittar än.
Jonas förklarade en väg, men jag glömde det mesta innan jag gjort stor klar...;)
Så jag tog på reflexer och repgrimman, tog med sticken och traskade iväg istället.
Gick över vägen och in på gångvägen bortåt mot kyrkan.
Mycket trafik, så var mkt glad över gångvägen kan jag säga, Alfa hade nog dött där hon :)

Jobbade lite med följsamheten och att han skulle vara lyhörd och hålla sig bakom. Han har en förmåga att smyga upp jämsides utan att jag märker det och så går vi där i godan ro tills jag upptäcker det :)
Vi kom till en vändplats med en massa bervlådor, så de hälsade vi lite på åxå.
Vi blev passerade av en tant på spark, gick förbi ett hus med en stor studsmatta vid tomtgränsen, men inget var farligt idag. passerade flera lastbilar och bussar, men det var ingen fara det heller.
Det kom en man med en hund, han stannade till när jag och Stor kom "vilken stor hund du har då" sa han ;)

Vände hemåt efter det, jobbade sideways och backa en stund.
När vi kom till stället där vi ska gå över vägen hemåt så stannade vi och så tänkte jag att vi skulle träna på att sänka huvet när jag knackar med sticken på manken.
Det gick inte så bra, han gick framåt istället ;)
Höll på ett bra tag, emn jag måste ha gjort fel för han fattade inget. När jag tog i grimman så sänkte han huvet iaf, men knackningarna gick inte.
Det får vi träna på alltså.

När vi kom hem så fick han gå in i boxen och så fick alla sin kvällsmat, jag sopade och släckte innan jag for hem.

Kommentarer
Postat av: Camilla

Du.. Jag tränade honom att gå framåt när man knackar med sticken vid manken, han gjorde precis som han skulle alltså. :)



Men du måste ju träna in att sänka huvudet för knackningar om du vill att han gör det. Klickade in det på Dacke, knackade tills han sänkte huvudet för att leta mat eller nåt sånt på golvet. Slutade direkt knacka, klickade och gav godis.

Tre klick så kunde han det.

Men testa klicka in, men ha tålamod och vänta in honom, till slut kommer han sänka huvudet för att han blir less och letar mat eller nåt sånt.



Veronica lärde in det på Alfa genom att knacka och samtidigt ha tryck i nacken tror jag, och gav godis när hon sänkte huvudet. Sen förknippar hon knackningarna med att sänka huvudet, inte bara trycket alltså.



Men jag tror på att det går snabbare med klicker, då får man belöningen exakt när man vill. Man uppmuntrar dessutom till att hästen ska vilja göra saker, ta eget initiativ och bli mer självsäker.



Nu är dagens nördiga kommentar klar. :)

2011-02-02 @ 00:08:42
URL: http://parellikusken.blogg.se/
Postat av: Camilla

Går han framåt bara så skulle jag sätta fast honom på stallgången, då kan han inte gå framåt utan börjar istället tänka ut andra alternativ att lösa det på.

2011-02-02 @ 00:10:03
URL: http://parellikusken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0