Trött pålle :)

I helgen blev det helvila för Storen, jag passade på att bara ta det lugnt och rå om mig själv och familjen.
Stressar helt galet på veckorna för att hinna med stallet efter jobbet innan jag ska hämta Cornelia på dagis, så jag valde att ta det lugnt i helgen.
 Tyckte jag var värd det :)
Så Jonas tog hand om mockning och mat åt min prins, skönt.

Idag slutade jag 1, så åkte till stallet direkt i vanlig ordning.
Det var mockat och klart med mat och vatten redan, så jag tog in Storen på en gång. Han var själv ute då Tea stod inne och torkade efter sin motionsrunda, och Rappen var inne med.

Gjorde iordning, tog på reflexer då det snöade och jag inte visste hur länge det är ljust egentligen.
Gav oss iväg bortöver, hade kollat på hitta.se för att se var det fanns bra vägar. :)
Enligt kartan så skulle det finnas en väg på nersidan, vid kyrkan, som skulle komma upp vid Lucksta. Perfekt tänkte jag och så red vi ner vid kyrkan.
Där var klocktornet tydligen hästätande, så vi backade och grejade en stund innan  vi trippade förbi ;)
Vi hittade iaf ingen väg whatsoever, så vi red upp till gångvägen istället...

Svängde in på vägen mot Karläng/Västermarken, travade på förbi vår vanliga infart upp mot stigen hemåt. Skrittade en bit innan jag tog tyglarna och travade lite igen. Fortsatte på vägen istället för att svänga av mot skoterstigen i skogen, och fattade en höger galopp. Ställde mig upp och lät honom rulla på i ett lagom tempo, det blev ganska ordentlig uppförsbacke och superfiiiin väg :D
Han blev ganska trött, så jag drev på lite innan jag saktade av till trav en liten bit på längr tygel, sen fattade vi en vänster galopp och rullade på, jobbigt tyckte Stor...
Bröt av igen till trav och efter en liten bit så fattade jag höger igen, han fick arbeta på en bit, pressade honom lite.
Sen fick han sakta av till skritt, flåsade ganska bra ;)
Hans kondis har verkligen tacklat av, men nu när jag hittade den där fina vägen blir det till att långtrava och långgaloppera en del.
Perfekt!
Vi kom förbi några gårdar, skrittade ganska långt på vägen, vet att den är lång då jag såg det på hitta.se åxå. det ska finnas en stig över till en annan väg där man kommer till skoterstigen hemåt, men vi vände innan dess. Tänkte att han fått arbeta ganska ordentligt ändå idag, svettig och trött kille men mycket nöjd!

Travade lite hemåt, men skrittade mestadels då det sluttade lite neråt större delen av hemvägen.
Hoppade av sista biten på gångvägen och gick hem-
Han hann inte torka helt innan vi kom hem, han har ju som blivit lite lurvig sen vi flyttade ;)
I Kvarsätt var vi ju bortskämda med att ha en värmefläkt i stallet, men här är det kallstall på riktigt.
Så efter jag borstat och stretchat så fick han på sig stalltäcket och gå in i sin box och äta hö i sällskap av de andra.
Ville inte släppa ut honom när det var kallt och han var svettig, men han verkade inte misstycka :)

Imorn blir det en skritt-tur på ca 30 min så han får röra på stela muskler, gissar att han kommer vara lite öm imorn efter den här långsvängen...

Blev tyvärr inga bilder idag då jag glömde kameran >:(


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0